Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Lyckängs Stjärna, mamma till Orvar, kom till oss förra hösten till försäljning. Vid sin sida hade hon Orvar och vi blev mycket förtjusta i både Stjärna och hennes lille kille.

Kände ju till henne sedan tidigare då jag förberedde Stjärna för 3-årsprem och det även var vi som förmedlade henne vidare. Året därefter kontaktar nuvarande ägare mams och vill ha hjälp med försäljningen. Hästarna kommer hem och sätts ut på annons, ganska snart bestämmer vi oss dock för att själva behålla Stjärna då hon är en mycket trevlig häst och med en för oss avelsmässigt intressant stam.

Dock anar vår hovslagare oråd vid skoningen, ser spår efter fång. Vid veterinärbesiktningen delar veterinären denna oro och vi röntgar, tråkigt nog har Stjärna då lindrig hovbensrotation efter troligen förlossningsfång. Detta vill dock ägaren inte kännas vid. Orvar är vid detta läge redan såld och Stjärna återvänder till sin ägare.

Vi lovade alltså att stamboksföra Stjärna då vi skulle ha köpt henne, tyvärr blev inte fallet så och ägaren har åter annonserat ut henne.

Ett tips till _Andersson - kontakta ägaren snarast och försök som sagt få till en stamboksföring på Stjärna. Hon är riden och färdig för det så det borde inte vara några problem! Orvar är jättefin! En härlig häst där man ser tydliga spår av både mor och far! :love:

Även om jag också hade mina åsikter kring namnet.....:angel:

Du var tvungen att mäta dem också va? ;)

När jag "beställde" häst beställde jag ju ett sto av lättare modell, gärna D-ponny som vuxen, med litet vackert huvud. Men jag glömde beställa små ponnyöron. :crazy:

Fast håll med om att de verkligen är ätbara! :love:

20118531.jpg

Öronen är så fina så ;). Fast de är väldigt långa. Om hon växer i dessa har du nog en storhäst och inte en D-ponny framöver ;).

Hur fixar du det där med att svara på ett meddelande och citera? Jag tryckte på citat-svar-knappen i ett tidigare inlägg och ni ser ju hur det blev, helt fel...

Får inte till citat-svar :devil: :devil: :devil: Hur gör ni??

Man trycker på citatknappet och sedan skriver man under den text som redan finns (som jag gör nu).

Här tar jag bort första hakparantesen på citatet av dig, så du ser hur det ser ut innan det publiceras:
QUOTE=_Andersson;11134176]Får inte till citat-svar :devil: :devil: :devil: Hur gör ni??[/QUOTE]

Haha var det i proppen det stod :D
Aja fortsätter att skylla på att jag är lite extra puckad.

Men en fortsättnings bi funderinge bla bla bla.
Det går (gick) väl att få dispens i extrema fall va?
Har för mig i bakhuvudet att han som hade Björkhems Fafner sa att Fafners mamma dog innan hon haed blivit premierad.
Men att det gavs dispens ändå i det fallet?

Lycka? är jag ute på villovägar igen?:o

Tack för hjälpen. Nu funkar det ju bra, det gjorde det inte innan.

Haha var det i proppen det stod :D
Aja fortsätter att skylla på att jag är lite extra puckad.

Men en fortsättnings bi funderinge bla bla bla.
Det går (gick) väl att få dispens i extrema fall va?
Har för mig i bakhuvudet att han som hade Björkhems Fafner sa att Fafners mamma dog innan hon haed blivit premierad.

Lycka? är jag ute på villovägar igen?:o

Det där undrade jag oxå över.... Bra fråga!!!

Lycka, HJÄLP!

Björkhems Fafners mamma Björkhems Braska dog när hon fick Fafner, hon var då fyra år. Förmodligen skulle hon ju ha stamboksförts med Fafner vid sin sida, men nu blev det ju inte så.

Det står att Fafners mamma fick dispans i stamboken, men frågan är hur hårda de är med reglerna...

Ok, ja, det var ju lite annat läge. Å andra sidan känns det inte som om det skulle stå och falla med det, stoet kan man ju stamboksföra när som helst i princip...?

Någon mer som fått dispens`?

Nej, det är bara Bj. Fafner så vitt jag vet, men det är absolut ingen omöjlighet att FÅ dispans vid ett sånt tillfälle. Min granne visade sin hingt tvååring vars mamma avlivades vid hans födsel efter att Racer blivit kejsarsnittad ut i den kalla världen. OM han skulle haft potential (fick 39) så skulle han varit välkommen i svenska avel!

Däremot tycker jag att man skall trycka på stoägaren, för det kan ju vara så att det händer nånting med stoet, trots att man planerat att visa det, i Orvars mammas fall så kan ju fångsymptomen komma igen och bli så allvarliga att det kanske kan få dramatiska konsekvenser!

Annars måste jag säga att med anledning av hans härstamning skulle det vara väldigt roligt att se honom hösten 09 i Vetlanda!

Jag ska ringa till uppfödaren och hoppas på att hon vill visa henne. Uddetorp har ju uppsamlingsheat nu den 13/9, hon har cirka 10 mil dit. Men Stjärna har väl stått hela sommaren och är väl kanske inte i bästa kondition. Det vore jättetrist om det stod och föll med att hon inte blev visad.

En liten tanke: Vi planerar ju att flytta hem till jämtland och min make vill flytta redan nästa vår och då blir det ju JÄTTE långt till Vetlanda. Är det då bättre att vänta med att åka ner och visa tills man ska göra bruksprovet? Det är ju ändå 90 mil enkel resa :crazy:

Annars måste jag säga att med anledning av hans härstamning skulle det vara väldigt roligt att se honom hösten 09 i Vetlanda!

Vad roligt, jag är inte så där jättehaj på stamtavlor och sådant. Det låter roligt att stammen är intressant.

Nej, det är bara Bj. Fafner så vitt jag vet, men det är absolut ingen omöjlighet att FÅ dispans vid ett sånt tillfälle. Min granne visade sin hingt tvååring vars mamma avlivades vid hans födsel efter att Racer blivit kejsarsnittad ut i den kalla världen. OM han skulle haft potential (fick 39) så skulle han varit välkommen i svenska avel!

Däremot tycker jag att man skall trycka på stoägaren, för det kan ju vara så att det händer nånting med stoet, trots att man planerat att visa det, i Orvars mammas fall så kan ju fångsymptomen komma igen och bli så allvarliga att det kanske kan få dramatiska konsekvenser!

Tack för dina kloka och sakkunniga inlägg, iaf JAG uppskattar det verkligen!

Jag har kommit fram till att Grålle kommer få en 5a på sina ben som jhan ser ut just nu.... :eek:
MEN, jag åker bara för tränings skull! (som tur är hahaha :rofl:)

Nån ska väl vara den som slår bottenrekord oxå ;)

Jag ska ringa till uppfödaren och hoppas på att hon vill visa henne. Uddetorp har ju uppsamlingsheat nu den 13/9, hon har cirka 10 mil dit. Men Stjärna har väl stått hela sommaren och är väl kanske inte i bästa kondition. Det vore jättetrist om det stod och föll med att hon inte blev visad.

En liten tanke: Vi planerar ju att flytta hem till jämtland och min make vill flytta redan nästa vår och då blir det ju JÄTTE långt till Vetlanda. Är det då bättre att vänta med att åka ner och visa tills man ska göra bruksprovet? Det är ju ändå 90 mil enkel resa :crazy:

Oj, det var ingen dålig resA! Ja, hade det varit jag så hade jag nog visat så jag kunde göra bruksprov samtidigt och sparat en resa, även om det innebar att vänta ett år.... det är typ 180 mil fram och tillbaka.....
:eek:

Tyvärr blir det ju de avstånden när man bor i norrland. Allt roligt ska ju vara såååå långt bort :cry:. Skogstomten har ju ännu längre till Vetlanda.

Jag missade tydligen att Lyckas inlägg var riktat till Gandalfs stam och inte Orvars :angel::rofl:.

Skogstomten: Hur reste ni ner med Aslan? Hur många dagar tog det?

Tyvärr blir det ju de avstånden när man bor i norrland. Allt roligt ska ju vara såååå långt bort :cry:. Skogstomten har ju ännu längre till Vetlanda.

Jag missade tydligen att Lyckas inlägg var riktat till Gandalfs stam och inte Orvars :angel::rofl:.

Skogstomten: Hur reste ni ner med Aslan? Hur många dagar tog det?

Nej, jag tror def att det var Orvar hon syftade på!
Gandalf är bara cirkuskonstnär :rofl::rofl::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 773
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 678
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka