Flaxande dressyrfötter

Sv: Flaxande dressyrfötter

tror även att det kanske har lite med kroppens anatomi att göra...

Sv: Flaxande dressyrfötter

Min kropps anatomi är det iaf fel på... Har ridit med ridstövlarna nu och det är verkligen enda gången jag kan sitta med tårna framåt och en stabil skänkel. Det läget utan ridstövlar är omöjligt för fotlederna är så rörliga att de skulle vinkals så mycket att de till slut viker sig helt. Men stövlarna är så hårda att utsidan av stövlarna håller emot.

Det gör ont efter en stund med ridstövlar också, och efter jobbiga pass känns det som jag vrickat fötterna, eller åtminstone töjt ut utansidan alldeles för mycket. Men det är väl bara att kämpa på, får nog lite stabilitet till slut!

Sen att våga lita på att ridstövlarna hjälper mig är viktigt. Då kan jag sitta "som på en badboll" och då försvinner flaxandet eller instabilitet hos fötterna. Ju mer som faller på plats med resten av kroppen (slappna av, sitta djupt med långa ben, inte knipa med knäna, rak i ryggen etc etc) desto stabilare blir också skänkeln - det kommer som en dominoeffekt med stövlarna.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar