Sv: Fjording?

Jag skulle snarare lägga det så att en fjording som arbetar korrekt inte ser ut som ett halvblod som arbetar korrekt. De är helt olika byggda och man kan därför inte förvänta sig att det ska se likadant ut. Jag har ridit många riktigt fina fjordingar som både varit mjukare och känsligare än många halvblod jag ridit!
Men naturligtvis har det mycket att göra med utbildning.

Jag har fått ordning på alla fjords jag har ridit :angel:

Fjordingen har ett rykte om sig att endast passa till skogsridning och körning. Dessutom ett rykte att vara slöa, stabila och bra nybörjarhästar. Det gör ju inte riktigt att mer "ambitiösa" ryttare skaffar sig fjordingar och då blir de ju inte utbildade. Detta tycker jag dock att det håller på att förändras då fler och fler börjar uppskatta rasen. Till och med min "halvblodsgalna" tränare funderar på att skaffa sig en fjording.

Det är arbetsvilliga allroundhästar, de passar till det mesta. Allt från distans till dressyr, körning och allt därimellan. Att de inte kan gå i form är helt fel.

Här är min fjorda (mamma till fjordfias vallack):

Jag är ganska nybliven fjord-ägare till ett knappt inridet fjordsto. Förut var jag halvblodsmänniska. Skillnaden jag har märkt är först och främst att Fröken har lärt mig rida,istället för att åka häst. Hon kräver väldigt mkt mer av mig som ryttare och jag har till viss del fått skola om mig, hon är mer känslig för min sits bland annat.

Sen är det ju som fjordtokan skriver, ofta hamnar fjordarna på ridskolor eller hos nybörjare pga av sitt lugna temperament.

Sen kan ju en bidragande orsak vara att den gamla modellen på fjordning (tung och lågställd) är den modellen alla känner igen, den nygamla modellen på fjording är mer en sporthäst!

*knapplån*

Nu har inte jag världens bästa ilder, och jag är inte någon elitryttare

Tre olika hästar av samma ras. Olika ålder, kroppsform och utbildningsnivå.
Den i mitten är den som har lättast för sig men tyvärr är inte piloten uppepå riktigt med och kortet är missvisande.
Den nedersta utan ryttare vet inte vad gå på tygeln är.

Sen kan ju en bidragande orsak vara att den gamla modellen på fjordning (tung och lågställd) är den modellen alla känner igen, den nygamla modellen på fjording är mer en sporthäst!

:bow: Precis, har fått frågan flera gånger om min häst verkligen är renrasig eftersom hon är så lätt och högställd.

Jag har lite svårt med att förstå varför så många säger att de är svårare att rida i form och man får ta i mer än på an "vanlig" dressyrhäst.

Det handlar ju inte om rasen, det handlar ju om ryttaren och hästen grundutbildning och inget annat enl. mig.

Jag har ridit Haflinger och bruksnordis som ju är väldigt lika fjording och båda två var oerhöst lättridna dressyrmässigt. De var inte svårare än andra raser och jag tror inte en fjording är det heller.
Som någon skrev, de används ju mest som hobbyhästar som lullar i skogen å kommer då en ryttare som kan så klart det blir motstånd men det är ju för att hästen har dålig grundutbildnign och inget annat som jag ser det.
Jag har kikat på några stycken sista tiden då jag vill ha en fjording om jag skall ha en ny häst efter Nemo, å de jag har kikat på har alla visat en naturlig fallenhet för väldigt bra samling.

Jag håller inte med dig. Jag tycker inte att alla raser är lika lätta att rida dressyr på, utan att det skiljer en hel del i ridkänsla mellan exempelvis en ardenner och ett fullblod.

Haflinger har jag inte ridit, men jämfört med nordsvenskar tycker jag nog fjordingar kräver lite mer av ryttaren. De är ju ofta rätt hårda mentalt, så det gäller att vara lite tuff mot dem samtidigt som man får dem tycka det är kul. Och sen mycket jobb med känsligheten, att få dem lyssna på halvhalter och förhållningar.

Däremot har de inga fysiska problem med att gå i form, vad jag vet. Kräver lite mer av ryttaren bara, som sagt.

Jag tycker inte som du :angel:

Fjordingar är i många fall väldigt kännsliga och uppmärksamma på ryttaren. Dock så är det många fjords som blir hårda och envisa när man är tuffa mot dem. Jag red ett klockrent exempel här i vintras. Red man honom "gåpåigt" så la han av och stretade, var man mjuk och lätt så piggnade han till och lyssnade. Jag har ridit en hel del fjords och jag tycker de flesta är kännsliga, dock så finns det ju undantag.

Det finns två väldigt olika typer av Fjordingar. Förr var de lättare i kroppen och det verkar som om aveln är på väg tillbaka dit. En period var de väldigt tunga och kraftiga.
De som är lätta i typen verkar ha lätt för det mesta.
Jag skickar dig ett PM.

Jag tycker inte som du :angel:

Fjordingar är i många fall väldigt kännsliga och uppmärksamma på ryttaren. Dock så är det många fjords som blir hårda och envisa när man är tuffa mot dem. Jag red ett klockrent exempel här i vintras. Red man honom "gåpåigt" så la han av och stretade, var man mjuk och lätt så piggnade han till och lyssnade. Jag har ridit en hel del fjords och jag tycker de flesta är kännsliga, dock så finns det ju undantag.

Jag kanske har ridit undantagen då. :D Jag har inte uppfattat dem som blyga små känsliga violer, utan rätt tuffa hästar som snabbt pejlar in ryttaren och vem man behöver lyssna på.

*detta vet du nog men lite allmänt sådär*

Precis den tunga typen ville man ha för jordbruket, det skulle vara en arbetshäst. Tidigare var de ju som sagt lättare och mer för transport och lättare arbete. Nu eftersträvar man en lätt allroundhäst.

* delvis kl*

Ett litet tillägg till diskussionen: Det är bara Sverige som haft den "tunga" typen av fjordhäst.. I Norge har de alltid varit lättare i typen...

Tack! Jag blev nyfiken för den har precis det utseendet jag önskar hos en fjording:)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 811
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama