Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Haha, ja vi får låna ut Tiger och låna en annan hingst istället. :p Tiger har ju Knast i tredje led, illa! ;)
:rofl:
Nädå för det första kommer han inte ha kulorna kvar så länge tror jag och sen skulle det mycket till inna jag skickade iväg honom. Abstinens skulle det bli :angel:

Nu vet man ju aldrig säkert vad som händer i ens liv, men jag kan med 99,9 % säkerhet säga att jag kommer att flytta hem igen. Sedan vet jag däremot inte när. Om allt går som jag vill, så blir det absolut tidigast 2013, med en dräktig Ariel. :)
Nä att man inte har någon aning om vart liver vänder vet jag, huh, planera kan man ju göra sen finns det ju andra inslag på som påverkar också.

Tja, fast fjordfolket är ganska ovilliga att transportera sina ston tvärs över landet, det blir ganska ofta närmsta hingsten iallafall.
Vi har ju försökt lösa det med att leasa, handplockade hingstar som kan komplettera både det egna stomaterialet OCH de ston som jag vet finns i vårt närområde. Det är ju som bekant lättare att flytta runt på hingstarna!

Sedan var jag ju världens kratta när det gällde att låna ut min egen hingst, och skulle egentligen därför föredra att inte ÄGA någon egen hingst!

Angående semin så finns det ju 2 hingstar på stationen i Norge, någon hingst i Tyskland och så en gammal variant i Sverige, som redan har söner i avel och alltså inte tillför speciellt mycket.
I år får vi eventuellt ston till vår hingst från Finland (jag bor ju som bekant i södra Sverige, 7 mil längre ner finns bara Östersjön), det ena stoet har varit på betäckning i Tyskland förut, snacka om att det finns pengar och intresse i aveln då!

Att ha de äldre hästarna på lösdrift och unghästarna inne på stall tycker jag är en utmärkt ide, som vi också tänkte förverkliga till hösten.
Jag gillar att peta med unghästar och det faller sig så naturligt när man tar dem in och ur stallet. Har den lille för bråttom eller är stökig vid intag, då blir det per automatik, långa vägen in till boxen, dvs uppfartsvägen fram och tillbaka, med inlagda halter och visningsträning...
Dessutom kanske uppbindning i gången för visitation, borstning och manklippning och sedan belöningen att få komma till trygga boxen.
Vips har man både tagit in häst OCH lagt in lite unghästträning!

*kl*

Det borde gå in under avel tycker jag.. När tänker kloningen ta fart bland fjordhästarna?! Jag skulle kunna bli rik på att sälja Twix, i många, många, många exemplar! :angel: Att göra fler på den naturliga vägen är ju tyvärr omöjligt.. :cry:

Instämmer med er andra avseende boxar oct lösdrift. Tycker nog att ett par spiltor också är på sin plats. Av samma anledning som Lycka tar in unghästarna OCH tränar dem, är stunden i spiltan ovärdelig. Van att vara uppbunden, ha människor bakom sig, flytta sig i sidled, äta sin mat ifred. Jag älskar mina spiltor, fast hästarna mest bor i sina boxar.

På mitt gymnasie så gick unghästarna i lösdrift men stod uppbundna och åt sitt kraftfoder. Sedan fick de snällt stå och vänta under tiden de visiterades och borstades i tur och ordning. Ganska bra sätt också förutom att de aldrig blev ledda, lagom kul att börja leda en 2,5 åring som knappt kunde gå "kopplad".

Så där har man ju mkt igen på att i steg 1 leda föl bredvid stoet och i steg 2 leda fölet samma väg fast utan stoet. Men ändå vet de vart de ska, de ska ju in i sin trygga box! Och man kan ju faktiskt binda upp dem när de äter även i boxen om man bara är i stallet samtidigt..

*bismark funderar och planerar*

Jag måste bara säga angående "linjeavel", det är bara ett finare ord för inavel.

På avelskursen som Helena Kättström hade tillsammans med en tjej som jag tror hette Sanna så pratade vi en del genetik. Jag ska dela med mig en historia som "sanna" delade med sig som var hur rolig som helst men som oxå fick en att tänka till!

En kvinna har några hästar och hon vill ta föl på sitt sto och gör följdaktligen det. På våren föds ett fint föl som till hennes stora förtjusning har VINGAR! Vad coolt tänker hon, ett föl med vingar! Såna vill jag ha fler av, jag kommer bli hur rik som helst av att sälja hästar med vingar!
Så hon tar fler föl på stoet, men inga fler med vingar föds. Hon tar såsmåningom även föl på det bevingade stoet, men ff inga vingar...

Hon sätter sig och funderar och tittar bakåt i stammen till Vinga (kallar vi henne), det visar sig att på pappans sida finns inga hästar med vingar men när hon tittar på mammans (vi kallar henne Polly) sida ser hon att det faktiskt finns ett par bakåt i stammen.
Hon letar runt lite och hittar en syster till Polly. Pollys syster har fått ett föl, som förvisso inte har vingar men som har anlag för det, Det är dessutom en hingst, PERFEKT!
Så hon betäcker Vinga med Pollys systers föl (mårten säger vi) och nästa vår föds ett föl med vingar!!! Halleluja! Hon har hittat sättet att göra det på, nu vet hon hur hon ska göra. Det finns dubbla vinganlag alltså blir det ett föl med vingar.
Hon betäcker Vinga med Måsten igen och det föds ett föl våren därpå, men hör och häpna! INGA VINGAR! och dessutom ett föl utan svans!!:eek:

Ja, summa summarum är att ALLA anlag dubblas vid inavel. Alltså både det positiva anlaget (vingar) som vi vill åt och det negativa anlaget (dubbla anlag för svanslöshet).

Hon gjorde en jätterolig presentation med My Little Pony hästar och jag tror ALLA fick sig en tankeställare...

Men vad skall vi kalla det när hästarna är släkt i fjärde eller femte led? Det känns ju konstigt att kalla det för inavel då? :crazy: Närasläktavel?

Japp, nytt uttryck ;)

Jag tycker det var ett bra ord!

Jag tror och tycker att vi ska sträva efter ett så brett avelsarbete som möjligt, för en annan baksida med "linjeavel" är att du tar bort alla de anlag som inte är dubbla och de är borta för alltid.

Jag som har hållt på mkt med halvblodsavel tycker att det är skumt att få är villiga att flytta på sina ston men jag tror oxå att vi måste utgå ifrån att det ÄR så.

Kanske kunde man på ngt sätt ha en utbildning där man blev certifierad hingsthållare så hingstägarna visste vem de lånar ut sin hingst till. På så viss ska man uppfylla vissa krav och ha gått ngn form av utbildning och då kanske det är lättare? Vad vet jag..

Japp, nytt uttryck ;)

Jag tycker det var ett bra ord!

Jag tror och tycker att vi ska sträva efter ett så brett avelsarbete som möjligt, för en annan baksida med "linjeavel" är att du tar bort alla de anlag som inte är dubbla och de är borta för alltid.

Jag som har hållt på mkt med halvblodsavel tycker att det är skumt att få är villiga att flytta på sina ston men jag tror oxå att vi måste utgå ifrån att det ÄR så.

Kanske kunde man på ngt sätt ha en utbildning där man blev certifierad hingsthållare så hingstägarna visste vem de lånar ut sin hingst till. På så viss ska man uppfylla vissa krav och ha gått ngn form av utbildning och då kanske det är lättare? Vad vet jag..

För min del är det inte så att jag inte litar på andra hingsthållare, tvärtom, de flesta är jätteduktiga och seriösa - Tamlin var ju utlånad till en av de mest pedantiska människor som tänkas kan!
MEN!!!! Har hingsten ytterligare ett användningsområde, dvs används i rid/körsammanhang så tappar man en massa månader av träning och tävling under tiden den är på station. Hingstar som ex Cheen Femtio, Torps Gusten mfl är ju synnerligen använda under sommarmånaderna i olika tävlingsverksamheter och därför inte speciellt lätta att få loss för avelsverksamhet i andra delar av Sverige!

DET är helt sant, men jag måste ju ändå säga att de flesta hingstar inte används i samma omfattning och att man som hingstägare kanske får ta ett mellanår av träning / tävling för att hingsten skall få en chans till fler avkommor / hjälpa aveln frammåt.

Alternative får ju stoägarna ta sig en funderare på om det är värt att hålla på med semin, med de merkostnader som det medför och även de fördelar. Det är ju ändå det enklaste sättet att få spridning på hingstarna utan att tappa tävling/träningsmöjligheter.

Däremot är det ju inte alla hingstar som passar på semin av olika anledningar och det får man oxå ta med i beräkningen.

Men jag tror, ska vi få upp betäckningssiffrorna så måste vi hitta på lite nya grepp...

På avelskursen som Helena Kättström hade tillsammans med en tjej som jag tror hette Sanna så pratade vi en del genetik. Jag ska dela med mig en historia som "sanna" delade med sig som var hur rolig som helst men som oxå fick en att tänka till!

Ja vinghistorien var bra! :)
Men vad tusan, hade du keps tro? Funderar på vem du var :cool:

hmm, det hade jag nog. Om du tittar i Ridsport som skrev om kurse så är det en helknasig bild på mig och Anna från Frö fjordhästar. Vi ser helt galna ut... :rofl::rofl:

Oj hade missat att det stod i Ridsport, vad var det för nummer?Fast jag såg ju att det var någon läbbig typ som sprang omkring med kamera.
Hehe ja men då såg jag dig nog :)
Hängde du med på vilka knäppskallar vi var?

Oj hade missat att det stod i Ridsport, vad var det för nummer?Fast jag såg ju att det var någon läbbig typ som sprang omkring med kamera.
Hehe ja men då såg jag dig nog :)
Hängde du med på vilka knäppskallar vi var?

Minns inte, men kan nog kolla upp det! Det var liselott erixson som sprang runt ;)

Jodå, Anna pekade ut vilka som var där, fast med hästarnas namn :rofl: Kul att man känner varann med hästarnas namn ;)

Minns inte, men kan nog kolla upp det! Det var liselott erixson som sprang runt ;)

Jodå, Anna pekade ut vilka som var där, fast med hästarnas namn :rofl: Kul att man känner varann med hästarnas namn ;)

Aha hette hon så, ja har man en kamera så är man läbbig, håller mig helst bakom själv :angel:

Mäh så Anna sa vem vi var och inte hoppade du på oss och sa hej?!
Nästa gång får du hoppa på oss, jag känner mig lite osäker på hur du ser ut.

Då kände jag ju er inte :o

Lite blyg vettja ;) Fast det kanske inte märks här ;)

Och sen är jag så sååååååååååå förälskad i rödingen :D:D Då vågar man ju inte gå fram ;)

Jag var också där! Undrar också vilket nummer av ridsport det stod i? Kanske det finns på nätet?
Har dock ingen aning vilka ni var... :smirk:

Är det ngn som ska till antingen Jälla eller enköping och visa sina fjordar på premiering? Kul om man kan åka till samma och se fler gulingar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 817
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 680
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka