• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elmelts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 22 655
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel

Jag tänker tjuvkika i min lista sedan, så det blir över trettio ston... :angel: Men först måste jag jobba lite. :crazy:

Sevi (Furubäcks Seger - Vilgot -Valder) är dräktig med Stenrike Spritz.
Celine är dräktig med Trollfin.
Åsas två ston är dräktiga med Furubäcks Sarik och Roar.
Taffsnäs X-ina (Hegg - Nore - Ludar) är dräktig med Minos.
Liv Grönkulla (Daler - Knast Halsnaes - Gudbrand) är dräktig med Trollfin.

bra att du håller koll på oss Habina!!! Tack tack :bow:;)

*kl*

slänger in min systers häst här!!

Silja (e: Dalar 154 sen är ja lite osäker på morfar men ene 55 är med på mammas sida :angel:)
är dräktig med Kim Hero 221.

Uppdaterar:

Sevi 3016 (Furubäcks Seger 159 - Vilgot 60 - Valder 25) är dräktig med Stenrike Spritz 244.
Celine är dräktig med Trollfin N 2595.
Lisåna (Torjus 150 - Enar 135 - Olav 21) är dräktig med Furubäcks Sarik 241.
Sandora 3166 (Gjöstein 171 - Sölve 43 - Håvang 3) är dräktig med Roar 245.
Taffsnäs X-ina (Hegg 128 - Nore 20 - Ludar N 1504) är dräktig med Minos 224.
Liv Grönkulla 3306 (Daler 180 - Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69) är dräktig med Trollfin N 2595.
Dolly (Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Hauk Thun 222.
Tekla (Tölve 201 - Klappre77 - Mass 27) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Balsa (Temperament 227 - Sindarve Mykke 156 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Gissa 2919 (Ribo Molbjerg 151 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Blomma 3040 (Hugo 179 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Lirka 3070 (Hugo 179 - Lykke 125 - Eik 15) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Gnutta 2347 (Lykke 125 - Eik 15 - Jardar N 1365) är dräktig med Isidor 249.
Trixi 2787 (Thor 101 - Tunar 126 - Leung 9) är dräktig med Isidor 249.
Knuts Farina 3194 (Ringo 184 - Lykke 125 - Kasper 47) är dräktig med Anar Frö 247.
Knuts Blida 3193 (Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63) är dräktig med Anar Frö 247.
Cindy 3032 (Sölvgråen 113 - Glimmer 49 - Leung 9) är dräktig med Julius 211.
Tummelina 3157 (Lindon 90 - Cesar 84 - Bure 53) är dräktig med Julius 211.
Bellona (Tonic 147 - Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Gjöstein 171.
Line (Cheen Femtio 207 - Knast Halsnaes 173 - Dalar 154) är dräktig med Gjöstein 171.
Froydis van Oderhaff 3222 (Odin - Peer Gynt - Stanly) är dräktig med Hauk Thun 222.
Mumsas Athena 2916 (Sindarve Mykke 156 - Eik 15 - Leung 9) är dräktig med Ringo 184.
Fenja 2909 (Dalar 154 - Ene 55 - Eddi 33) är dräktig med Kim Hero 221.
Fellina 3106 (Knast Halsnaes 173 - Dalar 154 - Ene 55) är dräktig med Romeos Cabri 238.
Satina 3191 (Sölvgråen 113 - Frippe 91 - Sölve 43) är dräktig med Ringo 184.
Colombia 3183 (Botvid 196 - Gutten 105 - ) är dräktig med Ronjas Ben Hur 232.
Wilma (Vilje 175 - Enar 135 - Graan 100) är dräktig med Ingvar Halsnaes 242.
Taffsnäs Yackie 3159 (Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69 - Nore 20) är dräktig med Solhems Myckle 225.
Tone Unik 3298 (Taffsnäs Åhle 202 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Hauk Thun 222.
Ria (Odin) är dräktig med Hauk Thun 222.
Himla Unik (Hauk Thun 222 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Knastro 189.
Ricole (Hauk Thun 222 - Odin) är dräktig med Cirkus 251.
Marianne (Knast Halsnaes 173 - Eddi 33 - Heggman N 1528) är dräktig med Furubäcks Io 210.
Chillie (Torps Gusten 197) är dräktig med Hauk Thun 222.
Silja (Dalar 154) är dräktig med Kim Hero 221.
Introna Kry 3264 (Furubäcks Inter 191 - Ljosen 145 - Eddi 33) är dräktig med Ringo 184.
Philippa 3265 (Ismo Kry 208 - Torjus 150 - Bure 53) är dräktig med Ringo 184.
Irma (Furubäcks Io 210 - Gutten 105 - Sindarve Tuff 57) är dräktig med ???

Ni som håller bra ordning på hingstarna. Vilka hingstar har vi som INTE är ljusbrunblacka/brunblacka, och har dessa lämnat ngt av värde i avkommeväg?

Menar du nu aktiva hingstar eller även det som hänt tidigare? Inför årets avelssäsong vet vi ju inte än vilka hingstar som kommer att användas. Inom kort ska det synas på SFF: hemsida. Hingstkatalogen ges ut vecka 7.
När det gäller färgerna är det inte så svårt. Kolla in på SFF:s hemsida, scrolla ner en bit till rubriken färganlag, där har webmaster gjort en fin sammanställning av hingstarnas egen färg och vad avkommorna har för färger.
När det gäller avkommornas värde blir det antingen subjektivt tyckande eller stenhård statistik.
Avkommestatistik publiceras med jämna mellanrum i Lillblakken. För oss otåliga är det lite långt emellan å ena sidan, men å andra sidan är det så få hästar som visas så statistiken blir väldigt osäker om den baseras på för få individer.
Det jag vet utantill vill jag faktiskt inte berätta öppet eftersom det skulle vara alldeles för orättvist mot de hingstar som jag har liten kännedom om.
Ett sätt att själv luska ut ett och annat är att "plugga" resultat på premieringar, utställningar och tävlingar. Dom är lätta att hitta på SH:s hemsida alternativt SFF:s hemsida. Fördelen med pluggandet är att det är du själv som får dra slutsatserna och tolkningarna av vad som är bra eller ej.
Och trots allt funderande så har vi stoet som betyder så mycket för avkomman och som det är så svårt att sätta värde på.
Sånt här funderande är ju det roligaste som finns :)
Ikväll är det årsmöte i Östergötland och då kommer vi att sammanfatta alla hästars fina prestationer på premieringar och tävlingar. Massor med prestastionsmedaljer kommer att delas ut.

De som inte är brunblacka eller ljusbrunblacka och har löst licens 2008 är följande:

Ronjas Ben Hur - musblack
Ritus Titus - musblack
Bross - musblack
Almin - vitblack
Hauk Thun - musblack
Cirkus - vitblack
Romeos Cabri - rödblack
Isidor - musblack

Sedan har vi ju de som är nygodkända:
Aslan - rödblack
Melwin - rödblack
Odin - musblack

Däremot någon som gett något av värde lämnar jag med varm hand över till de som kan. :smirk: Ringo (premierad Elit) verkar tyvärr inte vara i avel i år. :cry:

Visst är väl Ringo pappa till Sindarve Hilding?
Lite lat och orkar inte titta efter :angel:

Men vad har han i sin tur fått?
Han är väl rätt lite använd i avel va?
Vad är det som gör det?
Bara rent nyfiket sådär :)

Visst är väl Ringo pappa till Sindarve Hilding?
Men vad har han i sin tur fått?
Han är väl rätt lite använd i avel va?
Vad är det som gör det?
Bara rent nyfiket sådär :)

Okej... Nu var det många frågor på en gång här. ;)

Ringo är pappa till Hilding, ja. Menar du vad Hilding lämnat eller Ringo? Hilding har (tom 2006) fått 10 föl, så det är inte mycket att skryta med, tyvärr. Av dessa känner jag till en hingst född 2004 och Mode som visades på premiering 2004 och 2005, med 38 poäng bägge gångerna.

Jag tänkte föreslå att det berodde på att han stod konstigt till, men Kungälv är väl inte "konstigt". Eller?

Var det Ringo du menade, hojta till så får jag spåna vidare. På honom har jag några fler avkommor också. :p

Nädå du fattade rätt av mitt yrande :D
Det var Hilding jag funderade på.
Nä det känns ju inte så avigt till men å andra sidan är ju utbudert på hingstar större där också.
Är någon avigt till så är det väl Alvedon i så fall :rofl:

Lugn och fin! Licenstiden utgick 15 januari för att få komma med i hingstkatalogen, men du kan faktiskt vänta tills samma dag din hingst betäcker ett sto med att lösa licens förutsatt att allt annat är i ordning!

Lugn och fin! Licenstiden utgick 15 januari för att få komma med i hingstkatalogen, men du kan faktiskt vänta tills samma dag din hingst betäcker ett sto med att lösa licens förutsatt att allt annat är i ordning!

Jo, men det är ju de som löst licens. :) Jag kanske skulle ha varit tydligare och skrivit "hittills" någonstans i texten, men det är för sent att ändra nu.

Man får väl helt enkelt se det såhär:

1. Hilding är inte enda hingsten på sin station.
2. Han står i ett oerhört hingsttätt område, där det inte betäckts så mycket ston de sista åren.
3. Hingstägaren själv har inte så många aktiva ston i avel och kan därför inte själv hjälpa upp avkommestatistiken, jmfr ex hingstar som står på Knuts eller Sindarve etc.
4. Betäckningssiffrorna har överlag varit katastrofalt dåliga under de åren som Hilding varit i avel, många hingstar som skall dela på de aktiva avelsstona.
5. Hans pappa Ringo, har också lämnat ganska få avkommor, men har också haft förmånen att användas på ett mycket bra avelsmaterial och fölägarna har flitigt visat sina avkommor, även då valacker.

Det är ingen dans på rosor att vara hingst eller hingsthållare - man har inte råd att tacka nej till mindre bra ston (och inte hjärta heller för den delan - de flesta har ett favoritsto, vars gener de vill behålla och de har kanske noggrant tittat ut just din hingst som helst skall förbättra ditt sto, man tänker inte avel i stort mao).
Man kan heller inte motivera ägarna till sin hingsts avkommor att visa dem på premieringar och utställningar, det kostar både tid och pengar OCH fjordhästen är ingen lätt häst att ha i perfekt ordning och skick i juli-augusti då de flesta premieringarna är, till det krävs mycket motion, stallvistelse eller bantarhage för att hålla sommarmagen borta.
En del hingstar flyttar av personliga skäl heller inte på sej, därför att de kanske används till tävlingar och annat och kan därför ha ett begränsat stomaterial under sin livstid.

Förhoppningsvis så fyller de hästar som inte blir diplomston, tävlingshästar eller godkända hingstar sin funktion. Under alla de åren jag förmedlade hästar i vår förening, så var de potentiella hästköparna som var intresserade av just sådana i en absolut minoritet!!

Ljus!!!! Jag har aldrig träffat så många duktiga, motiverade och framförallt unga uppfödare som nu. Man tänker bredd, användbarhet, hållbarhet etc.
Ser heller inget fel i att betäckningarna blivit färre, vi har sållat ut oerhört många mindre lämpliga ston och har aldrig haft så god kvalitet som nu.
Problemet är flaskhalsen unga hästar som tenderar att fylla uppfödarnas stallar och som gör att vi tvingas strypa betäckningarna. Ett annat är att det efterfrågas utbildade hästar, hästar med kapacitet och förmåga att uträtta "lite" mer, och att detta inte får kosta.
Ser även problem med att det inte finns vare sig, vilja eller motivation för uppfödarna att eventuellt lämna bort sina unghästar för vidareutbildning eftersom detta inte genererar pengarna tillbaka.
Det finns även ett stort intresse för fjordhästen från Finland, jag har långt mer finländska intressenter på mina saluhästar än svenska och det är inte positivt att de bästa hästarna lyfts ur landet, jmfr med shetland och gotlandsruss för ca 25 år sedan, där finnarna rensade
bakom varenda buske efter hästar. Det tar lång tid att reparera sådana skador....

Jag skall göra mitt bästa att norpa åt mig ett fint sto själv, kruxet är ju bara att jag då får dåligt samvete för att jag inte avlar. :angel:

Tja, se det så här istället:
Har du ett sto så finns det ju möjlighet att avla när du känner att du landat vad gäller, utbildning, jobb, stadigvarande bostadsort etc.
Jag är ju själv låst då mitt absolut allra bästa sto rent exterörmässigt, endast har presterat ett föl i avelsboxen. Dock presterar hon ju så mycket mer på tävlingsbanan och är en enorm reklampelare för oss. Det värsta är att hon endast har en valack efter sig och jag vill ju absolut inte mista stostammen.

Kloka ord Lycka! :bow: Dessutom är jag ju inte ensam i detta land med att älska fjordhästen och det är jag väldigt glad och tacksam över. :)

Jag skall göra mitt bästa att norpa åt mig ett fint sto själv, kruxet är ju bara att jag då får dåligt samvete för att jag inte avlar. :angel:

Men så känner ju jag med vad det gäller Lärka, samtidigt så ja vi får väl hoppas att vi någon gång till lut löser boendet till något lämpligare. Då får Lärka bli avelshäst igen när Tiger är stor nog att ta över rid och körbiten.

Men du får se till att ta mod till dig och komma över skaffa hästtröskeln (även om det kan vara tufft ibland) och så tävlar du på några i år där nere. Sen flyttar du norröver igen så får vi inspirera varandra på avelsbiten här uppe. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 431
Senast: ghost
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31