Flexion sadel

Sv: Flexion sadel

Hur är den kvalitetsmässigt? Tycker den ser lite paltigt ihoppsydd ut speciellt över bakvalvet och övergånngen mot bossorna. Den Flex jag såg i verkligheten såg plastig ut baktill.
Betalar man så mycket pengar för en sadel kan de väl lägga ner lite tid på "finishen" eller har jag bara sett dåliga ex?

/T

Jag har inte sett den i verkligheten. Men eftersom Heather Moffet har flertalet modeller som är äldre än dessa, och den äldsta Flexion är 8 år och fortfarande i fint skick så den lär hålla riktigt bra.

Angående finishen så har jag hör att de flesta gillar lädret i sadeln, det är ett läder med lite struktur som gör den lite "kletig" att sitta i (d.v.s. ger bra grepp).
Hur den ser ut beror ju säkerligen även lite på vad den har behandlats med för medel (sadelsåpor, balsam och dylikt).
Och angående läder på bilder så beror det lite på belysningen hur lädret framträder, blixtljus eller starka ljuskällor får ofta läder att se plastigt ut.

Men de som har köpt eller prövat flexion kan ju få uttrycka sig själva. Hur många flexion har du sett i verkligheten?

Tez1 skrev:
Hur är den kvalitetsmässigt? Tycker den ser lite paltigt ihoppsydd ut speciellt över bakvalvet och övergånngen mot bossorna. Den Flex jag såg i verkligheten såg plastig ut baktill.
Betalar man så mycket pengar för en sadel kan de väl lägga ner lite tid på "finishen" eller har jag bara sett dåliga ex?
/T

Jag tyckte att läderkvaliteten och hantverket i Flexion verkade ganska bra. Sen tror jag inte att man ska jämföra med vanliga sadlar - Flexion är ju stoppat med generöst med mjukt skum som kan tryckas ihop och ändras, lädret är inte sträckt runt en hård bom som på en bomsadel.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min Flexion. Bra skinn, snygga sömmar och helt underbar att rida i (och jag är VÄLDIGT petig! ) Att sen hästen oxå är nöjd att ju ett stort plus.

Joneya - har du hört något mer om din sadel?

Hehe, jag har mina metoder :-)

Ansür och Flexion har jag haft möjlighet att prova genom att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle. Torsion och Freeform har jag köpt, Startrekk och Nylanders har jag köpt men returnerat.

Min sadel har inte kommit ännu. Och nu har det tagit längre än vad DHL säger (15 dagar igår; det ska ta 10-14 dagar).

Men jag drömde om att den kom idag, så det gör den säkert ;) *låtsas vara psynsk*

Vilken otur du haft! Jag får nästan dåligt samvete, med tanke på att det var du som tipsade mig om Flexion, och jag har haft min i två veckor redan!
Naturligtvis glömde jag kameran igår igen, och idag blev det lite ridfritt pga att jag fick en "spansk" skalle av lilla herrn igår och kan nu ståta med en blåtira modell större :-)
Hela ögat är igenmurat, så det ser väldigt effektfullt ut!

Fick den helt enkelt inte att passa på ett bra sätt, den tippade mig framstupa och låg inte helt bra vid manken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 596
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 605
Senast: Gunnar
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka