Fler med för tidigt födda??

I

Idasmamma

Hej!!

Jag har fick för en dryg vecka en liten flicka som heter Ida, hon kom i V.36 + 5, så hon kommer några veckor förtidigt vägde bara 1980g och 44.5 cm lång.

Men hon är frisk och en liten glad tjej:)

Är det fler som har fått små barn?? Hur har dom utvecklas osv??

Kram Lisa
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Hej!
Grattis till din lilla tjej :banana:

Fick för 5 år sedan en liten tjej i v. 32. (1850g, ca 40cm)
Hon växte på sig väldigt bra & var snart ikapp "normalfödda" bebisar i utvecklingen.

Och för ca 9 v sedan (9 okt) så fick jag en liten pojk i v 36+6 (2720g, 48 cm)
Han är som de allra flesta bebisar, matglad, växer som ogräs ;)
Har börjat le, jollra, kolla in sina leksaker osv.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Tack:)

Grattis själv, hur är 5 - åringen i utvecklingen idag?? Är hon som en normal född 5 - åring eller vad man ska säga.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Tack :)

Jodå, hon är precis som hon ska vara.
Har varit helt "ikapp" sedan hon var runt året. (kunde t.o.m gå i högklackat när hon var ca 1½, det är mer än vad hennes mamma kan 27 år gammal :angel: )
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Hehe, det låter ju härligt:)
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Oj, vilken liten sak! Min son föddes iof inte för tidigt, utan i vecka 37+2, men han vägde dubbelt så mycket som din dotter, drygt! Var 9 cm längre också, men han var rejält stor för tiden.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Jag har en kille på 4 år. Han föddes i v 32+3 och vägde 2200g. Han kom ganska snabbt ikapp i "kurvorna" och utvecklades helt normalt. Är just nu på gränsen mellan v 34-35 och är ju lite nyfiken på om jag kommer att gå tiden ut denna gång...?
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Mm hon är liten, stl. 44 är jätte stort:d
Men hoppas att hon börjar vuxa lite snart:)
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Vad spännande, jag frågade bm om det och hon sa att det var ganska vanligt att även andra barnet kommer tidigt...oom det stämmar det vet jag inte:p
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Min son är född i v 36+6, alltså definitionsmässigt prematur. Har aldrig märkt något av det - hadehan väntat ett dygn till hade han ju räknat som fullgången.
Han var dock ganska behändig med sina ca 2600 g och 46 cm.

Nu är han 14 och längre än jag, har håriga ben, håller på att byta röst men mamma är fortfarande bäst :love:

Dottern kom i full tid (39+5) drygt två år senare och hon kändes som en jättebebis på 3800 g.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Ida ju kom ju i v. 36+5...så det var bara 2 dagar...men hon är ju så liten...
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Sebastian är född i v 37+4, så han räknas ju som fullgången. 1 knapp vecka längre än din stannade han i magen då, och vägde 3180 g och var 49 cm när han kom ut. Han var beräknad att bli en riktig genomsnittsbebis via UL, med en födelsevikt på 3500 g i v 40.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Vi visste redan från början att det skulle bli en bebis under 3kg men att hon skulle bli så här liten:confused:
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Vår son föddes i vecka 36+4, alltså var han inte jättetidig.
Han vägde 2520 gram och var 47 cm lång. Jag vet fortfarande inte om han verkligen kom för tidigt för han kom exakt på dagen enligt mina egna uträkningar men 4 veckor för tidigt enligt ultraljudet. Han utvecklas som han ska, är väl inte extremt tidig med något men inte heller så väldigt sen.
Han växte riktigt mkt första månaderna, nu är han snart 15 månader och har nog magrat av lite pga sjukdom och att han springer så mkt.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Min dotter föddes i vecka 32+5, med kejsarsnitt eftersom jag fått graviditetsförgiftning. Hon var 41 cm och vägde 1896 g men var urstark redan från början, låg i kuvös ett dygn bara. Och hon kom ikapp under första halvåret, i princip. Hon har aldrig haft några men utan istället varit väldigt mogen och framåt.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Vår dotter var tidig, v 28+2 och vägde 810 gr, och 31,5 cm lång (kort, mättes först efter en vecka. En vecka senare var hon 34,8.). Snart blir hon åtta år. Oj vad tiden går fort.

När hon var lite hade vi strul med vikten, hon tuggade igen längden ganska fort men har alltid legat efter med vikten. Även idag är hon relativt nätt.

Vi envisades med att räkna korrigerat länge för då var hon oftast inte sååå sen, bara lite :)

Idag kan man inte märka något, eller jo hon har nog fortfarande lite platt avlångt huvud, men det är nog mest jag som tänker på att det beror på hennes tidiga födelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Fler med för tidigt födda??

Grattis till prinsessan :love:

Min yngsta föddes för 7 år sedan i v 35. Han vägde 2010 g och var 44 cm lång. Han har nog tagit igen det mesta, det märks i klassen att han är född sent på året men de är flera sena barn som är fullgångna som är ung som min son så jag vet inte vad som är vad.

Min svåger är numera vuxen (30+). Han var lika stor som min son när han föddes. Han är numera 195 cm lång och väger nästan 100 kg :D
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Grattis först och främst!

Jag har en tjej på drygt 4 år som föddes i v. 36+6. Hon var också liten när hon föddes, även om hon inte var så liten som din flicka. Linnéa vägde 2495 g och var 45 cm lång när hon föddes och låg då 15% under normal vikt för barn i den åldern. Jag visste också om att hon var liten tack vare tillväxtultraljud. Det enda som var med henne var att BB personalen var väldigt noga med att hon inte fick minska allt för mycket i vikt, inte så som man kan tillåta fullgångna, tyngre barn att göra. Annars var hon fullt frisk och hade inga som helst problem. Vikten tog ett par tre månader innan hon kommit ikapp, men annars har hennes utveckling varit i allra högsta grad normal. Hon var omedelbart ikapp sina jämnåriga med den fysiska och mentala utvecklingen. Hon är fortfarande ganska kort och smal, men hon är gott och väl inom normala gränser och kurvor (även om hon ligger ett par snäpp under mittkruvan på BVC diagrammet). Hennes storlek kommer sig nog mest av hennes genetiska förutsättningar.
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Tack så mycket:)

Skönt att det slutar bra:)
Dom var/är väldigt noga med att Ida inte får går ner, hon får ersättning efter ammning (har inte så jätte mkt mjölk) men även för att hon inte ska tappa vikt.
Hon äter hela tiden, så hoppas att hon väger mer nu när vi ska till bvc på onsdag:)
 
Sv: Fler med för tidigt födda??

Tack:)...hon är en liten prinsessa:love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 282
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 120
Senast: Emtherlia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp