Flexion sadel

Sv: Flexion sadel

Varför jag frågar här är för att ni som är på denna sida verkar ha en hel del erfarenhet av bomlöst.

Jag är åxo osäker på om Barefoot är en bra sadel då den är billigare än bl.a Torsion och Flexion.
Och sitter man bra i en Barefoot, ni har kanske provat och jämfört lite?
Har satt upp mig på listan för demosadel...men som sagt det kostar ju frakt och tid...

Du brukar ju själv hänvisa..... *suck*
Och ja, jag vet också att det är många svar man vill ha. Men det finns ju hur många trådar som helst om man söker och sen kan man ju fråga mer om man inte hittar just det svar man söker.
Sen så är det nog bättre att lägga det i en egen tråd istället för en om flexion.......

Det är inte det att du frågar...såg i en annan tråd att du ville ha det lättvindigt ......
Jag brukar inte hänvisa till sökning med eftersom du inte fick nåt större svar i din sista tråd så är det väl bättre att säka och få mer svar. Eller?????

Jag har en Barefoot till min nordsvensk.
Jag säger bara :love:

Har ridit i en av föregångarna till Barefoot och tycker följande:
+
Satt väldigt tryggt i sadeln, kände mig säker på hästryggen för det mesta
Stigläderfästena var längre bak än på en vanlig sadel vilket gjorde lodrät sits betydligt lättare
Det är skönt att kunna känna hästen så väl som man gör i en bomlös sadel

-
Sadeln gav inte det stöd som jag hade velat ha ibland (skänkeln hänger i ingenting och jag kände mig alltid osäker över om jag satt lodrätt eller inte eftersom jag inte hade något "riktmärke" i sadeln som sa åt mig vart skänkeln skulle ligga)
Jag gillar inte systemet med att padda upp sadeln, jag vill ha bossorna i sadeln (det är väl endast svenska Torsions TN-pad som enligt mig är funktionerlig som padd)
Ibland var sadeln för tunn (som när min häst hoppar över små minidiken när jag är oberedd; vet inte HUR, troligen så går ryggens rörelser direkt till ryttaren istället för att döljas av en hård bom; då dunsade jag honom i ryggen med den bomlösa, medans det kändes betydligt mjukare i bomsadeln även om jag är oförberedd)
Jag tycker att sadeln ser ful ut

Jag kan inte säga något om kvalitén i en Barefoot däremot.
Och det kanske kan nämnas att nu finns det ju även en svensk importör av kopian Dartmoor som ser ut som Torsion/barefoot/cheyenne men har bossor undertill i sadeln för att ge ryggraden frihet. Den kostar lite mera, men själv skulle jag nog tycka att det är värt det (om det är just så att man vill ha en sadel av den modellen; själv satsar jag ju på en flexion).

Tack så jätte mycket för ditt långa svar!! :bow:
Det är det jag vill höra, vill ju veta dess nackdelar åxo!!
Tack tack

Dags för lite uppdatering om min Flexion... Nu har jag hunnit rida i den några gånger och den blir bara skönare för varje gång :) . Hästen verkar också nöjd, så det känns skönt. Egentligen skulle jag ha fotograferat hur sadeln låg på honom idag, men glömde naturligtvis kameran :angel: Ska försöka göra det i morgon i stället.
Jag har hört att den del haft problem att bomlösa sadlar glider, men vi fick testat (ofrivilligt :crazy: ) idag. Plötsligt när vi red i lilla skogen vid stallet dök det upp ett par hjortar framför nosen på oss. Det blev en 180 graders vändning och sadeln låg precis som den skulle :love: dessutom kändes den hur stadig som helst.

Vi har tyvärr inte hunnit testa på shire-hästen än, men det blir i helgen om inget oförutsett inträffar. Lovar att fotografera då oxå!

Och stackars joneya har fortfarande inte fått sin sadel.... Men den som väntar på något gott ;)

strega skrev:
Och stackars joneya har fortfarande inte fått sin sadel.... Men den som väntar på något gott ;)

Hehe... Nedrans skitDHL :mad:
:angel:
Fraktbolaget krånglar. Tydligen så åkte en annan sadel till Holland samma dag, och den har inte heller kommit fram ännu.

Och nu ska jag få en Flexion med mockaundersida helt utan extra kostnad (kostar vanligtvis ca. 670:-) eftersom tillverkaren skickade fel sadel till fel peson när en annan med mitt efternamn beställde. Jag har inget emot mockaundersidan (som ligger stadigare) och den andra tjejen som fick MIN sadel hade tydligen beställt fel av misstag (hon ville inte ha en mockaundersida). Så LITE tur i oturen har jag :D

Aha, så det är lädersida under orginal? Så man måste beställa mockan.... Det var braha info...
HAr du mer braha info?? ;-)

Det beror ju helt på vad du känner att du behöver veta. Jag ska skriva det som JAG har lagt på minnet (vilket betyder att jag har funnit informationen hjälpsam på något sätt).

Mocka blir lätt slitet vilket i sig enligt mig är en nackdel, plus att folk säger att det läder dem använder i sadeln redan är väldigt "klistrigt" (inte sådär halt och glatt som visst läder). Men det ger ett bra grepp (både under sadeln och för ryttaren om man vill ha mocka i sitsen).

En grej som jag har reagerat på är textur/färgskillnaden i brunt läder och brun mocka, så om du vill beställa en brun sadel kan det vara intressant att veta om detta (beror ju helt på hur kinkig man är). Här är två länkar som tydligt visar skillnaden i materialen:
http://www.enlightenedequitation.com/members/forums/uploads/post-11-1094467475.jpg
http://www.enlightenedequitation.com/members/forums/index.php?showtopic=1137

Har du en rund rygg på din häst så ska du helst ha ett vanligt, tunnt schabrak under sadeln (fungerar bäst; och tydligen så fungerar schabrak bäst till sadelns form). Har du däremot en urfallen häst så bör du ha underlägg för att "fylla ut åt de muskler som inte finns". Min uppfattning är att du då ska ha något av följande: fårskinnspadd, Heather Moffett's Backsaver-pad, någon polypad, någon skitopadd eller någon av grandeurs paddar (grandeur, future eller future II; säljs av Equisoft/Skuggi i Sverige).

Och ett till tips enligt de flesta är att skaffa så kallade dressyrläder eller "webbers", d.v.s. stigläder med spännet nedtill och en ögla upptill, för att få ett tunnare läder under låret.

Sedan så kan du även beställa extra benstöd via Better Saddles om det är så att du vill ha någon annan typ att variera med; t.ex. dressyrstöd till din allroundsadel, eller hopp/allroundstöd till din dressyrsadel (dressyrsadelns knästöd sägs vara VÄLDIGT höga; och de flesta säger att man kan hoppa i dressyrsadeln om man tar bort dressyrstöden, så ett alternativ vore alltså att skaffa mindre knästöd om man vill hoppa MED knästöd i dressyrmodellen).

Varför jag rekommenderar en massa tillbehör redan nu är för att om du beställer hos Better Saddles så finns dessa tillbehör att beställa därifrån till bra priser (där kan man få bruna läderwebbers: vilket kan vara lite knepigt att hitta här i Sverige annars; de flesta har bara wintecs svarta i syntet för 400:-).

Allroundmodellen har stigläderfästet lite länger fram än dressyrmodellen, vilket kan vara bra att veta.

Och sist men inte minst, tänk igenom om du vill ha ringar på sadeln. Ringar framtill som på en vanlig sadel ingår, men ring/ringar baktill för eventuell svanskappa ingår INTE och måste beställas INNAN sadeln sys (det går tydligen inte att få en extra ring baktill senare).

Tycker att den ser väldans tjock ut på bild, hur är den att sitta i? Det ser ut som om man kommer en rejäl bit över hästen.

Tänkte på hur den ser ut på denna bild:
post-11-1094467475.jpg

Den är väldigt tjock för att vara en bomlös, vilket dels beror på att den är så pass väl uppbyggd både fram och baktill, och dels beror det på att den har bossor på undersidan (dessa tar ju också upp lite extra plats under sadeln). Och tanken är att sadeln ska vara väldigt bekväm för både ryttare och häst, därför är sadeln tydligen väldigt mjukt stoppad. Just sadeln på den bilden du visar tillhör en ägare som knappt ridit i sin sadel och som väger väldigt lite (enligt henne), och därför har den inte riktigt format sig ännu (vilket hon till och med klagar på i tråden där jag hämtade bilden).
Här är en annan bild på sadeln:
http://www.enlightenedequitation.com/members/forums/uploads/post-11-1093638562.jpg
Men denna tillhör istället en lite kraftigare tjej och är säkerligen lite mera jämnt tillplattad än vad den skulle vara för en normalbyggd människa (som någon uttryckt dig, "den får mera midja ju mera man rider i den").
http://www.enlightenedequitation.com/members/forums/uploads/post-11-1093638562.jpg

Den ska vara bredare än freeform, men smalare än de andra bomlösa som finns på marknaden.

Jag är inte det minsta lilla orolig över bekvämligheten på sadeln. Jag har inte hunnit testrida den ännu, men faktumet att jag kommer en bit ifrån hästryggen gör mig inte så mycket. Sadeln kommer att dämpa stötar mot mitt säte och hästens rygg, och dessutom är den bomlös vilket i sig gör att den redan är bättre än en bomsadel :angel:

Hur är det med mankfriheten med Flexion? Det finns väl inget hårt alls i sadeln för stabilitet, sjunker den inte ner på hästens manke??

Flexion är väldigt tjock, man har väldigt mycket material mellan sig och hästen. Detta är en av anledningarna till att inte jag fastnade för den - jag vill inte ha en massa tjockt mjukt material som dämpar kommunikationen mellan mig och hästen, och som flyttar sig för tryck (plus att en del av det överflödiga materialet pressades upp i framkante på skrevet, vilket var obehagligt).

Den känns faktiskt lite smalare att rida i än Freeform - men för min del var de inte så mycket nytta med det eftersom jag inte kunde sätta mig så djupt som jag hade önskat i sadeln.

Jag vill hellre ha ganska fast material i en sadel - helst hårdpackad ullfilt, i andra hand ett fastare skumgummi med liknande egenskaper.

"Hur är det med mankfriheten med Flexion?"

Eftersom den äldsta Flexion är 8 år så tror jag inte att det är något problem. Tydligen hade de problem med det första materialet de prövade i sadeln, men de bytte snabbt ut det och nu ska det inte vara några problem. Eftersom Heather stryper folk som använder vanlig vojlock (vojlocken ska dras upp i kanalen och ha "high wither cut" för att inte trycka ner mot ryggraden) så lär hon vara noga hon också.
(för er som inte vet; Heather är tillverkaren av Flexion; hon har designat modellen; själv är hon ridlärare och sysslar med någon form av centrerad ridning om jag förstått saken rätt).

Jag kan inte svara åt Strega men jag kan svara för mig själv. Jag får sadeln mot faktura och betalar rätt exakt 12.550:- (översatt idag från www.xe.com). Då har jag inte beställt något extra till sadeln; det är sadeln (helt i läder utan extra d-ringar) plus frakten på £25.

Strega beställde väl några extra tillbehör och betalade med kreditkort direkt (rätta mig om jag har fel).

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det stämmer. Jag betalde lite drygt 14000 med dressyrläder, padd och frakt.

Nu är det för sent att ändra i mitt inlägg så jag skriver ett till inlägg:
Sadeln kostar 12.550:- INKLUSIVE frakt (det var lite luddigt i mitt förra inlägg).
Men sadeln kostar lika mycket oavsett vart man beställer den, och frakten är troligen ungefär densamma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 596
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 605
Senast: Gunnar
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka