Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Jag tänker att det snarare behövs en informationskampanj om hur betesdjur fungerar än att begränsa markägarens utnyttjande av sina marker.

Folk är inte riktigt kloka ibland. För flera år sedan fanns ett föl på gården, och jag kom på ett par föräldrar som tänkte låta sin dotter i sjuårsåldern gå in till sto och föl i hagen för att fota dem. Det var inte alls glada på mig som hindrade dem från att ta en gullig bild och inte det minsta tacksamma över att jag potentiellt räddade livet på deras barn.

När mamma var barn hade min morfar ett sto med föl i en hage som några beväringar försökte gena genom, de försökte bara en gång. 😂 Inget struntprat om att inte ha små gulliga föl i närheten av folk, inte med en drake till mamma. Hon hade garanterat inte varit lämplig att ha där en vandringsled gått genom hagen, men hon fick gå i fred med fölungen i fortsättningen.

Förhoppningsvis får även de här hästarna vara ifred i fortsättningen. :up:

Jag säger inte att hästarna var problemet bara att det kommer vara fler människor som går fram till ett gulligt föl än en vuxen häst. Just för att fölet är gulligt. Det är dessutom mindre risk att en vuxen häst skadas, blir stressad eller lär sig oönskade beteenden än det är om icke-hästkunniga eller hästälskare utan vett går fram till den i hagen. Jag tycker dessutom att ston med föl ska få ha det lugnt i hagen utan en massa folk som ränner igenom den stup i kvarten.
Fast ston med föl går oftast undan om de inte är intreserade av att umgås är min erfarenhet. Jag tycker inte det är knepigare med en blandflock än något annat längsmed leden - markägaren måste ju kunna nyttja betesmarken.
En annan variant är förstås att stänga leden den tiden på året då det går betesdjur i hagarna men det vore med största sannolikhet inte populärt det heller.

Jag säger inte att hästarna var problemet bara att det kommer vara fler människor som går fram till ett gulligt föl än en vuxen häst. Just för att fölet är gulligt. Det är dessutom mindre risk att en vuxen häst skadas, blir stressad eller lär sig oönskade beteenden än det är om icke-hästkunniga eller hästälskare utan vett går fram till den i hagen. Jag tycker dessutom att ston med föl ska få ha det lugnt i hagen utan en massa folk som ränner igenom den stup i kvarten.
Du verkar verkligen jobba för att avskaffa allemansrätten. Ju mer krav det ställs på skyltning, vilka djur man får ha i hagen mm dess mer risk är det att markägare opponerar sig mot allemansrätten.

Det finns tydliga regler, man får passera genom hagar inget annat, då är föl inga problem och inte blir de störda heller. Det blir ett normalt inslag att människor passerar. Precis som fotgängare och bilar kan passera förbi hagar på annat håll. Det blir svårt att föda upp hästar om det ska finnas krav på att det inte ska få passera eller andra störningsmoment som älgar, traktorer och bilar, eller bo hästintresserade barn i närheten som kan tänkas vilja hälsa på.

För övrigt så finns det krav på att människor ska kunna passera oavsett om det går en vandringsled eller inte, ska vi avskaffa allemansrätten?

Var tycker du en hästhage ska placeras så att hästälskande barn inte hittar dem-de är rätt hopplösa i det avseendet?

Jag tror att fler är naiva när det gäller hästar än kor och får.

Privilegierade kan få utlopp för sin hästtokighet. Icke-priviligerade har betydligt svårare för det.
Gäller det att klappa hästar så finns det ponnyridning på många håll, Och ridskolo/4H gårdar är i allmänhet öppna för alla även om man bara vill klappa- annars brukar teorikurser var ganska billiga. Du menar väl inte att barn förväntar sig att rida på hästar i hagar vid vandringsleder? Det är det som kostar, inte att klappa hästarna.

Privilegierade kan få utlopp för sin hästtokighet. Icke-priviligerade har betydligt svårare för det.
De barnen som väljer häst utan pengar och hittar lösningar har alltid funnits. Idag kan de välja den inriktningen på,högstadiet, gymnasiet etc utan tidigare erfarenhet alls.

Det känns skönt att det börjar redas ut vad som hände. Det var en hingst som då förmodligen ”hötte” åt ungen att hålla sig ifrån honom eller någon i hans flock. Ungen borde inte varit i närheten av någon av hästarna , det var okunnigt och nonchalant. Jag tycker nog ändå att det går att diskutera om hästägaren valt fel hage och om mamman borde haft mer koll och tagit mer ansvar.

Olyckan skedde inte bara oprovocerat, det känns ändå skönt att veta.

Om det ändå hade varit så enkelt att alla har koll och lyder snällt. Tyvärr funkar inte människor så. Du anar inte hur många människor som är extremt naiva gällande djur!
Trots allt så funkar det för det mesta när det gäller samexistens. Hade det varit ett generellt problem med att betesdjur som skadar eller kommer till skada på vandringsleder eller överhuvudtaget när folk passerar hagar (eller för den delen försöker klappa djuren) så hade det varit fler rubriker. Jag kan inte påminna mig om att jag hört något i den stilen, men jag antar att det hänt fler incidenter. I och för sig skulle de flesta ha vet nog att plåstra om sina sår och gå vidare om de blivit skadade om de brutit mot allemansrätten, så länge det inte är av mer allvarligt slag, då skulle det kunna blåsas upp ändå.

Trots allt så funkar det för det mesta när det gäller samexistens. Hade det varit ett generellt problem med att betesdjur som skadar eller kommer till skada på vandringsleder eller överhuvudtaget när folk passerar hagar (eller för den delen försöker klappa djuren) så hade det varit fler rubriker. Jag kan inte påminna mig om att jag hört något i den stilen, men jag antar att det hänt fler incidenter. I och för sig skulle de flesta ha vet nog att plåstra om sina sår och gå vidare om de blivit skadade om de brutit mot allemansrätten, så länge det inte är av mer allvarligt slag, då skulle det kunna blåsas upp ändå.
De har stängt STF-stugor i Jämtland pga att folk är idioter så flera renkalvar blivit störa av turismen och dött. Nu hoppas man att det blir färre som använder lederna när de blir hänvisade till att tälta istället och bära allt de behöver med sig istället för att kunna övernatta i stugorna, det går inte heller att handla mat på plats eller äta i restauranger = onödiga helikoptertransporter.

Nu börjar det komma information. Då får jag genast mer sympati med mamman. Varför ha en hingst med en flock ston och föl på bete på en vandringsled? Lockbete för små barn? Varför för hingstens skull och för flockens skull? Räcker det inte för hingsten att ha en flock ston att kontrollera och betäcka, han måste dessutom skydda den för vandrare. Det gör desamma om hingsten är snäll hemma, idiotisk hästägare? Vi har russen på lojsta som fribetäcker går det vandringsleder genom lojsta hed?
Jag vet inte om de betecknas som just vandringsleder, men det finns vägar och stigar kors och tvärs över hela lojsta hed och det är ju fritt fram att gå runt där och titta på russen, även de månader då hingsten är där.

Jag vet inte om de betecknas som just vandringsleder, men det finns vägar och stigar kors och tvärs över hela lojsta hed och det är ju fritt fram att gå runt där och titta på russen, även de månader då hingsten är där.

Visst är det så. Min dotter var förra året där. Lyckades pricka in att hingsten betäckte också. (Hon gick inte fram till någon av ponnyerna. Det fick man nämligen inte.)

Det händer lite då och då, men det passerar sällan lokaltidningsstadiet.

Jag växte upp nära ett välbesökt naturreservat där det gick skotsk höglandsboskap. Vet inte hur många gånger jag såg Darwin Awards-kandidater klappa idisslande kor eller låta sina barn krama eller t o m rida på tryckande småkalvar samtidigt som de själva fotograferade eller filmade, trots skyltar överallt om att lämna betande djur ifred. Det skedde incidenter hela tiden med folk som fick fly för livet eller värre när korna fått nog av oönskad uppmärksamhet, men det blev aldrig några större skriverier. De fick ju skylla sig själva och oftast fanns det vittnen som kunde gå i god för kornas rätt till nödvärn.

Jag är väldigt osäker på det, har sett folk i mitt sällskap ränna efter söta kor och kalvar också (för ung för att säga till) folk verkar nästan mindre rädda för kor än för hästar iom att kor betraktas som superlugna.

Jag är väldigt osäker på det, har sett folk i mitt sällskap ränna efter söta kor och kalvar också (för ung för att säga till) folk verkar nästan mindre rädda för kor än för hästar iom att kor betraktas som superlugna.

Ja, alltså min åsikt är väl att folk är inte kloka! Och att det finns väldigt många som är väldigt naiva gällande djur i allmänhet!

Ja, alltså min åsikt är väl att folk är inte kloka! Och att det finns väldigt många som är väldigt naiva gällande djur i allmänhet!
Verkligen! Folk gör så väldigt mycket dumt och ur den synvinkeln är ju egentligen mindre otäcka händelser med betande boskap nästan läromoment för oss allmänhet och hela vänkretsar :( nu när vi är så ovana :(. Även om tex highland cattle är lite otäcka.

IMG_0093.webp

Jag tror det är hornen som åsyftas.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 995
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka