- Svar: 515
- Visningar: 22 094
När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se striktare regler för vilka djur som får beta intill en allmän led.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar inte utsikten att bo i ett samhälle där man generell inte litar på folk när det gäller saker som allemansrätten. Det blir torftigt med att komma ut i naturen om vi inte kan samexistera när det gäller att passera hagar. I de allra flesta fall funkar de bra. Och är det problem så är det nog vanligare att lokalbefolkningen, som barnen här i ren okunskap, ställer till det än att folk som är ute för att vandra.
Ingen aning, men fler än de få du menar när du beskriver det som få eller om det var ganska få. Jag har dock hela tiden syftat på folk som hamnar i alvarligt trubbel pga att de inte följer föräldrarnas regler. Är du intresserad så går det att kolla brottsregistret och kolla på statistik om drogmissbruk mm. Flertalet av dem har brutit mot samhällets regler och många även mot lärares, föräldrars, SIS hems mfl regler.Hur stor andel då?
Och är det geografiskt olika?
Alltså det är nog skillnad på Rinkeby och Nyköping.
Ja, men jag litar inte helt på andra människor. Jag tror tvärtom att det är klokt att inte göra det. Inte för att jag tror att människor är onda på nåt sätt. Men många är okunniga och tänker inte.
Ett exempel: Jag hade en vän för 20 år sen som la ner ett gulligt rött plasthjärta i sitt akvarium (som egentligen bara var en alldeles för liten skål). Fisken (en kampfisk) dog. Hon var inte ond eller elak med vilje. Hon menade inte att döda den och blev ledsen när den dog. Hon tyckte om sin fisk. Men hon var okunnig, trodde inte att det skulle vara farligt och trodde att hon bara pyntade fint i akvariet. Hon var alltså en fullt kompetent vuxen person i alla andra aspekter av livet så som yrkesliv, socialt liv osv.
Många människor ser inte djur som djur tyvärr utan som nån sorts gosedjur.
Ett annat exempel: En som stod i ett stall jag var i för några år köpte en unghäst (inriden men inte utbildad alls) eftersom den var så söt på bilden i annonsen. Egentligen var det en äldre läromästare hon letade efter. Sen tyckte hon att hon och hästen skulle vara bästa kompisar som fattade alla beslut tillsammans och därför ställde hon aldrig några som helst krav på den. Hon kunde alltså inte ens leda den utan att den gick och trängde henne. Andra i stallet förklarade vänligt för unghästen var de ville att den skulle gå och den förstod direkt och var aldrig några problem att hantera för någon annan. Också den personen var en godhjärtad och snäll person.
Jag tror helt enkelt att människor i sin okunnighet och vilja att vara snälla alt. vilja klappa hästarna skulle kunna skada, stressa eller lära de beteenden jag inte vill att mina hästar ska lära sig. Så jag hade inte släppt föl i hage med vandringsled. Jag hade inte litat på att folk hade låtit det gulliga fölet vara ifred. Ja, folk kan gå in i en hage utan vandringsled också men vandringsleden bjuder in dem på ett sätt som en vanlig hage inte gör.
Jag tror helt enkelt att människor i sin okunnighet och vilja att vara snälla alt. vilja klappa hästarna skulle kunna skada, stressa eller lära de beteenden jag inte vill att mina hästar ska lära sig. Så jag hade inte släppt föl i hage med vandringsled. Jag hade inte litat på att folk hade låtit det gulliga fölet vara ifred. Ja, folk kan gå in i en hage utan vandringsled också men vandringsleden bjuder in dem på ett sätt som en vanlig hage inte gör.
Hade du haft en hingst som vaktar hade ju människorna inte kommit fram till det gulliga fölet!
Fast det är ingen inbjudan utan mer att ska du passera hagen mellan A och B så kan du gå här. Allemansrätten ger folk rätt att passera under skyldigheten att låta betande djur vara ifred.Jag säger inte emot. Det är du som argumenterar mot mig när jag säger att den som anlägger vandringsleden bjuder in folk i hagarna.
Fast det är ingen inbjudan utan mer att ska du passera hagen mellan A och B så kan du gå här. Allemansrätten ger folk rätt att passera under skyldigheten att låta betande djur vara ifred.
Det är som sagt ingen inbjudan. Vandringsleder är inga inbjudningar utan en möjlighet att komma ut i naturen, precis som olika leder runt om i landet från Kebnekaise till Trelleborg.Jo, det är en inbjudan till att använda hagen för rekreation (vandra genom den). Det är ingen transportled a la motorväg vars huvudsyfte är ta folk från punkt A till punkt B på snabbast effektivaste sätt.
Jag håller med dig. Jag hade inte heller släppt häst med föl i en sådan hage.Ja, men jag litar inte helt på andra människor. Jag tror tvärtom att det är klokt att inte göra det. Inte för att jag tror att människor är onda på nåt sätt. Men många är okunniga och tänker inte.
Ett exempel: Jag hade en vän för 20 år sen som la ner ett gulligt rött plasthjärta i sitt akvarium (som egentligen bara var en alldeles för liten skål). Fisken (en kampfisk) dog. Hon var inte ond eller elak med vilje. Hon menade inte att döda den och blev ledsen när den dog. Hon tyckte om sin fisk. Men hon var okunnig, trodde inte att det skulle vara farligt och trodde att hon bara pyntade fint i akvariet. Hon var alltså en fullt kompetent vuxen person i alla andra aspekter av livet så som yrkesliv, socialt liv osv.
Många människor ser inte djur som djur tyvärr utan som nån sorts gosedjur.
Ett annat exempel: En som stod i ett stall jag var i för några år köpte en unghäst (inriden men inte utbildad alls) eftersom den var så söt på bilden i annonsen. Egentligen var det en äldre läromästare hon letade efter. Sen tyckte hon att hon och hästen skulle vara bästa kompisar som fattade alla beslut tillsammans och därför ställde hon aldrig några som helst krav på den. Hon kunde alltså inte ens leda den utan att den gick och trängde henne. Andra i stallet förklarade vänligt för unghästen var de ville att den skulle gå och den förstod direkt och var aldrig några problem att hantera för någon annan. Också den personen var en godhjärtad och snäll person.
Något säger mig att de hade gått fram till den gulliga hingsten istället.Hade du haft en hingst som vaktar hade ju människorna inte kommit fram till det gulliga fölet!
Om man jämför med Brandkärr i Nyköping så blir det nog likvärdigt.Kolla det du citerar så ser du att jag är enig om att det är skillnad på Nyköping och Rinkeby. Om du inte menar att orterna är socioekonomiskt likvärdiga.
står hingst i hippson artikelnKänns som att mamman inte fattar att marken ägs troligen av hästägarna eller någon bonde.
Det är inte en vandringsled där någon lagt en hage och släppt ut djur. Utan det är en hage med djur där någon beslutat sig för att lägga en vandringsled igenom.
Om hon har problem med det får hon ju rikta sin kritik emot personen som valde att vandringsleden skulle gå igenom en hage.
Och folk som tycker man ska märka upp när det är djur i hagen eller ej. Det är väldigt enkelt, går du in i en hage som är stängd, räkna med att det finns djur i hagen, problemet löst. Vill du inte gå i en hage med djur? gå inte in i en stängd hage då.
Dock kan jag hålla med om att det borde finnas information på nätet eller liknande vilka vandringsleder som går genom hagar, och vilka vandringsleder som inte går genom hagar, så folk vet det innan de börjar vandra. Men det ansvaret ligger dock inte på djurägaren.
Har man fått veta om hästen var en hingst eller ej?
står hingst i hippson artikeln
"I hagen fanns tre ston, tre föl och en hingst som stod en bit längre bort. Flickorna, som enligt Awas mamma Josefine Almér är riktiga hästtjejer hade gått fram till hingsten för att hälsa. "
fanns också skyltar utanför hagen om att det var ponnyer på bete
står hingst i hippson artikeln
"I hagen fanns tre ston, tre föl och en hingst som stod en bit längre bort. Flickorna, som enligt Awas mamma Josefine Almér är riktiga hästtjejer hade gått fram till hingsten för att hälsa. "
Sanningen är troligen den att det spelat mindre roll vad som stod på grinden om det inte stått folkilsken häst- tillträde förbjudet (orimligt på en vandringsled), Ungarna älskade hästar och ville bara hälsa. De menade inget illa och mamman hade inte vet nog att ens försöka förbjuda. Något gick snett och barnet blev biten. Hade hästen verkligen velat skada hade barnet hade det inte rört sig om en skada i kunden.står hingst i hippson artikeln
Jag har ingen sympati med mamman, varför har inte ungarna fått lära sig att man inte får störa betande djur, att man inte ska gå fram till okända hästar? De tog kontakt med hingsten, inte tvärt om.Nu börjar det komma information. Då får jag genast mer sympati med mamman. Varför ha en hingst med en flock ston och föl på bete på en vandringsled? Lockbete för små barn? Varför för hingstens skull och för flockens skull? Räcker det inte för hingsten att ha en flock ston att kontrollera och betäcka, han måste dessutom skydda den för vandrare. Det gör desamma om hingsten är snäll hemma, idiotisk hästägare? Vi har russen på lojsta som fribetäcker går det vandringsleder genom lojsta hed?
Jag känner tvärtom att jag får mindre och mindre sympati med mamman.Nu börjar det komma information. Då får jag genast mer sympati med mamman. Varför ha en hingst med en flock ston och föl på bete på en vandringsled? Lockbete för små barn? Varför för hingstens skull och för flockens skull? Räcker det inte för hingsten att ha en flock ston att kontrollera och betäcka, han måste dessutom skydda den för vandrare. Det gör desamma om hingsten är snäll hemma, idiotisk hästägare? Vi har russen på lojsta som fribetäcker går det vandringsleder genom lojsta hed?