Flatcoated Retriver

Sv: Flatcoated Retriver

Nja... Just när det gäller Retriever så brukar de flesta faktiskt inte förstå det... De verkar tro att de föds lydiga och är goa snälla hundar som inte kräver så mycket. Sen får de en hund som drar i kopplet, ska fram till alla människor och hundar och då var det inte så roligt något mer... Fast hunden brukar vara snäll ändå ;) Dock ett 30 kg energiknippe! Jag har tyvärr träffat på för många under mina år inom SSRK-kretsarna...

Ja,det ligger lite i det du skriver!Retrievers är ju så sööööta!Och snääälla och gooooa! Men, det är nog inte bara retriever det gäller,finns ju småhundar,dom behöver man inte heller dressera..har jag sett,ja iaf ett flertal:eek:

Lite stressande kan jag ibland tycka att det är att få det där ögonkastet: Ska vi göra något? *nupåengångdirekt* Men det är ju lika många gånger som det är det man vill ha :) Men nu är ju Flattarna lite slamsigare än sina kusinraser :angel:

Ja vi har hela gatan full av dem :D Fast folk åker iaf inte bakom dem! Men de skäller väldigt!! Å är aldrig lösa :(

Haha, jadu, någon gång i framtiden blir det nog en aktiv hundras även för mig (eller ja, en ras som inte är aktiv endast vid åsynen av hare/katt/liknande) :D
Fast det blir nog inte retriver. Jag förstår mig inte på dem :angel:

kl

Är här ingen som haft brun flatte??

Jag tror jag skall ta en brun till nästa:angel:, men man får väl stå tre år i kö....:crazy:

*kl*

Jag har en svart liten flatte dam á 10 månader.Återkommer med mer info när jag orkar:D

Dom är underbara. Vill man ha en perfekt familjehund och älskar skogen samt har tid och lust nog att ägna sej åt en del träning så kan man inte hitta något bättre.

Dom älskar vatten, badar i allt. Sjön,diken,vattenpölar,vattenskålen:P allt. min älskar att åka med på sjön:)

Glömm inte lerbölar, träsk och annat som stinker ;)

Min bror har en brun flatte,han tog över henne från uppfödaren,tror att det var för att vovven skulle gå i "pension" från avel och jakt,den tiken är mamma till min dotters svarta flatte!

Här är min Lukas.

Han är 8a år nu, men har fortfarande energi som en valp.
Har inte haft honom från start utan fick han som omplacerings hund när han var 3.
Jag ser flattar som väldigt pigga och glada hundar. Mycket motor och arbetsvilliga. Lättlärda och lyhörda. Vill alltid bära på saker och är alltid lika glad att träffa nya människor.

Du har inga bilder på den?:)

Får väl börja höra sig för med uppfödarna i god tid(typ flera år i förväg:angel:) för att få en liten brunis med bra meriterade föräldrar!
Man känner sig ju bara så jäkla oseriös om man frågar efter färg:crazy:

Här kommer en gruppbild från en grilldag i skogen,drevertiken och de svarta flattetiken är min dotters,riesentiken är min,och den bruna flattetiken är min brors!
GetAttachment.aspx

Men visst är det väl så att de ändå lagt ned en hel del på hunden lydnad? Det är ju inte så att de föds lydiga utan brukar kräva "sitt" när de är unga.

Just det tycker jag är viktigt att belysa när man skaffa retriever. Dvs. att de faktiskt behöver en god uppfostran i grunden.

Jo självklart, men det gör ju alla hundar.
Dock är det nog så att många tror att retrivers föds uppfostrade och klara:crazy: Speciellt just golden retrivers. Underbara hundar men kräver ju ändå en bra uppfostran

Även jag har en gammal flatte grabb.
Man ska inte luras av hans ålder för även om han är snart 9 år så är han familjens jätte bäbis.
Han har hur mycket energi som hellst, och för tillfället är hans största sysselsättning att jaga den röda pricken.

Han är helt sjövild när de gäller att bada. Allt som de går att kasta sej i funkar, även träsk och leriga diken.
men så fort de är dax för att "bada" på riktigt så hamnar svansen mellan benen och han kyrar ihop sej och blir jätte ynklig.
Nackdelen med herrn är att han har en matklocka och får han inte mat på exakt rätt tid så får man lov att höra de. Han börjar med lite lätta backningar, sen backar han och gnyr tills han tillslut börjar att skälla.
Han svarar på frågor och kan nicka. Dock tror jag att han oftast talar om att de är mat han vill ha och inte svara på dumma frågor om ovecentliga saker.

Kommer nog aldrig få tag på en hund som är lika speciell som min lilla Lukas.

IMG_1405.jpg

CIMG7066.jpg

CIMG7082.jpg

CIMG6136.jpg

:o
Såg nu att jag inte för allt för längesen redan gjort ett inlägg om min Lukas :o
Men nu blev de nån ny bild iaf :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 524
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 077
Senast: Sasse
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka