Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

22738184.jpg

Oj! :d Jag skulle inte gissa på att det där var en ettåring. Hoppas Ariel blir lika fin vid 14 månaders ålder. :love:

Oj! :d Jag skulle inte gissa på att det där var en ettåring. Hoppas Ariel blir lika fin vid 14 månaders ålder. :love:

Tänkte säga samma sak men inser att Gandalf redan har varit det!

Hmm, en liten fråga som jag brottas med...

Gandalf hade en liiiiiten sten inkilad i tådelen på hoven, som sedermera orsakade en spricka framtill på hoven. Hovis var här i tisdags och verkade upp (för att den inte skulle sprida sig uppåt), men nu är han jätteömfotad....
Ska man slå på skor fram en skoperiod för att hjölpa honom eller vänta? Inte så kul när han sniglar sig ut i hagen....

Det där med skor får proffsen svara på... Jag skodde min förra unghäst första gången som sexåring. :o

Håller med Habina om proffshjälp men jag skulle nog vänta lite med att kolla om det inte går över. Är det ömt när han går på gräs också? I så fall borde det inte vara så farligt.

Jag skodde min fjording Blixten vintern när han blev tre men bara fram och endast för att det är så halt med all is :). Bodde i Jämtland då.

Vad roligt att ni tycker om Orvar :bump:.

Det där med skor får proffsen svara på... Jag skodde min förra unghäst första gången som sexåring. :o

hihi, ni är ju mina proffs ;)

När de får skor första gången är ju väldigt individuellt. Jag tänkte inte slå på skor nu och sen får han gå skodd, utan isf bara tills hovväggen har vuxit ner lite och det inte ömmar lika mkt.

Ringer hovis imorrn och konsulterar...

Håller med Habina om proffshjälp men jag skulle nog vänta lite med att kolla om det inte går över. Är det ömt när han går på gräs också? I så fall borde det inte vara så farligt.

Jag skodde min fjording Blixten vintern när han blev tre men bara fram och endast för att det är så halt med all is :). Bodde i Jämtland då.

Vad roligt att ni tycker om Orvar :bump:.

Han är öm ungefär överallt, det är det som oroar mig....

Klart vi gillar Orvar (även om namnet kanke inte var det allra vackraste :P )! Superfin!

Vad gör du med honom?

Vad fin hon är Ariel. Ska det bli ett avelssto?
Jag hade praktik på Sindarve när jag gick gymnasiet och då fick jag rida ut på Hugo. Vilken trevlig hingst det är :love:.
Jag vill också ha ett fjordsto som jag kan avla lite på. Det kommer lite längre fram när vi har eget stall. Vi ska flytta hemöver (Jämtland) om 1-2 år och tyvärr så finns det ju inte någon hingst i närheten. Får hoppas på Orvar :rofl:

Orvar som är det vakraste namnet som finns :D. Det betyder pil och det är det jag hoppas på, att han ska bli snabb som attan ;).

Just nu gör jag inte så mycket med honom men ska köpa mig en sele och börja träna så smått på inkörningen.

Hoppas att det blir bra med hoven. Inte roligt när de har ont.

Har du inga bilder på Gandalf man kan få se?

Hihi, absolut!

Den fule (söte) ankungen!

18062021.jpg

och så här ser han ut nu

22658123.jpg

Fortfarande väldigt mkt bebis. Växer så det bara knakar om det!

22656784.jpg

Hoppas att han maffar på sig nu under vintern!
Idag blir det mätning och kanske en uppställd bild om jag kan få till det!

Vad fin hon är Ariel. Ska det bli ett avelssto?
Erhm... :o Det är liksom kruxet med damen... Hon är tänkt som min elithäst ( :angel: ) i distansritt, men samtidigt kommer det bli svårt att inte betäcka henne. Har några lösa planer på att åtminstone betäcka henne som treåring, då hon ju ändå inte tävlar som fyraåring. Men sedan blir det nog mest tävlingar...

Jag hade praktik på Sindarve när jag gick gymnasiet och då fick jag rida ut på Hugo. Vilken trevlig hingst det är :love:.
Berätta mer! Jag har aldrig träffat Hugo, men älskat honom i evigheter. :love:

Jag vill också ha ett fjordsto som jag kan avla lite på. Det kommer lite längre fram när vi har eget stall. Vi ska flytta hemöver (Jämtland) om 1-2 år och tyvärr så finns det ju inte någon hingst i närheten. Får hoppas på Orvar :rofl:
Du har ju alltid Aslan! :idea: Sedan har jag en del planer på att flytta norröver (Sollefteå) så småningom och då kan vi säkert leasa hingst om Orvar inte går igenom.

haha! *typsikt*

Ok, då får jag väl komma med lite stamfrågor....

Har Odin (alltså Leirdals Odin) några avkommor i sverige? *vill se!*

Sen en fråga som du säkert inte kan svara på , men ändå....
Förut hade norska stamboken på nätet uppgifter på om det var ston/hingstar och färg på avkommorna efter respektive hingst; nu står det bara namn *undrande* Kanske håller de på och uppdaterar?

Erhm... :o Det är liksom kruxet med damen... Hon är tänkt som min elithäst ( :angel: ) i distansritt, men samtidigt kommer det bli svårt att inte betäcka henne. Har några lösa planer på att åtminstone betäcka henne som treåring, då hon ju ändå inte tävlar som fyraåring. Men sedan blir det nog mest tävlingar...
.

Du SKULLE ju inte betäcka henne!

*jag kommer att vinna det här vadet!* :banana:

Har Odin (alltså Leirdals Odin) några avkommor i sverige? *vill se!*

Sen en fråga som du säkert inte kan svara på , men ändå....
Förut hade norska stamboken på nätet uppgifter på om det var ston/hingstar och färg på avkommorna efter respektive hingst; nu står det bara namn *undrande* Kanske håller de på och uppdaterar?

På fråga A svarar jag inte som jag vet, enbart Gandalf + dräktiga ston för 2009.

På fråga B säger jag det är ju bara att klicka på hästnamnen. :p

På fråga A svarar jag inte som jag vet, enbart Gandalf + dräktiga ston för 2009.

På fråga B säger jag det är ju bara att klicka på hästnamnen. :p

Jo, men med mitt tröga internet tar det en evighet, var mkt bättre innan, då stod det uppradat direkt efter...

Skulle vilja se fler avkommor efter honom, får ragga i norge då helt enkelt *jätteenkelt....*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 788
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka