Sv: Flexion sadel
Det beror ju helt på vad du känner att du behöver veta. Jag ska skriva det som JAG har lagt på minnet (vilket betyder att jag har funnit informationen hjälpsam på något sätt).
Mocka blir lätt slitet vilket i sig enligt mig är en nackdel, plus att folk säger att det läder dem använder i sadeln redan är väldigt "klistrigt" (inte sådär halt och glatt som visst läder). Men det ger ett bra grepp (både under sadeln och för ryttaren om man vill ha mocka i sitsen).
En grej som jag har reagerat på är textur/färgskillnaden i brunt läder och brun mocka, så om du vill beställa en brun sadel kan det vara intressant att veta om detta (beror ju helt på hur kinkig man är). Här är två länkar som tydligt visar skillnaden i materialen:
http://www.enlightenedequitation.com/members/forums/uploads/post-11-1094467475.jpg
http://www.enlightenedequitation.com/members/forums/index.php?showtopic=1137
Har du en rund rygg på din häst så ska du helst ha ett vanligt, tunnt schabrak under sadeln (fungerar bäst; och tydligen så fungerar schabrak bäst till sadelns form). Har du däremot en urfallen häst så bör du ha underlägg för att "fylla ut åt de muskler som inte finns". Min uppfattning är att du då ska ha något av följande: fårskinnspadd, Heather Moffett's Backsaver-pad, någon polypad, någon skitopadd eller någon av grandeurs paddar (grandeur, future eller future II; säljs av Equisoft/Skuggi i Sverige).
Och ett till tips enligt de flesta är att skaffa så kallade dressyrläder eller "webbers", d.v.s. stigläder med spännet nedtill och en ögla upptill, för att få ett tunnare läder under låret.
Sedan så kan du även beställa extra benstöd via Better Saddles om det är så att du vill ha någon annan typ att variera med; t.ex. dressyrstöd till din allroundsadel, eller hopp/allroundstöd till din dressyrsadel (dressyrsadelns knästöd sägs vara VÄLDIGT höga; och de flesta säger att man kan hoppa i dressyrsadeln om man tar bort dressyrstöden, så ett alternativ vore alltså att skaffa mindre knästöd om man vill hoppa MED knästöd i dressyrmodellen).
Varför jag rekommenderar en massa tillbehör redan nu är för att om du beställer hos Better Saddles så finns dessa tillbehör att beställa därifrån till bra priser (där kan man få bruna läderwebbers: vilket kan vara lite knepigt att hitta här i Sverige annars; de flesta har bara wintecs svarta i syntet för 400:-).
Allroundmodellen har stigläderfästet lite länger fram än dressyrmodellen, vilket kan vara bra att veta.
Och sist men inte minst, tänk igenom om du vill ha ringar på sadeln. Ringar framtill som på en vanlig sadel ingår, men ring/ringar baktill för eventuell svanskappa ingår INTE och måste beställas INNAN sadeln sys (det går tydligen inte att få en extra ring baktill senare).