Det fetstilta - exakt min erfarenhet av borzoierna jag bodde med (tre st under ca tio års tid). Rörde det sig om koppelpromenader fick de gärna vara kortare och fler. Däremot var hundarna alltid intresserade av att testa nya saker, så när jag tränade viltspår med cockrarna fick även borzoierna prova och de uppskattade det. De provade även på agiltiyhinder och så hade vi apporterings-fanatikern jag skrev om ovan. En annan fullständigt ÄLSKADE utställning. Tyvärr hade han felaktiga öron men han fick hänga med på några inoff för han tyckte verkligen det var superkul.
Men det allra bästa var naturligtvis att få springa fort. Om underlaget var dåligt under en längre tid på vintrarna brukade jag släppa borzoierna i ridhuset när där var tomt. Lyckliga hundar!
Nästan helt OT: Jag som är uppvuxen med helt andra typer av hundar tycker att det låter som en synnerligen dålig kombination: Hundar som måste få springa fort och ofta men som är nästan omöjliga att ha tillräcklig lydnad på för att släppa. Det måste ställa stora krav på ägaren att ha tillgång till bra inhägnade områden så att de kan få springa tillräckligt mycket.