Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Skogstomten: Hur reste ni ner med Aslan? Hur många dagar tog det?
Vi tog två dagar på oss ner, övernattade på Billbygård.
Samma sak hem, då dagar då med + lite urlastningar så han fick sträcka på sig och beta lite. :laugh:
Värst var vä i Gävle när det var en olycka på E4'a så all trafik leddes genom ett vägarbete inne i Gävle.
Långsamt gick det, less var unghingsten och än mer less var lilla 3 månaders sonen :angel:
så rekomenadation OM det går att undvika, res inte med en lite knodd och unghingst den biten. ;)

Samma sak med hans mamma, men jag tror resan tog värre på henne, hon föll ur nått gräsligt :crazy:

Värre var det väl för de som har Alvedon, jösses vilken resa det måtte varit, Niemisel DET är långt norrut det! :angel:

Annars tycker jag nog resan går rätt bra ändå :D
(frågan blir väl framöver med bensin priserna :crazy: )

Det var faktiskt Orvar jag syftade på, MEN jag ser gärna Gandalf också i Vetlanda 09, då skall vi inte själv visa hästa, bara njuta av andras vedermödor.....

Dottern och jag fick ju inte loss drömhästen i Norge, annars skulle ni fått en match...:devil::devil:

Kolla på vårt pixboxalbum.... Han finns i det halvfärdiga Nordfjordeidalbumet....

Dotterns storhästpengar brann i fickan vill jag lova, och hade vi fått loss honom så, hade hon fått hoppa fjordhäst ett par år till!

Och jag som tycker att vitblacka hästar är FULA......:angel:

Det var faktiskt Orvar jag syftade på, MEN jag ser gärna Gandalf också i Vetlanda 09, då skall vi inte själv visa hästa, bara njuta av andras vedermödor.....

Dottern och jag fick ju inte loss drömhästen i Norge, annars skulle ni fått en match...:devil::devil:

Nej, Gandalf blir det inget av med tyvärr. Bruksprovet som hans mamma måste göra i Norge vill/orkar ägarna inte göra tyvärr. Och dispens är jag tveksam att de lämnar för att ägarna till stoet inte vill ;)

Men, vad tråkigt! :(

Då kommer ju Ariel (tonårsmamman) stå med en oäkting dessutom! :eek:

Hahahha, det där lät roligt! Oäkta tonårsmamma :rofl:

Men, inte kan jag väl kräva det av uppfödaren? Det är inte precis som stonas bruksprov i sverige... Det är ett ganska omfattande prov...

*klurar*

Måste få gnälla här också... Har fått tillbaka svaren på DNA-analysen och Ariel är AA EE. :cry: Jag som åtminstone hade hoppats på ett något roligare resultat. *suckar*

Inte för att hon blir sämre häst för det, men det hade varit roligt med en musblack dotter. :(

Förvisso bökigare i Norge och mer omfatande, men det måste väl vara värt lite för stoets del att bli stamboksförd?
Sen skulle Gandalf ha en chans att gå igenom så vore det väl jätte bra föär hennes del med.

Så man kanske inte kan tvinga dom precis,
men man borde väl kunna puffa lite snällt och optimistiskt för det :D

*Kl* själv sitte rjag och är besviken, det blir inget 3 års test för Aslan, vi får inte vara med, sägs (iaf) vara platsbrist.
Tråkigt.

*KL

Jag är så otroligt sugen på att få ett litet föl undan Ilona.
Nu kommer detta inte att hända inom det närmaste året eller åreN :angel: men drömma kan man ju.

Men jag vet typ ingenting om avel just nu. Vad brukar det kosta med betäckning av nån medel hingst?(Visserligen har jag redan bestämt att han ska vara stor, och grå :angel:) Och levande föl-avgift? Och är det mer som kostar runt själva betäckningen sen (utom resor)?

Nån som vill förklara? :D

Och just det, detta med premiering för fjordstoet, hur funkar det?
Finns det mycket sådant i halland under året eller är det bara på somrarna? Vad kostar det att premiera stoet?

Någon gång kommer det ju att hända för hon har fin stam och kommer nog att få ett par föl så småningom, men undrar praktiskt redan nu :D

Näe vad tråkigt! :( Kan det verkligen vara så många ponnyer som visas nu? :confused: *tröstkram från mig och Ariel*

Maj saken är ju den att normalt sett går 3 årstesten på våren, men domhade domarbrist. Så här uppe slogs det ihop med kvalitets nu på hösten. Därvar det trånga programmet... hade varit som vanligt kanske jag hade haft en lite större chans.

Tacka för trösten iaf, hade ju varit kul som motivation att träna till.
Men åka iväg måste vi ju göra ändå, så han inte får för sig att åka transport är = hoppa bock :angel:

Åh vad synd!! Det var fullt på kvaliteten i Åstorp (norra Skåne) också ,men Bollerup var hyggliga och lät fjordhästarna starta där istället.

Treårstestet kör vi alltid i Knislinge, bara ponnyer och vi är alltid jättevälkomna.

Åh vad synd!! Det var fullt på kvaliteten i Åstorp (norra Skåne) också ,men Bollerup var hyggliga och lät fjordhästarna starta där istället.

Treårstestet kör vi alltid i Knislinge, bara ponnyer och vi är alltid jättevälkomna.

Jag ska banne mig flytta till Skåne!
Kan jag smyga i era fotspår som redan bana lite väg för gullingarna. :angel:
Nära till mycket också.
Hm.

Å vilken abstinens jag fick nu...

*saknar*

Jag ska banne mig flytta till Skåne!
Kan jag smyga i era fotspår som redan bana lite väg för gullingarna. :angel:
Nära till mycket också.
Hm.

Ja, det är ju det jag sagt hela tiden.... klart att ni ska flytta till Skåne!

Nu imorse åkte de finländska stona hem, klockan 6 stod bussen på backen, då hade de åkt 7,5 timmar, skulle sen till Göteborg och lasta en travare och därefter till Kappellskär igen och sen färja och sen 3,5 timmars resa på finländsk mark. Jisses, och jag som gnydde över att åka 14 mil över sundet i fjor.

Fast jag är glad att vi gjorde det, nu är Trollfin såld till Jylland, nästan ända ner på tyska gränsen...

Jag ska hälsa till Bollerup imorgon!! Vi kör ner dottern då, Sol åker ner nästa helg och sen hoppas jag att de inte kommer hem förrän det är jullov....
Både jag och tvättkorgen hade mått bra av det. Dessutom blir det ju en box tom som man kan stoppa in nått roligt i!
Hade tänkt köpa på mig en hingstunge så att Attila fick sällskap i vinter, men nu verkar det som om det löser sig iallafall, ev kommer det en liten en fram vid juletid UTAN att jag behöver köpa....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 773
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 678
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka