Flock och rangordning

Yrja

Trådstartare
Får era hundar vara i soffan/sängen?

Funderade på en sak häromdagen. Jag är själv inte alls insatt i hundens natur och beteende. Där är hästar ett mer genomforskat ämne för min del, och jag har märkt att det är stora skillnader vilket ju inte är så konstigt.

Men iaf. Det är ju ganska vanligt att hundar inte får vistas i soffor, sängar eller ens sovrum. Min tanke är då - hur naturligt är detta? Hur ses detta ur djurens ögon?

Om man ser till en familj med bara en hund så innebär ju dessa regler att endast en flockmedlem - hunden - blir utstött. Den blir ju tom lämnad av flocken över natten - både för att e ´n del stänger sovrumsdörren och för att den kanske inte alltid har möjlighet att se flocken när den ligger i sängen.

När det gäller hästar är ranglåghet ingenting dåligt, men att stötas bort är det mest farliga en häst kan vara med om. Nu är ju dessa iof bytesdjur. När en häst mobbas eller stöts undan - accepteras mindre än alla andra - så är detta något som hästen inte mår bra utav. Man kan se mycket stora förändringar hos en sån häst. Trots att det är en naturlig process så är det långt ifrån en bra livssituation för hästen. Den mår dåligt av det och skulle nog inte kunna leva så länge.

När det gäller hundar nu - är det skillnad? Är det ok att stötas bort sådär? Hur är det i vargflocken?



Jag har iof haft hund hela mitt liv med dessa regler och aldrig upplevt att dem mått dåligt - men hur kan vi veta det genom att bara se på hunden? Skulle vilja ha en naturlig förklaring om detta. Vår nuvarande hund får vara överallt, men sover sällan i vår säng. Dock gärna bredvid. Men det är en ganska lugn hund som alltid fått vara med överallt - även på jobbet. När vi är hundvakt åt systerns lite mer oroliga hund, som dessutom aldrig får vara varken i sovrum eller soffa, så sover hon dock hela nätterna i vår säng.

Kan ju vara individuellt - men efter som att det är svårt att forska i det, så är jag nyfiken på hur det går till i flocken och hur djuren ser på det hela hos människan.
 
Sv: Flock och rangordning

Mina hundar är överallt i hela huset. Oftast där jag är :D

Sedan har de ju sin inbördes rang, så alla sover inte i sovrummet/sängen. De ligger utspridda lite överallt faktiskt. Några i sovrummet, några i köket, några i hallen och några uppe hos de större barnen i deras rum.

Jag anser att de ska få vara med resten av flocken (dvs oss människor) och inte bli utestäängda i det normala livet.
 
Sv: Flock och rangordning

flockledarskap handlar inte om att begränsa hundens ytrymme,vill man inte ha hunden i soffan sängen ska an givetvis inte ha det,men annars påverkar inte det ens ledarskap!
däremot ska man kunna ta ner hunden exakt när man vill!
utan att den morrar eller liknande(vart emd om sånna hundar)
men man ska inte hålla på att köra ner den bara för sakens skull häller,det kan utveckla att den börjar vakta/morra!
 
Sv: Flock och rangordning

Jag kan säga att i vårt hus sitter det i väggarna att det är människorna som bestämmer, hundarna skulle aldrig ifrågasätta det. Vi är alla naturliga ledare i vår familj iofs, så hundarna är harmoniska i vår relation naturligt, vi behöver aldrig träna ledarskap.

Därför får våra hundar vara överallt, så länge de flyttar sig när vi ber dem. De sover i sängar, vi kör ingen dominansövning vid mat osv. De vet sin plats och ifrågasätter väldigt sällan, skulle de göra det så får de veta var de ska vara väldigt kvickt.

Men vi förmänskligar aldrig hundarna, det är dock hundar, men de är med i flocken.

//E
 
Sv: Flock och rangordning

Köp eller låna Anders Hallgrens förträffliga bok "Alfasyndromet"!!!!!!! Den boken kommer att öppna många ögon! Helt fenomenal! Jag säger det igen - läs boken!! Inte som man tror....!
 
Sv: Flock och rangordning

Fast problemet är att sen läser man en bok av en annan hundspykolog och sen av någon annan och sen är förvirringen total....
 
Sv: Flock och rangordning

Nej men hans Hundproblem och problemhundar, han är ju verkligen kunnig, men jag har ju läst in mig på lite olika böcker då jag tog en omplacering i somras och jag blir inte riktigt klok på vad som funkar.

När man sen har en hund med massor av motor OCH nerv som är stenhård OCH idiotsnäll - ja då blir man yr i huvudet.
 
Sv: Flock och rangordning

Det är en OTROLIGT intressant bok som verkligen får en att tänka om både en och två gånger! När jag köpte min Beauceron fick jag en lista på böcker som Charlotte (Swanstein) ville att jag skulle läsa, där fanns Alfasyndromet med och den var verkligen en Revelation! Jag läste också bl.a. Kontaktkontraktet, en annan jättebra bok, Min Bästa Vän, samt Charlottes egna böcker (bl.a.) Allt man kan göra är ju att läsa, lyssna och sen själv välja väg, förhoppningsvis rätt! För mig känns detta tänkande absolut riktigt. Jag rekommenderar den till ALLA, sen bestämmer man ju själv vad man ska tycka i slutänden!
Lycka till med din vovve!:)
 
Sv: Flock och rangordning

Jag tror också att det handlar om att ge och ta. Min äldre hund kan släppa saker till den yngre om hon inte är mer intresserad än så. Ibland kan hon till och med morra och lyfta på läppen. Ibland flyttar min hund sig i sänge, ibland är det jag som flyttar på mig. Jag har mycket svårt att tro att det påverkar vårt ledarskap.
 
Sv: Flock och rangordning

Tack för alla svar!

Jag kanske inte var tydlig nog med vad jag menade. Jag syftar inte på hur ledarskapet påverkas utan hur detta med att stöta ut en enda flockmedlem upplevs av hunden.

Är det naturligt och ok för en hund att behandlas annorlunda än resterande flockmedlemmar eller kan den må psykiskt dåligt av den typen av behandling?

När det gäller rangordning har det ingenting att göra med vilka regler man har.
 
Sv: Flock och rangordning

Rangordning har väl väldigt mycket att göra med regler - eller hur menar du?
 
Sv: Flock och rangordning

Största skillnaden mellan hästar och hundar är att den ena sorten är rovdjur och den andra sorten bytesdjur... Alltså har flocktillhörigheten olika betydelse för dem.

Att vara bytesdjur och inte tillhöra en flock är ofta förenat med livsfara. Att vara rovdjur och inte tillhöra en flock är inte fullt lika farligt. Som ensamt rovdjur har man svårare att klara sin försörjning... men det är inte direkt livshotande.

I en hundflock är rangordningen hårdare än i en hästflock... den som är lägst i rang är den som alla hackar på.... Den som är lägst i rang får finna sig i at hålla sig i utkanten av flocken... eller lämna densamma för att bilda en egen flock. Rangstrider är betydligt vanligare i en hundflock än i en hästflock. Hästar strider ytterst sällan om rangen om flocken är fungerande. I en hundflock kan rangstrider uppstå hela tiden. Att som hund inte få dela soffan eller sängen med sina ägare är inte något som hunden upplever som utanförskap. Det är en naturlig följd av att inte stå högst i rang.

Väljer man som hundägare att ändå dela sin soffa eller säng med sin flock så upplevs det mer som en ynnest från flockledarens sida... Det behöver inte innebära att man gör avkall på sitt flockledarskap.

Man kan förbjuda sin hund att ligga i soffan eller sängen och ändå ha problem med sitt flockledarskap... precis som man kan skämma bort sina hundar otroligt mycket och tillåta nästan vad som helst och ändå ha ett klart och tydligt flockledarskap....
 
Sv: Flock och rangordning

Jag menar att vilka regler man har gör ingen skillnad på dig som ledare, eller respekten mellan er.
 
Sv: Flock och rangordning

Den ena hunden får vara i både säng och soffa medan taxen bara får vara i soffan och inte i sängen. Han får inte vara där för att han gärna morrar när han ska upp och protesterar högljutt om man vill ha ner honom därifrån och det accepterar jag inte.
 
Sv: Flock och rangordning

Tack för ett mkt bra inlägg! Detta är vad jag vill läsa. :) Vill dock gärna ha fakta från olika personer för att få ett bredare perspektiv.

Jag har inga problem hemma med varesej rangordning eller detta med att ha hunden i soffan/sängen. Han får vara överallt, på våra villkor. Vet mkt väl att efter en promenad är det inte tillåtet osv.

Anledningen till frågan är att jag är nyfiken på er åsikt samt hur det ligger till med detta.
 
Sv: Flock och rangordning

En kort kommentar till "Syrran" - visst, men det är viktigt för t.ex. en Varg att tillhöra en flock också! Ensam har den svårare att jaga tillexempel, och för en valp är det likamed döden att vara utan flock! Vargar som stöts ut ur en flock, eller lämnar den frivilligt, försöker sen bilda en ny flock.
Den där ständiga aggresiviteten i flocken ser man ofta på TV i filmer om vargar, men man ska minnas att det då oftast handlar om vargar i fångenskap (även om det är ett stort hägn) där blir beteendet annorlunda än i frihet. Man visar också gärna på TV häftiga scener med slagsmål och annat i den stilen, ingen vill se harmonin som i allmänhet råder inom flocken. Aggression är avståndsbildande och i en flock krävs sammanhållning och harmoni, annars funkar inte flocken. En flock jagar tillexempel inget vidare om vissa medlemmar ständigt tvingas vara på sin vakt mot de andra vargarna.
Igen, läs Anders Hallgrens Alfasyndromet!
Detta var en parentes, förlåt, och inget svar på¨trådstartarens fråga...!
 
Sv: Flock och rangordning

Var det inlägget riktat till mig?

Hursomhaver håller jag med om detta med att det ständigt verkar så aggressivt, men det är ologiskt att det skulle vara så.
 
Sv: Flock och rangordning

Det var mest riktat till sign Syrran härovan, men till alla andra med! För bilden vi får av TVs naturfilmer är tyvärr rätt snedvriden, för alla vill ju dessvärre se chockscener, blod och elände :eek: och inte harmoni, lugn och stillhet som ju FAKTISKT är det tillstånd en vargflock eftersträvar för att kunna fungera, inte en ständig ångestfylld kamp om "rang" där till slut ingen vågar slappna av utan ständigt måste vara på sin vakt mot de andra flockmedlemmarna.
 
Sv: Flock och rangordning

Dig syn på detta stämmer mer överens med min allmänna syn på flockbeteende. Kanske för att detta liknar hästarnas värld. Djur lever i flock av en anledning och alla vet vi att en flock inte gör mkt nytta för sig om medlemmarna inte sammarbetar, eller om det är oroligt mellan dem.

När det gäller hästar är osämja och bråk inte acceptabelt, varför också de mest ranghöga hästarna i regel är de lugnaste. De som stör för mycket stöts bort och får ibland lämna flocken efter som att de innebär ett hot för de andra. Inte för att de skulle skada någon, utan för att deras beteende gör flocken sårbar.

Berätta gärna mer om din syn på det jag tog upp i tråden från början. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 756
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 609
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Fejkljus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp