Flickvän vill skaffa katt

Sv: Flickvän vill skaffa katt

Det man inte vet lider man inte av ;)
Självklart bli en inavlad raskatt sjukare än en inavlad hus/bondkatt, det vet väl alla? *ironi*
 
Sv: Flickvän vill skaffa katt

Jag vet med säkerhet att min ena "huskatt" är utan större inavel då båda föräldrarna är renrasiga med stam (två olika) men däremot min andra katt som jag tog från en bonde som skulle avliva henne då hon inte hittade hem är jag inte lika säker på. Det var en ren impuls då jag inte stod ut med tanken att denna magra lilla kattunge skulle avlivas. (om du syftade på mina kissar).
Det finns oseriösa uppfödare helt enkel och inte mer med det.

Om det är så att man siktar in sig på en bondkatt så vill jag gärna tipsa om att det finns en hel drös på olika katthem i Sverige! Gör en välgärning och rädda en!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flickvän vill skaffa katt

Men snälla du, tror du verkligen att huskattsaveln går till så? Att ALLA har koll på vart ifrån sina katter kommer, vilka sjukdommar den bär på genetiskt, vilka katter den stammar ifrån osv?
Skulle nog säga tvärtom att du har inte en chans att veta något av detta egentligen, det enda som kan tala för det ena eller det andra är ngn människas ord och såvida jag vet så kan människan konsten att ljuga, glömma och hitta på.

När du köper en raskatt så har du allt på papper och man har koll på rasbundna sjukdommar.

Att det skulle fifflas med papper hit och dit, mja kanske hos ngn enstaka. Men så är det väl överallt? Skitstövlar finns på alla platser. Kan garanterat säga att det är lättare att hitta en bra uppfödare av renras än av huskatt.
 
Sv: Flickvän vill skaffa katt

Knapplån

Mina missar kostar nog upp mot en tusenlapp i månaden skulle jag tro.. Nu har jag inte räknat så noggrannt men lillmissen äter speciellt foder som kostar 300:- förpackning, behöver kanske en sån i månaden. Kattsanden kostar 120:- och det behövs nog 2 st sånna lådor på en månad. Sedan är den större missen en foderkatt så vi får efter hans uppfödares kostråd för att han ska hållas i utställningsform. Så han äter rått kött och Mjau (torrfodervägrar), unegfär en portion kött och en portion Mjau per dag. Och det blir.. mycket pengar :D

Men ja, sen är det ju två katter och inte en. Och jag skulle ju kunna köpa billigare kattsand men tycker den här är så bra :)
 
Sv: Flickvän vill skaffa katt

För att svara TS:
Vad en katt kostar i månaden beror ju helt på vad du har för katt och vad du tänkt göra med den.
Starten är ju dyrast då katt, klösmöbel, låda osv ska införskaffas. Köper du en huskatt (bondkatt) så lär du nästan garanterat behöva ta den till veterinären och få den genomkollad, vaccinerad och chippad. Detta görs oftast inte på huskatter.
Köper du en renras så är detta redan gjort.
Försäkring är en given sak. Inte vill du hamna i läget att antingen bli ruinerad eller avliva katten. Det viktigaste är ju att ha en hög veterinärvård, jag brukar alltid dra ner eller ta bort livförsäkrningen helt. Pengar i handen om katten skulle avlida kvittar. Höjer hellre då vet. vården och lägger pengar på det.

Månadskostnaden för en katt kan nog ligga så lågt som från 200 kr och uppåt. Allt beroende på vilket foder du ger och vilken sand du vill använda.
Men jag måste ju varna lite och säga du får vad du betalar för. Dyrare foder är ju givetvis bättre för katten och dyrare sand är bättre för din näsa ;)

Om man har renras så kan man ju även ställa ut sin katt om man har det intresset och då plockar det iväg pengamässigt.

Sedan måste jag bara varna lite om att en ensamkatt oftast kan bli rätt jobbig. Speciellt om det är en katt av en livligare ras. Huskatter tenderar oftast att vara åt det hållet. Ska du ha endast en katt så skulle jag rekomendera att köpa antingen en vuxen huskatt som du vet är lugn eller en raskatt av en lugnare ras.

En livlig katt i slyngelålder som inte har någon annan än er ägare att göra av sin energi på kan driva en till vansinne.
 
Sv: Flickvän vill skaffa katt

Mina två innekatter kostar mig tillsammans runt 300-400 kr i månaden för foder/strö. Använder ToaLätt-strö, Whiskas burkmat och Kitekat torrfoder. Man tjänar på att köpa storpack! Blandar struvitfoder med det vanliga torrfodret då det är äldre kastratherrar, en säck kostar 300 kr och räcker ett halvår. Slår man ut det per månad så blir det inte dyrt. Tillägg för avmaskningsmedel (~200 kr) 1-2 ggr om året. Har dem inte försäkrade eller vaccinerade. Övertog dem av två olika familjer som blev allergiska och fick med alla tillbehör. Så de kostar mig inte mycket alls och ger tusenfaldigt tillbaka. Är glad att jag har två stycken, de tyr sig oerhört mycket till varandra.
 
Sv: Flickvän vill skaffa katt

Jag tycker tonen och attityden är så bitsk och otrevlig här på forumet. Det är synd att vad man än skriver så vänds och vrids det och ifrågasätts. Jag skriver att det är mina åsikter och det är vad jag tycker och anser, sen har alla rätt till sin egen syn på saker och ting.
Jag svarar till TS och gör det alla andra vettja så håller vi oss till saken!

Summering: Mitt tips är köp en kattunge från ett katthem och se till att ge den så mycket kärlek och omtanke som ni bara kan.
Kostnaden går att hållas nere med att man ger lite billigare foder kompletterat med fisk och kött, bra och billig kattsand (det finns) och allt material går att köpa efterhand. Jag ger mina allt vad de behöver och de är friska som nötkärnor och som sagt blir kostnaden ca 250kr/katt/månad.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 700
Senast: Trolle
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 054
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp