Sv: Fjording?

Vad fin Rappen var! Härligt schvung i steget!

Däremot tyckte jag Guusje och Jolanda var mindre imponerande på den länkade filmen. Han såg som du skrev lite trippig ut bak, lite stel och trött. De är ju ett imponerande vackert par på stillbilder iallafall...

Jävlar vad fin den fjordingen på filmen var. Typiskt att jag är för stor för att rida fjording nuförtiden. En av mina favoritraser.

Lova mig bara att inte guppa så med huvudet! Jag blir sjösjuk när jag ser det ;)

greger Ja visst har han :love: Det är min absoluta favoritfjord!

Helt ärligt är jag inte speciellt imponerade av dem, han ser ju mer ut som en haflinger... Visst de är verkligen superduktiga men nja lite för mkt "fairytale come true" för min smak ;)

Bug Ok så tråkigt :( Finns ju fjords i modell större också. Jag struttade runt på en 155a för ett par år sedan. Vår Sigge är också stor (e:Ljosen), ca 150 cm.

Senast ändrad:

Fjordingen är en ganska missförstådd ras tyvärr:( De är lagom stora för att va familjehästar o lite för små för att folk vill tävla osv. De hamnar ofta hos nybörjare som inte vet nåt om varken träning eller utfodring o då har vi de berömda feta fjordingarna som är stöniga o sega osv.

Jag har de senare åren sadlat om till NSV-bruks men jag är sedan barnsben fjordmänniska. Har aldrig ägt en seg eller istadig fjording men. De är starka personligheter. De är inga hästar man bara tvingar till saker. Det handlar om samförstånd. De kan bli väldigt sura o hårda mot dem som behandlar dem fel...

Å andra sidan kan de bli väldigt lata och odrägliga om man låter dem bestämma själva vad de ska göra...

Jag har inte sagt att de själva får eller ska göra som de vill men man tvingar inte en fjording med ojusta medel. DÅ får man en vrång o sur häst. Samarbete o samförstånd så går allt som smort även med en gul häst med stubb:idea:

Det finns väl ingen häst som blir glad och samarbetsvillig av att tvingas med ojusta medel, det gäller nog inte bara fjordingar.

Helt klart men inte alla hästar har nog med självförtroende för att säga ifrån ordentligt:angel:

Jag älskar fjordingar, men alla fjordingar jag har ridit har varit så mycket annorlunda än andra hästar jag ridit. Jag brukar normalt sett kunna rida dem flesta hästar i en hyfsad arbetsform (inte bara ridskolehästar), men när jag rider fjording funkar det inte? Kan inte fjordingar arbeta i form eller har jag bara träffat på outbildade sånna? Är det svårare att få en fjording på tygeln än en annan ras?
Jag har ju sett bilder på fjording som går "korrekt". Har jag bara haft otur med dem fjordingar jag hittat eller krävs det mer av ryttaren bara? :crazy:

Jag tror inte det har med rasen att göra. Det är nog mer från individ till individ, har ridit fjordingar som bara satt sig på tvären men även de som varit mkt lätt jobbade, det samma gäller halvblod. Har suttit på hopplösa halvblod också, men det beror ju på individ, ryttare, utbildnings nivå och lite på kroppen.
Vissa kan ju va bra formade fast inte utbildade eller tvärt om. :)

:rofl:Haha jag tror nog du vet vad jag menade med tanke på hur du skrev:p:rofl:

Jag älskar fjordingar, men alla fjordingar jag har ridit har varit så mycket annorlunda än andra hästar jag ridit. Jag brukar normalt sett kunna rida dem flesta hästar i en hyfsad arbetsform (inte bara ridskolehästar), men när jag rider fjording funkar det inte? Kan inte fjordingar arbeta i form eller har jag bara träffat på outbildade sånna? Är det svårare att få en fjording på tygeln än en annan ras?
Jag har ju sett bilder på fjording som går "korrekt". Har jag bara haft otur med dem fjordingar jag hittat eller krävs det mer av ryttaren bara? :crazy:

Här är min kille... han är 20 på bilderna, idag är han 25.
Jag har ridit mycket dressyr med honom och han har varit hur fin som helst att rida..

teddi.jpg

ted.jpg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 811
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama