Fleecetäcke motsvarighet stalltäcke?

Beelly

Trådstartare
Tänkte köpa ett stalltäcke till min häst som visat sig vara väldigt kall i stallet.
Nu har han fleecetäcke och det räcker gott och väl, men det drar ju åt sig så mycket skit så jag tänkte köpa ett fodrat glansigt stalltäcke istället.
Kan motsvarigheten till ett fleecetäcke vara ett 80-100g fodrat stalltäcke?
Tänkte ha detta under 100g övergångstäcke ute. Blir det ungefär samma värme som ett 200g?

1, det beror på hur tjock fleece ditt täcke är på, men jag hade nog snarare gissat på 50g än 100g.

2, nej. Täcken på varandra komprimeras och 100 + 100 blir snarare ca 150.

Täcke på täcke ökar tydligen bara värmen med 10% enligt undersökning (googla "fryser hästen på vintern" så dyker det upp sidor som hänvisar till ovanstående. Dock har jag inte letat efter själva studien).

Hästen är väldigt kall men klarar sig med ett fleece? Känns som ett fleecetäcke är så tunt att det mest bara förstör den naturliga luftspalten i oklippt päls?

Det finns fleecetäcke med blank utsida.

Jag hade definitivt valt något annat än ett tunt fleecetäcke om hästen är kall av sig? Vi har flera hästar i stallet som alla reagerar olika på kylan. Någon är jättekall trots endast halvklippning, någon är jättevarm trots helklippning. Man får helt enkelt individanpassa tjockleken till alla hästarna. Jag hade valt ett HW vari-layer som är tjockt fodrat på ryggen var hästen behöver det, men mindre fodring längre ner. Blir lätt och behagligt för hästarna, men värmer ändå. Dessutom kan du komplettera med liner om hästen behöver mer värme vid kallare temperaturer.

Är hästen klippt? Hur är hästen i hull? Får den tillräckligt med grovfoder framförallt till natten så att den "håller värmen" med hjälp av det?

100g räcker för mitt oklippta halvblod inne, har typ gått med bara regntäcke ute fram tills nu du hon får ha 100g täcket under det ofodrade regntäcket :).

lagom ljummen på länden både när hon kommer in från hagen och på morgonen.

har också fri tillgång på halm i boxen och inget foder förutom hö och mineraler.
kallstall.

hade dock velat ha ett tjockare innetäcke också till hästarna för att ha när det är ner under 5minus, men är iofs så sällan det händer nu att man lika gärna kan ha utetäcken på inne när det händer :/.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka