Fler barn än "snittet"

LoudSilence

Trådstartare
Hej ! Kanske finns det redan en tråd om ämnet, isf ber jag om ursäkt. Försökte titta runt lite men hittade ingen. Visserligen så är jag ny här på Bukefalos så jag kanske inte är så världsvan än =P
Iaf så skulle jag vilja få kontakt med andra familjer som har fler barn än snittet, alltså typ 2,3 barn per familj eller vad dom brukar säga =P Vi har 5 barn, alla är pojkar, äldsta är född 2001 och yngsta är född 2011. Det är hektiskt men det går runt och det är underbart =)

Sv: Fler barn än "snittet"

Vi har fyra barn, födda mellan 2002 och 2009 (varav fyra år mellan trean och fyran...), de två äldsta är tjejer och de andra två killar.
Det var oerhört hektiskt när de var små, men på något sätt fick man ihop det.

(jag har för övrigt två ganska nära vänner som har 5 barn vardera)

Något man märker när man har mer än 2 eller max 3 barn är hur dåligt samhället är anpassat för lite större familjer. Försök bo på hotell utan att bli ruinerad t.ex. Eller gå på nöjesfält/djurparker/liknande så får man betala full avgift för ett eller två av barnen trots att man har utnyttjat familjerabatten.
Bara att hitta en vettig bil man får plats i är ett halvt företag.

Senast ändrad:

Ja, det håller jag med om !! Det är jättesvårt att få till det med olika evenemang när man har en stor familj. Man lär sig fixa och trixa efter ett tag men ändå...
Sen folks kommentarer; har ni ingen tv, ska ni befolka planeten på egen hand osv... Tröttsamt.
Hur bor ni ? Har barnen egna rum ?

Vi bor i ett rätt stort hus på landet. Vi har tillräckligt med rum för att barnen ska kunna få varsitt rum, men vi behöver dels möblera om (komprimera)halva vårt kontor (som är två ihopslagna rum) så att vi kan flytta ner oss själva dit, sen ska två av rummen totalrenoveras. Tills detta är klart har de ändå gott om utrymme när de delar rum...

*kl*

Jag har tre pojkar, 8 månader, 2 år och 4 år.

Har en liten fråga till er som har fler barn. Blev ni nöjda när ni fick fjärde eller femte barnet?

Jag har ju ett liiiiiitet sug efter ett barn till. Men jag är rädd för att det kanske aldrig blir tillräckligt många. Dvs att det där suget efter ytterligare ett barn aldrig försvinner. Tänk om man aldrig blir nöjd?

Samtidigt är jag rädd att jag kommer att ångra mig om jag inte skaffar ett barn till. När jag är 50 år så kanske jag kommer sörja att vi aldrig i alla fall försökte få en fyra.

En annan grej som spökar är att det ibland känns som om jag utmanar ödet. Jag har tre friska pojkar (så vitt jag vet i alla fall) men jag är ju 38 år i år. Aldrig fått ett missfall eller liknande. Men alla risker ökar ju ju äldre man blir. Tänk om något går fel. Inga logiska funderingar men likväl så finns de där.

Har en liten fråga till er som har fler barn. Blev ni nöjda när ni fick fjärde eller femte barnet?

Jag har ju ett liiiiiitet sug efter ett barn till. Men jag är rädd för att det kanske aldrig blir tillräckligt många. Dvs att det där suget efter ytterligare ett barn aldrig försvinner. Tänk om man aldrig blir nöjd?
Jag var inte alls säker på att jag var färdig efter trean, även om det inte var meningen att det skulle bli fler. Fast ödet ville annorlunda... Och faktum är att jag nu känner mig färdig.
Visst kan man sakna känslan av att vara gravid och att snusa på bäbisar, men nej, jag är klar.
(dessutom steriliserad, även om det var mer ett rationellt beslut än känslomässigt - jag har berättat om det i andra trådar om sterilisering så det tar jag inte här)

Jag hade fyllt 40 när jag fick min sista och jag har inte haft några problem alls.

*kl*

Vi har sju barn födda mellan 1995-2007, (de sex äldsta mellan 1995-2002 och sen kom vår lilla sladdis 2007). Förutom våra egna sju, så har vi två extrabarn som bor hos oss, födda mellan 2006-2008.
Det har gått bra och det är roligt. Alltid något som händer här hemma hos oss! :D

*kl*

Jag har tre pojkar, 8 månader, 2 år och 4 år.

Samtidigt är jag rädd att jag kommer att ångra mig om jag inte skaffar ett barn till. När jag är 50 år så kanske jag kommer sörja att vi aldrig i alla fall försökte få en fyra.

En annan grej som spökar är att det ibland känns som om jag utmanar ödet. Jag har tre friska pojkar (så vitt jag vet i alla fall) men jag är ju 38 år i år. Aldrig fått ett missfall eller liknande. Men alla risker ökar ju ju äldre man blir. Tänk om något går fel. Inga logiska funderingar men likväl så finns de där.

Jag kände mig INTE klar efter 4:e barnet. Hade ett sug och en längtan efter ett barn till. Det gick liksom inte att kuva. Men efter 5:an kände jag att nu räcker det för oss. Det finns ingen tid eller energi för fler och jag är helt enkelt färdig med barnafödandet nu.

Vi bor i en 4 på 100 kvm, finns det hjärterum så finns det stjärterum =P

*kl*

Vi har sju barn födda mellan 1995-2007, (de sex äldsta mellan 1995-2002 och sen kom vår lilla sladdis 2007). Förutom våra egna sju, så har vi två extrabarn som bor hos oss, födda mellan 2006-2008.
Det har gått bra och det är roligt. Alltid något som händer här hemma hos oss! :D

Blir lite avundsjuk :o. Så kul med en stor familj.

Det är nog tur att jag inte började med barn tidigare i livet. Hade kanske haft 12 barn vid det här laget :D

Det är nog tur att jag inte började med barn tidigare i livet. Hade kanske haft 12 barn vid det här laget :D
Jag hade kunnat ha sådär många barn om jag haft fler år på mig att skaffa dem - fick första när jag var 34 - och om min kropp orkat med fler graviditeter (reumatiker mm). Ibland kan man fundera på varför man inte började tidigare, fast för mig fanns det två väldigt bra skäl till det;
1 - Jag skulle INTE ha några jävla ungar, inte på några villkors vis, när jag var yngre. (detta växte bort gradvis)
2 - jag hittade ingen lämplig pappa förrän jag var 31 och för att återknyta till ovanstående så var det nog inte förrän han kom in i bilden som jag var färdig med mig själv för att faktiskt vilja ha barn. Och sen när ettan kom så insåg jag att jag absolut ville ha fler!

Jag hade kunnat ha sådär många barn om jag haft fler år på mig att skaffa dem - fick första när jag var 34 - och om min kropp orkat med fler graviditeter (reumatiker mm). Ibland kan man fundera på varför man inte började tidigare, fast för mig fanns det två väldigt bra skäl till det;
1 - Jag skulle INTE ha några jävla ungar, inte på några villkors vis, när jag var yngre. (detta växte bort gradvis)
2 - jag hittade ingen lämplig pappa förrän jag var 31 och för att återknyta till ovanstående så var det nog inte förrän han kom in i bilden som jag var färdig med mig själv för att faktiskt vilja ha barn. Och sen när ettan kom så insåg jag att jag absolut ville ha fler!

Samma här :D. Skulle absolut inte ha några barn. Men så blev jag oplanerad gravid och nu har jag tre barn. Ibland spelar livet en små spratt (i det här fallet tre små spratt).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar