Flaxande dressyrfötter

Sv: Flaxande dressyrfötter

Jag köpte en billig variant, MH Richmond... De är sköna men hårda :p Och väldigt konstiga att gå i. Jag är inte så van vid ridstövlar så vet inte hur hårda andra modeller är, men man får iaf MYCKET stöd. Dock snörning på dem...

Varför flaxar en del dressyrryttare med sina fötter så väldigt? Några sitter stilla o fint i sadeln medan andra fötter flaxar i varje steg vilket jag inte tycker inte är speciellt vackert att se på :p

Hmm... efter mitt senaste pass i ridhuset undrar jag detsamma. :confused: Ska bli intressant att läsa tråden och se vad orsaken är! (Om jag visste orsaken skulle jag så klart inte göra det.):rofl:

KL

Glömde bort att jag hade startat tråden :p

Intressanta diskussioner! Många verkar ha just "sitsproblem" och därför flaxar med fossingarna, ungefär som jag trodde. Sen att hästarna rör sig större och mer är ju en anledning till sitsproblemen/spänningarna kanske... och ev utrustning.

Ang att sitta helt stilla så är det ju inte någon stenstaty jag hade framför mig ;) Men det jag syftade på var att en del flaxar med fötterna så att det verkligen ser störande ut ( hackande ut o in från hästens sida)

kanske vi ryttare skulle behöva mjukas upp och få bättre styrka i bålen för att balansera sin hästs stora rörelser och verkligen kunna följa med den i höfterna :p

ni som flaxar med fötterna, nuddar ni inte hästen alls med foten? Jag tycker det ser ut som ett "hackande" med skänkeln så därför skrev jag att det kanske var bättre förr när man strävade efter att mjukt hålla om hästen istället för att sträva efter att vara så lealös i sina ben så fötterna flaxar och man istället hackar sin häst i sidorna.

Å andra sidan får ju en stabil skänkel inte göra så att man spänner sig eller studsar runt i sadeln ;)

Svår balansgång! mer styrka o rörlighet till ryttarfolket ;)

Senast ändrad av en moderator:

ni som flaxar med fötterna, nuddar ni inte hästen alls med foten? Jag tycker det ser ut som ett "hackande" med skänkeln så därför skrev jag att det kanske var bättre förr när man strävade efter att mjukt hålla om hästen istället för att sträva efter att vara så lealös i sina ben så fötterna flaxar och man istället hackar sin häst i sidorna.

Jag har aldrig upplevt att jag hackar hästen i sidorna, trots att jag flaxar. Foten nuddar väl aldrig hästen när jag sitter i dressyrsadel men skänkeln ligger ju självklart an hela vägen. Jag sitter inte och håller ut benen från hästen :crazy:

Jag tror inte att det beror på att man försöker vara lealös utan snarare att man har någon spänning någonstans i sitsen..

Bra balans o styrka gör att man sitter mer still/följsamt.

Min tränare som är tämligen hjärtlös har satt sporremmar på mina stigbyglar o spänt fast i gjorden. Hon har frågat var jag har ont och när jag har sagt där o där men inte där har hon bara svarat: Då har vi tränat för dåligt...
Jag ska helst ha träningsverk i fotled,rumpa o mage.

Det skapas energi när hästen rör sig och den energin går igenom ryttaren och måste komma ut någonstans. Det korrekta sättet att släppa igenom energin är ju att vara genomsläpplig i höftled, knäled och fotled i ett vertikalt läge, alltså att svikta med höften/skänkeln svagt i ett upp-nedåtgående mönster.

Det finns många felaktiga sätt att släppa igenom energin, däribland att flaxa utåt-inåt med skänkeln. Ett annat sätt är att nicka upp och ned med huvudet som många gör. Ett tredje är ju att skumpa i sadeln kraftigt. Sedan har vi de ryttarna som tror att de ska sitta blickstilla i sadeln, där har vi den knipande ryttaren som håller/suger sig fast i sadeln, med stolsits och höga knän som följd. Detta ger ju ytterligare följdfel då hästen känner en konstant drivning och blir till slut okänslig för skänkeln för den tappar ju i betydelse när den konstant krampar runt hästens sidor. Ja det är inte lätt att rida. :D

Senast ändrad:

Ja det är inte lätt att rida. :D

:bow::rofl::bow:

Det finns ju så mycket som vi (och med vi menar jag oss normalbegåvade ryttare med en eller ett par hästar som tränar på medel-nivå) ska lära oss och förbättra så ibland får man nog inse att ett fel är bättre än ett annat...
Det bästa vore ju att göra allting rätt från början, men det är som sagt inte så himla lätt! :angel:

En vanlig sak är att nybörjare faktiskt kan, när de lärt sig grunderna, sitta MER stilla än vad som är önskvärt (de har lärt sig att dra sig ned i sadeln och att tvinga sig fast på hästen). I det läget är det dags att lära sig att släppa hästen fri, dvs frigöra mer rörelse genom sitsen (och här kommer Kyras "skumpa på hästen" in), problemet som uppstår är att hästen då rör sig mer = mer skumpande ryttare osv... ;)
Sedan gäller det att vända tåget, komma till mer samling (då hästen rör sig mindre i vertikalled i samling) varpå vi blir mer stilla igen...

urrk, den metoden har även jag praktiserat ;) Man insåg verkligen hur JOBBIGT det var och hur mycket "för mycket" jag använde skänkeln ist för höft och säte! (Hästen lyssnade ju ändå utan att jag drog tillbaka ytterskänkel för galoppfattning :D )

Degree - exakt. Man får börja träna redan nu på att öppna upp i höfterna innan det är dags för min rörliga lilla fölunge att ridas in ;)

Hur tränar ni styrka/rörlighet i höften / stabilitet UTAN häst??

Finns en massa man kan göra utan pållen ju! Problemet är bara att orka och hinna :p

Crunches för bålen, kombinerat med rygglyft. Alltid träna både mage och rygg.
Höfterna kan man träna genom att ligga på sidan på golvet, helt utsträckt som om du hade stått upp. Lyft sedan det övre benet mot taket med rakt ben så dina ben bildar ett V. Lyft sakta och sänk det sakta. Jag har inflammationer i höfterna ibland och det här gör apont att göra :o

Just nu har jag börjat jogga igen och hoppas det märks på ridningen snart. Glöm inte att stretcha heller! Jag glömmer ofta det efter ridningen med efter en springtur stretchar jag alltid noga.
Själv är jag överrörlig och följer nog med lite väl enkelt, med resultat att jag hellre spänner mig än att leka havet stormar :p

Det var ju detta med orken som sagt ;) Men så fort Pyret i min mage behagar att titta ut i denna värld så ska träningen igång igen, jag har ju några år på mig att bli Fit inför kommande dressyrpass på fölingen ;)

Jag kan annars rekommendera barbackaridning på breda kallblod :D Efter att ridit mycket på min nordsvensk nu så måste mina höfter och ben stretchats ut. Efter det blev min sits på fullblodet helt förändrad, mer avslappnad och jag kunde verkligen komma ner i sadeln och känna att jag hade långa ben! Jag har ganska korta ben (relativt...) så det var en ny känsla :p

det lät ju iaf betydligt roligare än att ligga på golvet o göra benlyft :p

Hur tränar ni UPPE på hästen för att slappna av samtidigt som ni ska vara stabila? nån speciell "tanke/mantra"? Man ska ju sitta kvar oxå :D

Jag har problem med att jag är VÄLDIGT överrörlig i fotlederna.
Jag har dessutom vart gymnast i 14 år och det minskar inte direkt rörligheten i fotlederna.

Om jag ställer mig rakt upp och ner i stigbyglarna och bara slappnar av i fotlederna så ser de ut som ett V ungefär och jag känner inget som helst obehag eller liknande. Det gör att jag inte får något stöd alls i stigbygeln om jag inte spänner mig. Därför rider jag oftast bättre och mer avslappnat utan stigbyglar.
Däremot tror jag att jag kommer lära mig det efter mycket träning... men det kommer ta ett tag.

Har samma problem som du... Hur ska vi bli av med de. För om vi slappnar av blir det jn flaxande så det borde vara att vi ska typ spänna oss :confused:

träna på att ta ut rörelseenergin i höften istället för i fötterna?

jucka ! :D Näää jag vet inte, det handlar nog om en Känsla har jag fått för mig. Och att Våga öppna upp sin höft tillräckligt (känns som man ska ramla av!) ihop med mer styrka i bålen.

intressant ämne. Har själv problem med lite flaxande skänklar, upplever att problemet endast uppkommer på vissa hästar.
Tror dock inte på att hästar med kraftigare gång skulle framkalla mer flaxande skänkel. Upplever snarare när jag sitter på en häst med stor gång och framåtbjudning att skänkeln ligger still i rätt läge.
Ofta uppkommer mitt problem när jag rider en häst som lite saknar bjudning då jag jobbar mera med sätet.

teorierna och anledningarna är säkert olika.

ja det är intressant! kanske kniper du lite med låren när du jobbar en häst med dålig bjudning? dvs lägger om skänkeln mer och därmed även skapar "spänning" = flax, blir liksom samma slags flax fast en del kanske kniper för att de inte vågar slappna av på häst m stor gång, andra kanske kniper på samma sätt fast än de driver sin häst?

Dvs anledningen kan vara olika, men spänningen är den samma och skapar samma flaxande fötter??

Flumflumflum

kl

jag hade det problemet som yngre, men efter ett par veckors hårdträning med trappövningen, har jag inte det problemet mer.

man ställer sig på nedersta trappsteget med tårna. trappkanten ska vara på samma ställe som du har stigbyglarna. sen guppa upp och ner sakta, det ska kännas i fotleder och vader.

Jag har kommit fram till att mina fötter flaxar mindre om jag sitter mer på insidan av låren än om jag hamnar lite snett bak på dem.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar