Flock och rangordning

Sv: Flock och rangordning

Jag var och lyssnade på Hallberg i höstas. Han sa att det handlade mer om attityd än om absoluta regler. Han framhöll hur lite vi egentligen vet om hundar och vargar. Hunden kom dessutom från en numera utdöd underart till vargen. Han utgick dock från att hundar/vargar är pragmatiker. Mycket fungerar och kan bli vanor.

Hundar vill enligt honom gärna sova i sängen, eftersom det (om människan är ledare) är den tryggaste platsen i huset. För ett modernt hundägarskap ska fungera och vara roligt, så ska ju också alla i "flocken" vilja vara tillsammans. Om vi vill att vår hund ska vara rolig att ha, måste vi ju också vara roliga att ha tillbaka. Han såg ingen risk för att ledarskapet skulle erroderas för att hunden fick sova i säng, gå först, hoppa i soffan etc, men inte heller att den skulle få ångest över att inte alltid få vara med.
 
Sv: Flock och rangordning

Om vi vill att vår hund ska vara rolig att ha, måste vi ju också vara roliga att ha tillbaka.
Precis min åsikt! Som djurägare har vi ansvar för att djuret ska trivas och vilja vara i vår vård. Om vi inte kan uppnå detta anser jag att vi inte heller har rätt att ha hand om djur.
 
Sv: Flock och rangordning

I en hundflock är rangordningen hårdare än i en hästflock... den som är lägst i rang är den som alla hackar på.... Den som är lägst i rang får finna sig i at hålla sig i utkanten av flocken... eller lämna densamma för att bilda en egen flock. Rangstrider är betydligt vanligare i en hundflock än i en hästflock.

Vilket har ifrågasatts av bla vargforskaren David Mech och hund(?)forskarna Raymond och Lorna Coppinger.

Senare tids forskning verkar ju tyda på att flocken, dominansstrukturer och underkastelserelationer inte ser ut på det sätt som vi tidigare har trott. Enligt Coppinger är det sällsynt att man faktistk observerar vildhundar i flock och David Mech vill ju göra gällande att någon hierarki bland de varjar som har studerats inte tycks existera. Mech menar att dominans och underkastelse heller inte tycks vara särskilt vanligt bland vargar.
 
Sv: Flock och rangordning

*kl*
Jag har också funderat över detta då min hund varken får vara i soffan eller sova med oss i sovrummet. Vad gäller "soffregeln" så är jag inte särskilt orolig eftersom han kan ligga vid våra fötter och ändå vara närma oss.
Vad gäller regeln med sovrummet så kommer den sig av att jag var allergisk mot pälsdjur när jag var lite och vill eliminera risken att bl det igen och då tvingas lämna bort min hund.

Hur tror ni det påverkar hunden att den inte får vara med sin flock nattetid?
 
Sv: Flock och rangordning

Mina hundar får båda vara i soffan, men ska (och gör) gå ner om jag ber om det, utan tjafs.

Sängen är bara den lilla i, men vi sover alla tre i samma sovrum, och min stora brukar sova i min soffa eller någon annan stans på golvet.
Hon verkar inte speciellt avundsjuk;)
 
Sv: Flock och rangordning

En kort kommentar till "Syrran" - visst, men det är viktigt för t.ex. en Varg att tillhöra en flock också! Ensam har den svårare att jaga tillexempel, och för en valp är det likamed döden att vara utan flock! Vargar som stöts ut ur en flock, eller lämnar den frivilligt, försöker sen bilda en ny flock.
Den där ständiga aggresiviteten i flocken ser man ofta på TV i filmer om vargar, men man ska minnas att det då oftast handlar om vargar i fångenskap (även om det är ett stort hägn) där blir beteendet annorlunda än i frihet. Man visar också gärna på TV häftiga scener med slagsmål och annat i den stilen, ingen vill se harmonin som i allmänhet råder inom flocken. Aggression är avståndsbildande och i en flock krävs sammanhållning och harmoni, annars funkar inte flocken. En flock jagar tillexempel inget vidare om vissa medlemmar ständigt tvingas vara på sin vakt mot de andra vargarna.
Igen, läs Anders Hallgrens Alfasyndromet!
Detta var en parentes, förlåt, och inget svar på¨trådstartarens fråga...!

*kl*

Var någonstans i mitt inlägg står det något som motsäger detta?

Skrev jag att livet i en rovdjursflock består i att passa sig så man inte blir indragen i ständiga rangstrider? Om det vore så så skulle fördelen med att leva i en flock försvinna... om man hela tiden riskerade att skadas allvarligt i en rangstrid.
Inte heller har jag påstått att valpar överlever ensamma... det gör inte föl heller... eller ungar av någon art om de förlorar sin/sina föräldradjur i ett förtidigt skede i livet... sen spelar det ingen roll om de är flockdjur eller inte.

En vild hundflock har för det mesta harmoni... i det har du helt rätt. När harmonin inte fungerar så grupperar flocken om sig... någon eller några individer lämnar flocken för att bilda en ny. Lika kan i vissa strider flockmedlemmar dödas av andra flockmedlemmar. Men oavsett vilket så har fortfarande den som ligger lägst i rang sist tillträde till exvis maten, och om det är ont om mat får den vara utan. Dessutom upplever den INTE utanförskap bara för att den inte får ligga jämte alfahunden.... Eller i detta fallet.. dela säng eller soffa med sin ägare. För det var ju det hela frågeställningen handlade om.
Däremot är harmonin i en hundflock, vild eller tam betydligt bräckligare än harmonin i en flock bytesdjur (vilda eller tama)

Vi kan göra samma jämförelse som du... fast vid en hästflock. Det är betydligt vanligare med slagsmål, sparkar och bett i en hästflock som är instängd i en hage, jämfört med en vilt levande flock. I en vilt levande flock förekommer ytterst små tecken på vem som skall flytta sig för vem.... Dessutom förekommer inte strider om maten överhuvudtaget så som det förekommer i en hage. Helt enkelt för att maten är utspridd på så stor yta att den inte går att strida om. Rangstrider i en vilt levande hästflock är det fakto något mycket ovanligt. Där uppkommer strider i princip endast vid fortplantning. Alltså kan jag inte heller studera hästars normala beteende i en hage lika lite som jag kan påstå att hägnade rovdjur har ett normalt beteende. Våra tamhundar lever inte heller ett för dem naturligt liv. Hur många har inte hundar som de får passa hemma för att de inte skall slåss??

Om vi tittar på de olika djuren... så är fortfarande flocklivet av olika betydelse för de olika arterna...

För bytesdjuret är flocktillhörigheten i princip en livsnödvändighet. Men för rovdjuret är det en fördel att tillhöra en flock då det blir betydligt lättare att leva. Men det är inte livsnödvändigt.

Jag grundar inte min åsikt på den av TV levererade bilden av flockdjur. Varken bytes eller rovdjur. Precis som du har jag läst en hel del... Även en del av AH... Skillnade är att jag inte köper allt som AH skriver.. Visst han är duktig, men det finns andra mycket duktiga etologer som har skrivit saker som går stick i stäv med AH's uppfattning.
 
Sv: Flock och rangordning

*kl*
Hur tror ni det påverkar hunden att den inte får vara med sin flock nattetid?

Ingen aning, faktiskt, men många hundar har det ju så o är nöjda ändå.

Dock måste jag säga att det känns bra att ha hunden i sovrummet (vår stora till och med ligger i sängen o det kommer lillan få bara hon blivit så stor att hon kan hoppa upp o ner själv. Än så länge har hon sin säng intill vår), särskilt de dagar han får vara ensam (självklart lämnas INTE valpen ensam!!) över dagen. Man säger ju egentligen max 6 h enams per dygn, o frågan är om hunden uppfattar att den är med flocken om den sover i ett annat rum hela natten? Jag vet faktiskt inte alls.
 
Sv: Flock och rangordning

Till "Syrran"! Hej! Jag ber så mycket om ursäkt för det var verkligen inte meningen att kritisera det du skrev! :bow: Jag hade lite bråttom när jag skrev mitt inlägg så det lät kanske lite tvärt!
Hela den här diskussionen tycker jag bara är så in i norden jätteintressant, dels därför att det handlar om våra vänner djuren, som vi försöker leva med här i vår värld, som ofta inte alls liknar deras, och så funkar det inte alls ibland. Dessutom är ju bl.a. A H:s tänkande något som i mångt och mycket vänder uppochner på en filosofi som varit allenarådande under så lång tid att vi tagit den för den enda sanningen! Att börja ifrågasätta denna "sanning" är lika spännande och intressant som de olika tankegångarna kring barnafostran tillexempel, och där går ju diskussionens vågor höga ibland!
Själv började jag nyss på Valpkurs med min lille 10 veckors Beauceronkille och blev förfärad över det nästan absurt hårda Dominanstänkandet som rådde bland instruktörerna, hundarna skulle tryckas ner i stoftet och nästan tillintetgöras, dom ska "stelna till" och förvänta sig obehag vid varje "nej" från oss, Den Dominante Ledaren, och gjorde de nånsin ett fel skulle de korrigeras rejält och sedan tvingas "lida" i minst 15 minuter efteråt. Allt i det gamla Dominanstänkandets anda. I kopplet ska det ryckas, HÅRT, "med risk för nackskador men det är det värt!" osv osv. Jag har nu hittat en alternativ, välkänd instruktör som jag tänker övergå till. Det ska bli intressant att se vilka resultat jag/vi kan uppnå UTAN den där totala dominansen utan med samarbete, motivation och glädje.
Det du skrev, Syrran, är jätteintressant och jag försöker inte käbbla emot dig...!:) Ha det bra!!
 
Sv: Flock och rangordning

Själv började jag nyss på Valpkurs med min lille 10 veckors Beauceronkille och blev förfärad över det nästan absurt hårda Dominanstänkandet som rådde bland instruktörerna, hundarna skulle tryckas ner i stoftet och nästan tillintetgöras, dom ska "stelna till" och förvänta sig obehag vid varje "nej" från oss, Den Dominante Ledaren, och gjorde de nånsin ett fel skulle de korrigeras rejält och sedan tvingas "lida" i minst 15 minuter efteråt

Vad är det för brukshundklubb som har sådana instruktörer, jag har då aldrig hört något dylikt ( jag har erfarenhet från en del bruksklubbar )

Att dom inte kör med immitypen är inte detsamma som det du beskriver, blir mållös :crazy:
 
Sv: Flock och rangordning

Jag vill inte lägga ut namnet på klubben, men detta är inget isolerat problem. Många instruktörer lever helt kvar i den gamla skolan och har svårt att tänka om, eftersom detta givetvis delvis handlar om prestigeförlust. Och då nämnde jag här bara ett par exempel! Trevligt var det inte!
 
Sv: Flock och rangordning

Det där är inte den gamla skolan. Ska man använda sig av korrigeringar ska det vara kvickt och rappt, inte utdraget och segt och ej heller användas utan fingertoppskänsla. Visst har jag väl ryckt i ett och annat halsband, men sällan på en liten valp. Det där låter snarare som några som är nyfrälsta på 60-talsdressyr och som tolkat det helt galet.

Till och från tränar jag med folk som är hardcore på gamla skolan, men de skulle bli heltokiga om de såg det du beskriver.
 
Sv: Flock och rangordning

Alltså varför försvara en sådan klubb egentligen ? ( Nu gled jag lite ifrån ämnet )

Nej jag har hört några som säger detsamma som du ang instruktörsproblemet och grymma metoder vid inlärning, men jag har aldrig mött sådana instruktörer på de klubbar jag besökt..

Okunnighet däremot har jag sett mycket utav, men det har aldrig handlat om övervåld mot valpar..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 756
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 609
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp