• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elmelts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 22 655
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel

Hej.
Jag har förstått så mycket att det finns SM för fjordingar men jag undrar hur det är med andra evenemang och tävlingar. Ordnas det mycket för just bara fjordingar? Tacksam för all info och tipps jag kan få!

Du kan gå med i ditt läns (alt. närmaste) fjordhästförening:) www.fjordhasten.se. Där hittar du info och hemsidor (för de som har en) till de olika föreningarna!

Här i V-land som jag är med i så arrangeras läger, KM, tävlingar och allt möjligt för medlemmarna!:)

När du är med i SFF (vilket man oftast blir då man går med i länsförening), får man även en tidning som heter Lill-Blakken några gånger om året. en gång om året fäljer även hingstkatalogen med och den är alltid spännande att kolla i. finns nog att beställa genom SFF´s hemsida.

Lycka till:)

Läste om Tamlin på din sida. Vad hemskt. Lider med er. Tur att Saga lättar upp allt lite för er.

Tack alla snälla människor! Jag tror nog att det här har varit de hemskaste dagarna i mitt liv, från full av liv, bockande och stegrande i hagen midsommarafton, till sjuk och eländig bara ett par dagar senare. Fast det är som det förstnämnda jag vill minnas honom.
Saga fick en pytteliten hingstunge på torsdagsmorgonen, jättesöt, det känns faktiskt bra att det är Allman som är pappa till honom...

**Knapplån**

tänkte vi kunde köra en uppdatering nu med årets dräktiga ston... hittade ingen tråd om detta men jag kanske inte letade tillräckligt!

Så vilka är dräktiga och med vilken hingst? någon som satsat på något nytt osäkert kort??

Sevve är dräktig med Spritz. En tabbe från min sida, erkänner att jag missade släktskapet, är så inriktad på att hålla bort violettes avkommor att jag för en stund inte var tillräckligt uppmärksam tyvärr.

Spritz hade annars vad jag ville ha, så när "skada redan är skedd" får jag bara hoppas att det ploppar (ingen namntanke bakom det alls, hehe) ut nåt bra, så det inte floppar helt.. ;)

Jag har inget dräktigt sto nu men funderar lite på att betäcka till sommaren.
Är lite sugen på Kim Hero eller Lysluggen.
Några tankar kring bra hingst till ett sto med Knast i stammen.
Bra gång men halvdanna ben.
Funderar lite på Chalander också... hm finns många trevliga, synd bara att vi bor så avigt till.

Essa är heller inte dräktig nu men kommer att betäckas till våren. Finns många snygga kavaljerer. Den tilltänkta ska vara lätt och reslig, då Essa är lågställd. Bra hals och vackert huvud är viktigt. Essa har lämnat bra steg på sina avkommor (även lokomotivet Ina) och bra ben. Essa lämnar enormt tuffa stoföl som sen blir mkt trevliga rid/körhästar. Lowa 3047 är en av dem, ett monster som unghäst, men mkt trevlig pålla nu (vann prec körning riks -04, kanske det var)

Sevve är dräktig med Spritz. En tabbe från min sida, erkänner att jag missade släktskapet, är så inriktad på att hålla bort violettes avkommor att jag för en stund inte var tillräckligt uppmärksam tyvärr.

Spritz hade annars vad jag ville ha, så när "skada redan är skedd" får jag bara hoppas att det ploppar (ingen namntanke bakom det alls, hehe) ut nåt bra, så det inte floppar helt.. ;)

men hallå! du som är så noga med det där :eek::p hehe det blir nog jättebra ska du se! Det kommer ploppa som bara den ;) En fin hingst det där, hade funderingar på honom till Celine innan jag bestämde mig för danmark å Trollfin... :love:

När e de beräknat fölning då? Celine ska hmm ja inte ploppa ut men iaf det ska komma en bebis om allt går bra i mitten av april å sen har vi ju Åsas två ston ska komma i månadsskiftet april/maj och sen den andra i Maj/juni... det är F. sarik som är pappa till den ena och roar till den andre...

nämen kommer den lilla spjuvern från dig? :)

SANY0014.jpg

Har haft många slagsmål med den lille herrn det senaste halvåret :angel: (han har stått i mitt stall, men dom flyttade förra veckan)

Nu finns han hos mig, slagsmålen har troligen gjort nytta, det är en trevlig och välhanterad herre som flyttat hit!

Jag köpte Herkules i höstas, med tanke på att min egen ettårshingst skulle få en ny buskompis, då den gamle såldes. Dom trivs jättebra tillsammans och han kommer nog att förbli hingst fram på vårkanten, dock inget hingstämne, är visad på utställning i okt, med magert poängresultat. Vilket egentligen kvittar lika, han kommer att bli en trevlig valack framöver!

Åh, tack! Kul att se foton på honom som liten, och jag som inte fixar att lägga in bilder på honom skulle ju kunna visa honom som ettoch etthalvtåring! Ni får kika på hemsidan istället!
Roligt att se Ina också, det var ju ett tag sedan sist!/Lycka

Endast en av tre dräktig... Liv Grönkulla fölar i början av juni e. nork/danske hingsten Trollfin, årets hingst i Danmark 07!
Skall betäcka (och förhoppningsvis få dräktiga) tre st. Furubäcks Sindra 2870, Hilde 3306 samt treåriga Bettie e.Tamlin Grönkulla 226.
Hingstval är vi väl tämligen överens om härhemma! Ev blir det ytterligare en tur över Öresund, fö blir Mykletind den lycklige tilltänkte pappan. Känns jättebra att betäcka bort litegrann av de kända svenska sto och hingststammar som vi sannolikt kommer att få dras med i många år framöver.

Senast ändrad:

Så vilka är dräktiga och med vilken hingst?

Jag gör en lista jag. :angel:

Sevve är dräktig med Stenrike Spritz.
Celine är dräktig med Trollfin.
Åsas två ston är dräktiga med Furubäcks Sarik och Roar.
X-ina är dräktig med Minos.
Liv Grönkulla (Daler - Knast Halsnaes - Gudbrand) är dräktig med Trollfin.

Fyll gärna på... Jag vill ha stam också, där jag inte vet själv.

*kl*

Sparar denna tråden trots att jag inte är sådär superinsatt i fjordaveln, då jag har en pojke... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 431
Senast: ghost
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka