Min har 13,5.Vet inte riktigt! Fick med ett som jag mätte till 13 cm, men har testat ett jag har sedan tidigare som är 12,5. Ska testa ett annat i dag
Verkar som Cattis har den tjockskalligaste . Nä, skämt åsido, men han har ett rejält huvud.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min har 13,5.Vet inte riktigt! Fick med ett som jag mätte till 13 cm, men har testat ett jag har sedan tidigare som är 12,5. Ska testa ett annat i dag
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?
Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Jag köpte en 3- åring när jag var ung och red in den själv. Han var bara sutten på några gånger. Jag ledde ut han i skogen och satt upp och red hem. Skulle inte göra så idag. Men det gick bra! Red mest ut i skogen första halvåret och började sedan träna lite mer dressyr och hoppning. Var tyvärr tvungen att sälja honom när han var fem. Då gick han LC dressyr och hoppade 80 cm bana på träningstävling.Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Köpte min 2 månader innan hon skulle fylla 4 år och var då inriden i alla gångarter och uteriden, ej utbildad (såklart). Jag har hoppat in henneHar ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Måste verkligen instämma!Jag upplever fjordhästar som okomplicerade att rida in. Vi har dock haft några som levt lite i skyddad verkstad och då måste en del grundjobb göras först. Efter det är det inte så svårt.
De har generellt mycket lätt att förstå och har man lärt dem en sak så brukar det sitta och det är oftast de utvecklas snabbare ridmässigt än t.ex halvblod. Då tänker jag utbildningsstegen (Takt, lösgjordhet o.s.v).
Ett exempel är när kompanjonen red sitt femåriga halvblod samtidigt som han red vår då fyraåriga fjordhäst, för instruktör.
Fjordhästen inriden det året han blev fyra.
När kompanjonen ridit några månader så utbrister instruktören att "Det märks att fjordhästen är ett år äldre" (vilket ju var helt fel) endast av den anledningen att han lärde sig snabbt, fann sin takt tidigt och lösgjordheten började bli stadig medan halvblodet hade en del att önska.
Oftast rider vi in dem genom att sätta sadel på och rida ut bara. De är ju oftast inkörda och gjort en hel del annat så det är balans och att någon sitter uppe som eventuellt kan göra de lite konfunderade.
Med det sagt är det ju ändå bra att, som @Habina skriver göra allt i sin och hästens takt och vara uppmärksam. Gå inte får fort fram om inte alla är med. Dock brukar fjordhästen inte vara så känslig och kan ta rätt mycket mentalt tryck och bearbeta snabbt.
Anekdot från f d fjordhästägare (fortfarande entusiast):
En sak som kan vara värt att nämna när det gäller fjordhästar och inridning är att (enligt min uppfattning) har många individer av rasen ett temperament som förutsätter tydlig men respektfull behandling för gott kamratskap och samarbete. Det går inte att mesa med en fjordhäst. Man behöver vara tydlig. Men det går inte heller att tro att hårda tag är vägen framåt, för då kan man få stora problem. Fjordhästar är snälla, men de tar inte skit. Man behöver ha hästen med sig. Det behövs väl alltid, men det finns de som tror att bara för att fjordhästar är rätt små, snälla och lugna så är de inte så mycket häst. Men de är faktiskt väldigt mycket häst!
Jag insåg vidden av detta för många år sedan när jag hjälpte en amerikansk kvinna med info om rasen. Hon fick sen tag på en treåring och lämnade honom för inridning till den lokala tränaren (aka horsebreaker). Som misslyckades. Hästen tänkte verkligen inte göra som tränaren ville (förmodligen för att han inte förstod) och när tränaren gick på hårdare utbröt krig. Ägaren var förtvivlad.
Jag visste inte vad jag skulle säga, men rekommenderade henne att gå med i en fjordhästmailinglista jag själv var medlem i. Där fanns en massa amerikanska fjordhästmänniskor och när de fick höra om tränarens metoder sa flera av dem direkt "tränare som jobbar med att hästen ska lyda blint är inget för fjordhäst!". Ägaren fick hjälp av dem att hitta en annan, mer passande tränare och sen gick inridningen hur enkelt som helst. Den första tränaren hade inte känt av hästen och sett till att honom med sig utan bara kört på. Hästen blev förbannad och så var kaoset ett faktum. Men fjordhästar är ju ofta otroligt schyssta, så med rätt behandling var det inga problem.
Så himla finFick hoppa pay and jump på hemmaplan idag
Tack snällaSå himla fin
Jag har precis så smått börjat inridningen av min sjätte Fjord. På ett sätt kan det nästan vara svårare att rida en häst som är präglad av en annan ryttare än en man format själv från start.Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?