Fjording som distanshäst?

G

Garmolin

Jag är helt ny i detta forum så det är möjligt att denna fråga redan finns besvarad, men jag ställer den ändå.

Jag har aldrig varit på distansritt, men tycker det låter som en intressant tävlingsform. Min fråga är om fjordingar passar för distans, eller är de för tunga?

Sv: Fjording som distanshäst?

Har sett flera fjordingar under åren på CR och 50km tävling. De har ridits i medeltempo för att genomföra och det har fungerat bra av ryttarnas glada miner att döma!

Tack för svaret! Ska åka ut och se nån ritt vid tillfälle.

Jag är helt ny i detta forum så det är möjligt att denna fråga redan finns besvarad, men jag ställer den ändå.

Jag har aldrig varit på distansritt, men tycker det låter som en intressant tävlingsform. Min fråga är om fjordingar passar för distans, eller är de för tunga?

beror ju lite på hur han/hon är byggd (som med alla hästar ^^), men även de som är lite grövre byggda borde klara de ritter som inte är alltföör långa :) :D . Sen är det ju lite varierande från häst till häst.. Min kompis brorsa har en ganska smäcker fjording, som han red distans med tidigare (hästen är nu 23år, de har laggt tävlandet på hyllan då hennes ben inte är vad de varit..), ganska långa distanser. Gick finfint :D ! det är väl mycket en fråga om rätt kondition & träning också..

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
4 678
Senast: doppler
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 702
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte