Sv: Flickvän vill skaffa katt
För att svara TS:
Vad en katt kostar i månaden beror ju helt på vad du har för katt och vad du tänkt göra med den.
Starten är ju dyrast då katt, klösmöbel, låda osv ska införskaffas. Köper du en huskatt (bondkatt) så lär du nästan garanterat behöva ta den till veterinären och få den genomkollad, vaccinerad och chippad. Detta görs oftast inte på huskatter.
Köper du en renras så är detta redan gjort.
Försäkring är en given sak. Inte vill du hamna i läget att antingen bli ruinerad eller avliva katten. Det viktigaste är ju att ha en hög veterinärvård, jag brukar alltid dra ner eller ta bort livförsäkrningen helt. Pengar i handen om katten skulle avlida kvittar. Höjer hellre då vet. vården och lägger pengar på det.
Månadskostnaden för en katt kan nog ligga så lågt som från 200 kr och uppåt. Allt beroende på vilket foder du ger och vilken sand du vill använda.
Men jag måste ju varna lite och säga du får vad du betalar för. Dyrare foder är ju givetvis bättre för katten och dyrare sand är bättre för din näsa
Om man har renras så kan man ju även ställa ut sin katt om man har det intresset och då plockar det iväg pengamässigt.
Sedan måste jag bara varna lite om att en ensamkatt oftast kan bli rätt jobbig. Speciellt om det är en katt av en livligare ras. Huskatter tenderar oftast att vara åt det hållet. Ska du ha endast en katt så skulle jag rekomendera att köpa antingen en vuxen huskatt som du vet är lugn eller en raskatt av en lugnare ras.
En livlig katt i slyngelålder som inte har någon annan än er ägare att göra av sin energi på kan driva en till vansinne.