Fler saker att lära...

B

Brummselisa

Som rubriken säger; Vad kan man mer lära hunden?.
Har en 4,5 mån gammal hund som kan: Sitt, fot, ligg, stanna, vacker tass, gå lös i koppel, komma på inkallning, snurra, spela död. Ska ha han till agillity men vet inte om han ska tävlas men ska med till gymnasiet i höst när jag börjar (hundhållning, Helgesbo). Vad mer kan jag lära han kan ni komma på något roligt? och vad kan era hundar?

Sv: Fler saker att lära...

Du kunnde ju kanske lära honom att backa :p Hoppa rakt upp i luften :p ( Kännde en hund som kuinnde det, såg himla kul ut :p)
Hämta något, t.ex kopplet?

Vad är det för ras på vovven då?

Väldigt imponerad på att du lärt h*n så mkt, med tanke på att den inte är så gammal :bow::bow:

Oj, min pojk är 7 månader och han kan bara "basics" än så länge:p

Min stora vovve kan kram, puss, sitt fint, snurra runt, skall, "sjunga" och hoppa på kommando:D Kanske kan ge lite tips?

Annars kanske man kan lära honom att städa efter sig? Ganska användbart:p

Min cocker kan:
*Sitt
*Ligg
*Sitt-stanna
*Ligg-stanna
*stanna
*varsågod(vid måltider, in/ut genom dörrar, hälsa på folk/hundar)
*vänta (tex innan hon går ut och in genom dörrar och måste vänta på mitt "varsågod")
*Kom
*Här går vi (När hon är lös ute och jag byter riktning)
*spåra (betyder att hon ska spåra helt enkelt:D Då blir Lowa eld och lågor!
*fot
*tass
*High five
*snurra (kastar sig runt ståendes, eller hur man ska säga.:D )
*Dö (lägger sig på rygg) känns lite elakt att säga det *kommandot:angel:
*Hopp (vart som helst, då ska hon upp någonstans:D )
*Ner (varsomhelst där med, men ner någonstans ifrån)
*Hoppiligg betyder att hon ska lägga sig i sin säng i stallet:D
*Tunnel (springer genom tunneln)
*Balans (balanserar på stock)
*Apport (springer och hämtar ngt jag kastat. Behöver jobbas på!)
*Stå (står och balanserar på bakbenen)
*Res (ställer sig upp från sittande eller liggande)
*Skall
*Gå fint (vara lugn i koppel)
*Sök (när vi letar godis, människor eller leksaker:banana: )

Hm, kommer inte på mer nu.
Hoppa över hinder kan hon men då använder jag mig av "hopp" också.

Vi håller på att träna Slalom, men det är inte inlärt.
Håller också på och tränar "Håll" dvs att jag ska kunna stoppa något i munnen på henne som hon inte släpper förrän jag sagt "Loss" (och loss är ju föresten något hon också kan!)

Rottisen är inte riktigt lika allmänbildad:D

Hon kan:

*Sitt
*Sitt-stanna
*Ligg
*Ligg-stanna
*Loss
*Ner
*Res
*Gå och lägg dig
*Tass
*Andra tassen
*Rulla (ligger på rygg)
*Fot
*Hopp
*Skall
*Gå fint (vara lugn i koppel)
*Kom
*Spåra
*Sök

Cockern är 1,5 år och rottisen är 6 år.
När min var 4,5 månader(cockern, har inte haft rottisen sen valp) tränade vi massor av kontakt, gå fint i koppel, komma på kommando och vara uppmärksam på matte.
Men sitt, ligg, tass, stanna övade vi mest, inga avancerade grejer:)
men det kanske är olika hur mkt de kan ta in

Senast ändrad:

Kom på lite fler saker han kan nu (inte för det spelar ngn roll); varsågod, high five, hopp, apport, sök, vänta, stanna (även om jag kastar en boll eller annan leksak), puss, puss på hand och kör (springa)...kommer kanske på ngt mer.
Kan man lära en hund att buga? Hur då? Laxen (av Lucky) kanske har för långa ben haha (ni borde se han!:rofl:). Försökte få han att buga en gång och han föll ihop som bambi.:)

Oj, min pojk är 7 månader och han kan bara "basics" än så länge:p

Min stora vovve kan kram, puss, sitt fint, snurra runt, skall, "sjunga" och hoppa på kommando:D Kanske kan ge lite tips?

Annars kanske man kan lära honom att städa efter sig? Ganska användbart:p

Åh...jag vill lära han kram...måste ut och träna nu!:love: Tusen tack.

Du kunnde ju kanske lära honom att backa :p Hoppa rakt upp i luften :p ( Kännde en hund som kuinnde det, såg himla kul ut :p)
Hämta något, t.ex kopplet?

Vad är det för ras på vovven då?

Väldigt imponerad på att du lärt h*n så mkt, med tanke på att den inte är så gammal :bow::bow:

Kan hämta kopplet när det ligger på marken och jag sagt att vi ska ut och gå..haha!:)
Han är border collie/ groendal (vallhund asså) men tror att han är en fågelhund med sitt sökande och smådjursdödande...mördare.
Bra tips om att lära han backa och hoppa upp i luften. 3 saker att lära han idag, går ut och tränar nu kommer nog tillbaks om en timme eller ngt och frågar fler saker? Lär sig för fort.

Min hund kan:
Sitt
Ligg
Stanna
Stilla
Stanna kvar
Ligg kvar
Vänta
Varsågod
Snurra
Vinka :love: Spelade in idag när han vinkar :)

Oh jisses. Det käns som att vi ligger efter väldigt mycket. Vår valp är 3 månader och en vecka gammal, hon kan sitt, ligg och hit. Samt att hon vet vad hon heter (tar ögonkontakt) och går hyfsat i koppel.
Vi har mest tränat på det här med kontakten och att hon ska komma på inkallning.
Men det är kanske dags att gå vidare då.

Jag personligen tycker inte att du behöver gå vidare särskilt snabbt. Att lära hunden en massa trix har man all tid i världen på sej att göra, man ska ju ändå ha den i, förhoppningsvis, många år!
Jag har en kooiker på fem månader och vi jobbar på inkallning, kontaktövningar, sitt och stanna. Ligg kan han också någorlunda.. Annars tycker jag att han blir nog stimulerad av att bara leva och följa med mej vart jag går. Han skulle nog bara bli stressad av en massa mental träning dessutom.

Men det är såklart individuellt!

Klickar du med honom?
Jag klickar med min hund och lär henne en massa roliga saker. Det vi har mest nytta av är att kunna slå med tassen på burkar samt skälla på kommando.
Vad kul med hundgymnasie. Det går jag också på, fast i Forshaga, Värmland.
Var ligger det du ska börja på någonstans?

Klickar du med honom?
Jag klickar med min hund och lär henne en massa roliga saker. Det vi har mest nytta av är att kunna slå med tassen på burkar samt skälla på kommando.
Vad kul med hundgymnasie. Det går jag också på, fast i Forshaga, Värmland.
Var ligger det du ska börja på någonstans?

I kalmar eller Helgesbo för att vara korrekt (räknar inte med att du vet var det ligger).
Neä jag klicktränar inte. Funderade på det långt innan jag skaffade Lucky men bestämde mig för att inte göra det då jag inte är 100% säker på hur man gör och när man ska klicka och belöna.
Det var i en artikel i typ Härliga hund eller vovve om jaa...hundgymnasiet du går på som jag bestämde mig för att gå hundhållning...tur att dem startade det i Helgesbo:p

Oh jisses. Det käns som att vi ligger efter väldigt mycket. Vår valp är 3 månader och en vecka gammal, hon kan sitt, ligg och hit. Samt att hon vet vad hon heter (tar ögonkontakt) och går hyfsat i koppel.
Vi har mest tränat på det här med kontakten och att hon ska komma på inkallning.

Asså fick hem Lucky när han var lika gammal som din (sista kvar i kullen, men defenitivt lättlärdas och sötast:love:) och då kunde han inget så din kan mer än Lucky kunde i den åldern!

Jag personligen tycker inte att du behöver gå vidare särskilt snabbt. Att lära hunden en massa trix har man all tid i världen på sej att göra, man ska ju ändå ha den i, förhoppningsvis, många år!
Jag har en kooiker på fem månader och vi jobbar på inkallning, kontaktövningar, sitt och stanna. Ligg kan han också någorlunda.. Annars tycker jag att han blir nog stimulerad av att bara leva och följa med mej vart jag går. Han skulle nog bara bli stressad av en massa mental träning dessutom.

Men det är såklart individuellt!

Ja precis det brås på rasen..jag har ju en 100% vallhund med över 60% border collie, han behöver träningen för att bli uttröttad..motion gör honom inte särskilt trött hur långt jag än skulle gå.
En kooiker..mhm..kan inte minnas vad det är för ras:confused: En vinthund? mmm..får ta fram rasboken:D

Då rekommenderar jag klicker ^^
Det är jättekul och inte alls svårt. Jag använder mig av klicker vid all inlärning och min hund tycker att det är skitkul. Hunden blir trött efter ett klickerpass eftersom de får tänka så pass mycket. Jag visar sällan med händerna vad min hund ska göra, utan hon får själv testa olika saker. Visst, det går långsammare fram men det finns inget roligare för Lilo än att få det där efterlängtade klicket.

Då rekommenderar jag klicker ^^
Det är jättekul och inte alls svårt. Jag använder mig av klicker vid all inlärning och min hund tycker att det är skitkul. Hunden blir trött efter ett klickerpass eftersom de får tänka så pass mycket. Jag visar sällan med händerna vad min hund ska göra, utan hon får själv testa olika saker. Visst, det går långsammare fram men det finns inget roligare för Lilo än att få det där efterlängtade klicket.

Ok..kanske ska testa det då. Låter bra eftersom jag är emot "godisträning". Vet du om det finns ngn bra bok?

Ja precis det brås på rasen..jag har ju en 100% vallhund med över 60% border collie, han behöver träningen för att bli uttröttad..motion gör honom inte särskilt trött hur långt jag än skulle gå.
En kooiker..mhm..kan inte minnas vad det är för ras:confused: En vinthund? mmm..får ta fram rasboken:D

njae, det är en fågelhund :D En andlockare. Men hund var i alla fall rätt, även om jag ibland tror att han är en gris :angel: :smirk:
Han är inte så svåraktiverad (än bör väl tilläggas), i lördags var vi på agilitytävling och satt på en filt och kollade på andra hundar, och sen sov han som en död resten av kvällen. Mycket att titta på!
Ja, jag kan förstå att bc kräver mycket huvudgympa, men jag såg några på agilitytävlingen, några som tränade freestyle"moves" på upphoppningsplanen, och OOOOO va fina dom var :love::love: Ser din ut som en bordercollie, eller har den mer drag av någon annan ras?

Såg att du var emot godisträning. Vill bara säga att om man ska lära min NÅGONTING så måste man nog dra fram en köttbulle, för det är i princip det enda som motiverar honom att försöka. Leksaker är så totalt ointressanta, han tittar på mej som om jag var störd när jag springer runt med en boll och försöker få igång honom.... :crazy:

Om din hund är lik min terv kan jag bara rekommendera att nöta basics, jag tyckte min hund kunde allt när hon var liten men sedan kom hon in i trotsåldern vid sju månader och då var allt bortblåst.

Med facit i hand och till nästa hund ska det tränas inkallning, inkallning, inkallning och läggande på avstånd. Lycka till!

*kl*

Mitt råd är att träna passivitet i den åldern. Eftersom det är en kvick och aktiv hund finns det risk att man får fram en arbetsjunkie om man tränar för mycket och glömmer bort att även lära hunden slappna av på kommando.
Gärna med störningar och distraktioner av olika slag.

Träna stadga också. Att hunden t.ex. ska ligga still på kommando medans du studsar med en boll som den inte får ta.

Gjorde den missen själv med min och har haft tillfällen att ånga det ofta.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar