Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Hur hög var Ariel nu sist`? *glömsk*
När på året var hon född?

Nä men HUR kan du glömma! Hon är ju född på kronprinsessans födelsedag ju! :p

Hon var 130,5 cm som 12 månaders, och är alltså född den 14 juli. Nästa mätning är om 4 dagar, skall bli superspännande att se om hon vuxit mer än sist (3,5 cm :eek:).

Kul är också att kolla skenbensomfånget. Ariel hade 18 vid 8, 9 och 10 månaders ålder, sedan 18,5 vid 11 månaders ålder och så nu vid 12 var hon plötsligt 20 cm tjock! :eek:

Nä men HUR kan du glömma! Hon är ju född på kronprinsessans födelsedag ju! :p

Hon var 130,5 cm som 12 månaders, och är alltså född den 14 juli. Nästa mätning är om 4 dagar, skall bli superspännande att se om hon vuxit mer än sist (3,5 cm :eek:).

Kul är också att kolla skenbensomfånget. Ariel hade 18 vid 8, 9 och 10 månaders ålder, sedan 18,5 vid 11 månaders ålder och så nu vid 12 var hon plötsligt 20 cm tjock! :eek:

Jag säger ju att jag är glömsk :o:o

Och som om jag skulle kunna hålla reda på kronprinsessans födelsedag... :P

Just det, skenbenet oxå, mäter man precis under knät eller?

Nähepp, iväg till pållarna, och nu blev det ju mörkt, så blir nog inga bilder... Får tvinga med sambon till helgen!

Just det, skenbenet oxå, mäter man precis under knät eller?

Ja, precis nedanför vänstra frambenets carpus.

Själv är jag ju så nördig att jag varje månad mäter mankhöjd, korshöjd, skenbensomfång, bröstomfång, lansmärkesomfång och längd... *puh* Stackars Ariel ser ut så här när jag kommer med måttband, lång träpinne och vattenpass:

22743326.jpg

Vilken tjusig kille. Vi träffas väl nere i Vetlanda med killarna om ett år ;) ?

Erhm... :o Det är liksom kruxet med damen... Hon är tänkt som min elithäst ( :angel: ) i distansritt, men samtidigt kommer det bli svårt att inte betäcka henne. Har några lösa planer på att åtminstone betäcka henne som treåring, då hon ju ändå inte tävlar som fyraåring. Men sedan blir det nog mest tävlingar...

Klart att du ska betäcka. Vi behöver fler fjordingar i Sverige. Om det blir ett sto kanske det är något för mig ;).

Berätta mer! Jag har aldrig träffat Hugo, men älskat honom i evigheter. :love:

Jag var till Sindarve fem veckor 1993 så det är ju ett tag sedan. Han var då bara fyra år. Jättetrevlig och snäll. Vi löshoppade honom och han kan verkligen hoppa. Trevlig att rida på, red ut på honom en gång.

Du har ju alltid Aslan! :idea: Sedan har jag en del planer på att flytta norröver (Sollefteå) så småningom och då kan vi säkert leasa hingst om Orvar inte går igenom.

Vem är det som har Aslan? Har läst igenom tråden men mitt minne är inte så bra. Hur gammal är han?

Själv är jag ju så nördig att jag varje månad mäter mankhöjd, korshöjd, skenbensomfång, bröstomfång, lansmärkesomfång och längd... *puh* Stackars Ariel ser ut så här när jag kommer med måttband, lång träpinne och vattenpass:

Värst vad du mäter. Får mäta lite mer jag också och jämföra. Var sitter lansmärkesomfånget?? Vart mäter du längden ifrån?

Ett tvåårigt sto efter Odin premierades på Brunnstorp förra helgen och hon fick 40 poäng. Jag har bilder på henne som jag skickar till din privata mail så kan du lägga ut den här om du vill.

Var sitter lansmärkesomfånget?? Vart mäter du längden ifrån?

Lansmärkesomfånget är från lansmärket ("gropen" framför manken) och runt hela hästens buk. Bröstomfånget mäter man ju bakom manken, så det är liksom bara att flytta måttbandet längre fram när man mäter lansmärkesomfång. :D

Längden mäter jag från armbågsspetsen till bärbensknölen. De här måtten är för att räkna ut hur mycket hästen väger. :laugh:

Ett tvåårigt sto efter Odin premierades på Brunnstorp förra helgen och hon fick 40 poäng. Jag har bilder på henne som jag skickar till din privata mail så kan du lägga ut den här om du vill.

TACK! Vad snällt! Vad kul att hon fick så bra poäng, kan du poängraden oxå? Vad heter hon?

*massa frågor*:angel:

Nu har jag mätt och grejat lite jag oxå.

Pojkarna hade SUPERREJS i hagen så det var en rätt trött gandalf.. hihi

mh: 136 (alldeles nyverkad :D)
kors 142
skena fram 21.5
skena bak 23
omfång: glömde jag!
vikt enligt måttband 330kg

*nöjd med dagens mätövningar*

Såhär intresserad var han..... Och han VÄGRADE att stå på båda bakbenen, fick dra i svansen när jag skulle mäta :rofl::rofl:

22748837.jpg

Att han ömar lite när han är nyverkad är kanske inte så ovanligt.
Beror ju lite på vad för slags hovar han har.

Att han ömar lite när han är nyverkad är kanske inte så ovanligt.
Beror ju lite på vad för slags hovar han har.

Han har bra hovar, det är den som sprickan blev på som är uppverkad som han ömmar (haltar) på. Och frågan är då hur lång tid det tar innan det har vuxit till tillräckligt för att det inte ska göra ont....
Kanske lika bra att slå på skor en omgång så man slipper problemet?

Hovis får ta ställning imorgon!

Tack för hjälpen!:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 780
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka