- Svar: 515
- Visningar: 22 094
När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se striktare regler för vilka djur som får beta intill en allmän led.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast ston med föl går oftast undan om de inte är intreserade av att umgås är min erfarenhet. Jag tycker inte det är knepigare med en blandflock än något annat längsmed leden - markägaren måste ju kunna nyttja betesmarken.Jag säger inte att hästarna var problemet bara att det kommer vara fler människor som går fram till ett gulligt föl än en vuxen häst. Just för att fölet är gulligt. Det är dessutom mindre risk att en vuxen häst skadas, blir stressad eller lär sig oönskade beteenden än det är om icke-hästkunniga eller hästälskare utan vett går fram till den i hagen. Jag tycker dessutom att ston med föl ska få ha det lugnt i hagen utan en massa folk som ränner igenom den stup i kvarten.
Men allemansrätten ger inte möjlighet att ta hänsyn till det.Om det ändå hade varit så enkelt att alla har koll och lyder snällt. Tyvärr funkar inte människor så. Du anar inte hur många människor som är extremt naiva gällande djur!
Aldrig varit med om en ridskola där barnen behöver rida för att få vara och umgås med hästarna.Jag tror att fler är naiva när det gäller hästar än kor och får.
Privilegierade kan få utlopp för sin hästtokighet. Icke-priviligerade har betydligt svårare för det.
Du verkar verkligen jobba för att avskaffa allemansrätten. Ju mer krav det ställs på skyltning, vilka djur man får ha i hagen mm dess mer risk är det att markägare opponerar sig mot allemansrätten.Jag säger inte att hästarna var problemet bara att det kommer vara fler människor som går fram till ett gulligt föl än en vuxen häst. Just för att fölet är gulligt. Det är dessutom mindre risk att en vuxen häst skadas, blir stressad eller lär sig oönskade beteenden än det är om icke-hästkunniga eller hästälskare utan vett går fram till den i hagen. Jag tycker dessutom att ston med föl ska få ha det lugnt i hagen utan en massa folk som ränner igenom den stup i kvarten.
Var tycker du en hästhage ska placeras så att hästälskande barn inte hittar dem-de är rätt hopplösa i det avseendet?Jag säger inte att hästarna var problemet bara att det kommer vara fler människor som går fram till ett gulligt föl än en vuxen häst. Just för att fölet är gulligt. Det är dessutom mindre risk att en vuxen häst skadas, blir stressad eller lär sig oönskade beteenden än det är om icke-hästkunniga eller hästälskare utan vett går fram till den i hagen. Jag tycker dessutom att ston med föl ska få ha det lugnt i hagen utan en massa folk som ränner igenom den stup i kvarten.
Gäller det att klappa hästar så finns det ponnyridning på många håll, Och ridskolo/4H gårdar är i allmänhet öppna för alla även om man bara vill klappa- annars brukar teorikurser var ganska billiga. Du menar väl inte att barn förväntar sig att rida på hästar i hagar vid vandringsleder? Det är det som kostar, inte att klappa hästarna.Jag tror att fler är naiva när det gäller hästar än kor och får.
Privilegierade kan få utlopp för sin hästtokighet. Icke-priviligerade har betydligt svårare för det.
De barnen som väljer häst utan pengar och hittar lösningar har alltid funnits. Idag kan de välja den inriktningen på,högstadiet, gymnasiet etc utan tidigare erfarenhet alls.Jag tror att fler är naiva när det gäller hästar än kor och får.
Trots allt så funkar det för det mesta när det gäller samexistens. Hade det varit ett generellt problem med att betesdjur som skadar eller kommer till skada på vandringsleder eller överhuvudtaget när folk passerar hagar (eller för den delen försöker klappa djuren) så hade det varit fler rubriker. Jag kan inte påminna mig om att jag hört något i den stilen, men jag antar att det hänt fler incidenter. I och för sig skulle de flesta ha vet nog att plåstra om sina sår och gå vidare om de blivit skadade om de brutit mot allemansrätten, så länge det inte är av mer allvarligt slag, då skulle det kunna blåsas upp ändå.Om det ändå hade varit så enkelt att alla har koll och lyder snällt. Tyvärr funkar inte människor så. Du anar inte hur många människor som är extremt naiva gällande djur!
De har stängt STF-stugor i Jämtland pga att folk är idioter så flera renkalvar blivit störa av turismen och dött. Nu hoppas man att det blir färre som använder lederna när de blir hänvisade till att tälta istället och bära allt de behöver med sig istället för att kunna övernatta i stugorna, det går inte heller att handla mat på plats eller äta i restauranger = onödiga helikoptertransporter.Trots allt så funkar det för det mesta när det gäller samexistens. Hade det varit ett generellt problem med att betesdjur som skadar eller kommer till skada på vandringsleder eller överhuvudtaget när folk passerar hagar (eller för den delen försöker klappa djuren) så hade det varit fler rubriker. Jag kan inte påminna mig om att jag hört något i den stilen, men jag antar att det hänt fler incidenter. I och för sig skulle de flesta ha vet nog att plåstra om sina sår och gå vidare om de blivit skadade om de brutit mot allemansrätten, så länge det inte är av mer allvarligt slag, då skulle det kunna blåsas upp ändå.
Jag vet inte om de betecknas som just vandringsleder, men det finns vägar och stigar kors och tvärs över hela lojsta hed och det är ju fritt fram att gå runt där och titta på russen, även de månader då hingsten är där.Nu börjar det komma information. Då får jag genast mer sympati med mamman. Varför ha en hingst med en flock ston och föl på bete på en vandringsled? Lockbete för små barn? Varför för hingstens skull och för flockens skull? Räcker det inte för hingsten att ha en flock ston att kontrollera och betäcka, han måste dessutom skydda den för vandrare. Det gör desamma om hingsten är snäll hemma, idiotisk hästägare? Vi har russen på lojsta som fribetäcker går det vandringsleder genom lojsta hed?
Jag vet inte om de betecknas som just vandringsleder, men det finns vägar och stigar kors och tvärs över hela lojsta hed och det är ju fritt fram att gå runt där och titta på russen, även de månader då hingsten är där.
Det händer lite då och då, men det passerar sällan lokaltidningsstadiet.Trots allt så funkar det för det mesta när det gäller samexistens. Hade det varit ett generellt problem med att betesdjur som skadar eller kommer till skada på vandringsleder eller överhuvudtaget när folk passerar hagar (eller för den delen försöker klappa djuren) så hade det varit fler rubriker. Jag kan inte påminna mig om att jag hört något i den stilen, men jag antar att det hänt fler incidenter. I och för sig skulle de flesta ha vet nog att plåstra om sina sår och gå vidare om de blivit skadade om de brutit mot allemansrätten, så länge det inte är av mer allvarligt slag, då skulle det kunna blåsas upp ändå.
Jag är väldigt osäker på det, har sett folk i mitt sällskap ränna efter söta kor och kalvar också (för ung för att säga till) folk verkar nästan mindre rädda för kor än för hästar iom att kor betraktas som superlugna.Jag tror att fler är naiva när det gäller hästar än kor och får.
Jag är väldigt osäker på det, har sett folk i mitt sällskap ränna efter söta kor och kalvar också (för ung för att säga till) folk verkar nästan mindre rädda för kor än för hästar iom att kor betraktas som superlugna.
Verkligen! Folk gör så väldigt mycket dumt och ur den synvinkeln är ju egentligen mindre otäcka händelser med betande boskap nästan läromoment för oss allmänhet och hela vänkretsar nu när vi är så ovana . Även om tex highland cattle är lite otäcka.Ja, alltså min åsikt är väl att folk är inte kloka! Och att det finns väldigt många som är väldigt naiva gällande djur i allmänhet!
Ingenting alls vad jag vet. Jag har iaf aldrig förstått att de skulle vara otäcka på något vis.Av nyfikenhet, för flera i tråden har nämnt highland cattle. Vad är annorlunda/otäckt med dom?