D

dream reality

Jag älskar fjordingar, men alla fjordingar jag har ridit har varit så mycket annorlunda än andra hästar jag ridit. Jag brukar normalt sett kunna rida dem flesta hästar i en hyfsad arbetsform (inte bara ridskolehästar), men när jag rider fjording funkar det inte? Kan inte fjordingar arbeta i form eller har jag bara träffat på outbildade sånna? Är det svårare att få en fjording på tygeln än en annan ras?
Jag har ju sett bilder på fjording som går "korrekt". Har jag bara haft otur med dem fjordingar jag hittat eller krävs det mer av ryttaren bara? :crazy:

Sv: Fjording?

Fjordingar är ju arbetshästar och inte byggd som ett hbl. Inte för att de inte kan gå i form, men de har inte lika naturligt lätt för det som tex ett hbl. Verkar inte heller vara så vanligt att fjordingarna är så utbildade, utan de används ofta som skogsmullehästar och nybörjarhästar.

Här är jag o en fjording jag hade för fem sex år sedan;
n587711675_343467_9137.jpg

Jag är medryttare på en fjording som är väldigt välutbildad. Jag hade lite problem med att få honom i form i början, men nu funnkar det hur bra som helst. När jag väl lärt mig hur jag skulle göra så var nog problemet att jag satt o "mesade" o var lite för snäll mot honom. Annars går han hur fint som helst, men jag var tvungen att "ta i lite mer". För han kan verkligen! Om bara jag gör rätt, gör han det.

Vissa fjordingar är mer utbildade än andra, men dom ska väl kunna gå i form, tkr ja.

Vi har ett fjotsto, som går jättefint i form, i alla 3 gångarterna. En jätte härlig tjej att rida. Men man måste nog vara lite mera bestämd, tror jag. Det är ju en lite starkare häst. Skulle ha bifogat en blid, men vet inte hur man gör.

Jag har en fjording på foder som förhoppningsvis ska bli min framtida dressyrpålla och jag tycker att hon är lätt att få i form, bara man värmer upp ordentligt och inte kräver allt för mycket av henne i början. Dessutom rider jag en fjordvalack på ridklubben som är underbar att rida dressyr på, han går i fin arbetsform hela tiden. :D Så jag tycker att fjordingar är ganska lätta att få i form. :)

Klart fjordingar kan jobba i form!
I vissa fall kanske det krävs lite mer av ryttaren och i vissa fall kanske fjordingar kan bli lite väl envisa ;)
Men de flesta fjordingar jag känner springer gladeligen på tygeln om det är en duktig ryttare på ryggen, är det en oerfaren ryttare som inte kan är väl inte fjordingar sena med att slippa heller :angel:
Fjordingen min syster hyr:
15932000.jpg

jag har fått lära mig att fjordingar har mindre plats bakom ganasherna än de flesta andra hästraser har, de har helt enkelt svårt att böja på nacken avslappnat- det finns helt enkelt inte plats.

Jag upplever fjordhästar som lika lätt att arbeta i rätt form som andra raser. Detta handlar om bra utbildning från grunden och inte om hästras i mina ögon. Jag gjorde en praktik på ett kandadensiskt fjordstall inriktat på dressyr år 2004 och på deras fjordhästar ställdes lika höga krav på grundutbildningen som på tränarens halvblod. De var alla oerhört lätta att gå i form och var alla mjuka och trevliga att rida. Bilder finns på: www.bluebirdlane.com

Bilder är nedan på min fd. egen fjord. Han har alltid var mjuk i munnen och lätt att få att gå i trevlig form.

9.jpg

dressage.JPG

Min Tjalle kan(eller kunde, han har inte varit riden på 1½år nu) med duktiga ryttare gå i en trevlig form och arbeta bra, alltså inte med mig.:angel:
Det krävs kanske lite mer av ryttaren om man ska få en fjording att gå "rätt" än att få ett halvblod att göra det som har lite mer "gratis". men det går!

Det är alltså inte jag som rider på den här bilden. Och hästen hade inte varit riden på ca 4 månader. Han skulle sättas igång vilket misslyckades. Och det är nu ett år sen ungefär:
SNV30874-1.jpg

Jag har lite svårt med att förstå varför så många säger att de är svårare att rida i form och man får ta i mer än på an "vanlig" dressyrhäst.

Det handlar ju inte om rasen, det handlar ju om ryttaren och hästen grundutbildning och inget annat enl. mig.

Jag har ridit Haflinger och bruksnordis som ju är väldigt lika fjording och båda två var oerhöst lättridna dressyrmässigt. De var inte svårare än andra raser och jag tror inte en fjording är det heller.
Som någon skrev, de används ju mest som hobbyhästar som lullar i skogen å kommer då en ryttare som kan så klart det blir motstånd men det är ju för att hästen har dålig grundutbildnign och inget annat som jag ser det.
Jag har kikat på några stycken sista tiden då jag vill ha en fjording om jag skall ha en ny häst efter Nemo, å de jag har kikat på har alla visat en naturlig fallenhet för väldigt bra samling.

Det handlar ju inte om rasen, det handlar ju om ryttaren och hästen grundutbildning och inget annat enl. mig.

Kunde inte sagt det bättre själv! Och dessutom, bärighet och form sitter inte i hur mycket krök man har på nacken, utan på var och hur bakbenen används.
Just fjording tycks vara en väldigt underskattad ras, som folk tror man bara kan ha till att lulla i skogen. Precis som många tycks tro att det enda en islänning duger till är gångartstävlingar, och shettisar bara små, söta och envisa..

De fjordingar jag ridit har jag tyckt varit svåra att få fram i en bra form . De är ju väldigt starka , kanske behövs emr stöd ? :p

*KL

Som flera redan nämnt hänger det inte bara på rasen utan ryttaren och hästens utbildning. Vad man däremot kan tänka på är att fjordingen är mer byggd som draghäst än t.ex. halvblodet vilket gör att en del fjordingar inte har samma förutsättningar att jobba i samma form som ett hbl, men med det inte sagt att de inte kan gå i form och balans! Jag vet fjordingar som utan problem har gått Msv dressyr och löshoppat 1,50. Så de som tror att de inte kan skaffa fjording för att de inte har tillräckligt hög ridbarhet har nog inte tittat tillräckligt.

Fjordingar är ju arbetshästar och inte byggd som ett hbl. Inte för att de inte kan gå i form, men de har inte lika naturligt lätt för det som tex ett hbl. Verkar inte heller vara så vanligt att fjordingarna är så utbildade, utan de används ofta som skogsmullehästar och nybörjarhästar.

Här är jag o en fjording jag hade för fem sex år sedan;
n587711675_343467_9137.jpg

Va är de för fjord? Stam? :)

Jag har lite svårt med att förstå varför så många säger att de är svårare att rida i form och man får ta i mer än på an "vanlig" dressyrhäst.
.

satt precis och tänke på det . När en häst uppfattas som att den har lättare att gå i form än en annan, och det är en ryttare som rider båda, då tror jag att det lika gärna kan vara fjordingen som är den lättare, och halvblodet krångligare. Fjoringen kanske är välmusklad, och har kommit långt, dvs han känner igen våra signaler på en gång, även om dem är lite luddiga. Medans halvblodet är under utbildning, uppmuskling, osv.
Alla hästar har ett huvud, en rygg, fyra ben och muskler. det är vi som har valt att rida dom, inte tvärt om. Det är vi som LÄR dom det vil vill att dom ska kunna. Och hallå, när jag tog körkort var jag "klar" att köra bil, men fan jag har myyyycket kvar att lära. Om 20 år DÅ sitter det i ryggraden ;) Sen finns det som som är naturbegåvningar och kan köra bil på nästan en gång. Men inte vet man vilka när man går på stan ?

Det sitter i ryttaren, inte hästrasen :)

Kolla här!

Fjordingar kanske inte har de fysiska förutsättningarna för att se likadana ut som dressyrhalvbloden, men varför ska de behöva göra det? ;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 811
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama