Flexion sadel

strega

Trådstartare
Nu har jag provridit i min nya Flexion :)
Det var en lite skum känsla, men jag misstänker att den med lite "inridning" kommer att bli underbar att rida i. Och lilla odjuret :angel: verkade nöjd.
Dessutom fick två stallkompisar, som varit minst sagt skeptiska, provsitta i den på den ena tjejens halvblod. Nu är det nog på gång att de också beställer var sin :D

Sv: Flexion sadel

Roligt! Hoppas du fortsätter vara nöjd med den.

Min är på väg (hoppas jag, det KAN ha blivit så att de mixat ihop min order med någon annans! Så en Flexion är på väg, men jag vet inte om det är MIN sadel, i värsta fall får jag skicka tillbaka den :( ).

Vilka andra bomlösa sadlar har du prövat? (lite för att veta vad du jämför med när du kallar det för en "skum känsla")

Svea har prövridit båda sadlarna och borde kunna svara på din fråga. Hon skrev ett mail till mig, men jag tycker att hon kan få skriva här med sina egna ord istället.

Var har du köpt den? Finns det någonstans man kan se en bild?

Finns en tråd om Flexion som inte är så fruktansvärt gammal...sök så borde du hitta den. Ev är det en tråd som från början handlar om Ansür men som ''spårade ur'' litegrann och handlade mer om Flexion. Där finns en länk till Flexion.

Eller klicka på ordet Flexion i första inlägget på den här tråden.....

Jamen om du har provridit båda ska du väl ge oss en recension själv också! ;)

:-) JAg tyckte nämligen bättre om freeformen....men inte pålle. Så jag får fundera lite på hur jag ska göra...
Jag har en ganska stor häst vilket medförde att jag tyckte jag satt brett i flexionen så jag tippade lite i stolsits. Freeformen bara benen gled dit de skulle och inte alls bred för mig att sitta i heller.
Kanalen hade jag också velat haft lite djupare. Den var ca 3 fingrar bred och uppskattningsvis ett par cm djup...
Jag får som sagt fundera lite på detta...*suck* Kan man inte få en "inbygd" sadel som sitter på vid födsel.....

Hoppas inte jag säger något fel nu:
Svea sa till mig att hon också gillade freeformen bättre än Flexion.

Eftersom försäljaren råder en att padda upp om man har en omusklad häst (med uppstickande ryggrad) så har jag antagit att kanalen inte är sådär jättedjup. Själv ska jag ju köpa en padd som bygger upp lite mera kanal för ryggraden (trots att sadeln har kanal), bara för att vara på den säkra sidan.

Själv har jag inte ridit i en freeform, utan har bara ridit i en fitform med tillhörande equalizer-padd, vilket jag inte trivdes med fullt ut. Jag vill ha det mera normala utseendet och kanalen i sadeln, därför så har jag valt att satsa på en Flexion, och även om nu flertalet människor säger att freeform är bättre så kommer jag nog att stanna vid min Flexion när den kommer. Jag trivdes egentligen rätt bra med en platt, torsionkopia (fitform), det enda jag saknade var lite stöd för skänkeln, kanalen för ryggraden och en mera uppbyggd sits fram och bak. Själv har jag en lite nättare häst, så det ska bli intressant att se vad jag tycker om sadeln när den kommer.

Jag tror det är en kanonsadel om man har en mindre häst, jag har modell köksbord. JAg kan inte fatta varför det ska vara så himla svårt att få bossor på dem under.... Som du (?) sa så har ju tom de där små shettissadlarna flyttbara små bossor under.
Som sagt så vet jag inte hur jag ska göra ännu eftersom hästen stortrivdes i flexionen. Och jag är inte bortskämd med att saker och ting passar så där jättebra...
;-)

Som sagt...det ska bli intressant att höra vad de som provar flexionen med en mindre häst säger ;-)

/kalinka *förvirrad*

Kanske tur att jag inte provat någon annan bomlös än min Flexion då ;) . Men eftersom jag har en liten nätt PRE så tror jag inte att bredden blir någon problem, trots att den är bredare att sitta i än min bomsadel.
Och efter att ha hör de andra två i stallet som provred i sadeln i går på ett stort halvblod så är jag i alla fall hittills nöjd med mitt köp :D
Båda två har nämligen allvarliga funderingar på att köpa sig en Flexion allround (min är dressyr)! Det får väl sägas vara ett gott betyg?!?
Just att jag hamnade i en väldigt lodrät sits med skänklarna på rätt plats tyckte jag var ett stort plus för sadeln.
Sen kan jag kanske tänka att om man rider en väldigt bred häst så kanske en FreeForm är bekvämare? Vi ska i alla fall prova min Flexion på en Shire i veckan, så jag återkommer med rapport efter det, så får vi se :angel:

Men definitivt inte i samma prisklass som ponnyputan :/
Fram för bomlösa sadlar i syntetmaterial. Om bomlöst inte vore så hemskt dyrt kanske flera skulle ha det.

strega skrev:
Sen kan jag kanske tänka att om man rider en väldigt bred häst så kanske en FreeForm är bekvämare? Vi ska i alla fall prova min Flexion på en Shire i veckan, så jag återkommer med rapport efter det, så får vi se :angel:

Den rapporten ska bli spännande att se.... :angel: ;)

Har nån av er ridit i en Barefoot..vad tyckte ni om att rida i den?

sante skrev:
Har nån av er ridit i en Barefoot..vad tyckte ni om att rida i den?

Använd sökfunktionen finns hur många trådar om bomlösa som helst. Varför inte prova demoexet så du kan få en egen uppfattning??

Har tyvärr inte testat den :smirk:

Man kanske vill ha liiiite mer info än det man får av försäljaren innan man fixar fram en massa pengar att lägga i depositionsavgift, plus att det kostar att ha hemma en provsadel, om inte annat porto.

Tycker det är smart av Sante att fråga - även om frågan inte hör hemma i en tråd om Flexion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 596
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 605
Senast: Gunnar
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka