Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Spännande med lite avelslektion :D

HofiHåller oxå en tumme, har du några kort på skönheten?

Nej, för fasen ta det inte som en avelslektion, jag är inte riktigt i den kalibern att jag skall ge några lektioner i avlandets höga konst, betrakta det mera som reflektioner!!

Jag hoppas också att det kommer att gå att finnas nånting kvar efter Allman, som jag anser är en särdeles trevlig hingst! Har ett riktigt fint ettårssto efter honom som jag tror mycket på, och Mumin har ett hingstföl (samma stostam) som jag såg i fjor höstas och som jag tyckte mycket om då. Kanske nåt för framtiden?

och Mumin har ett hingstföl (samma stostam) som jag såg i fjor höstas och som jag tyckte mycket om då. Kanske nåt för framtiden?

Det var nog planen, men var tusan gör man av en odräglig hingst? Så vi får se hur länge han får behålla kulorna helt enkelt. Han är väldigt trevlig när han vill, även om där helt klart är mer nerv än i syrran (tur är väl det kanske?!), o han kan röra sig! Liite pinsamt att behöva småspringa med en skrittande ettåring.. :o

Min egen ettårsdrummel har ju tvåårspojkarna att leka med så han är ju ganska tam och sen kommer halvblodskompisen från i somras, så de skall få busa ihop igen, fast nu utan övervakande mammor.Det bästa är nog att försöka hitta nån hingstkompis till honom, de har en tendens att bli lite dumma om de går med mamma, och snart nog så börjar han tänka betäckning och även om han knappast är könsmogen ännu så kan han iallafall få till det, och en unghingst kan smutsa ner stona, så de drar på sej livmoderinflammationer och annat äckligt!

Det är jag väl införstådd med, just på grund av allt strul det medför så får vi se hur länge det varar innan han får bli vallack. För ska man sen vara realist så även om det är en förhoppningsvis himla bra häst, så krävs det en bra o erfaren visare för att kunna visa honom från sin bästa sida väl på hingstvisning. Det är inte jag.. Men visst hade det varit jättekul att se vad det kan bli av honom om det är möjligt, om inte annat för Sevi´s skull..

Nej! :crazy: menar du att jag måste komma upp med Meja nu?!?

:rofl: Nä nä lung du, först ska vi göra bruksprovet och bara det är ju hösten -09.
Sen vill jag nog försöka få en egen avkomma efter honom, måste bara övertala sambon först... eller kanske inte när jag tänker efter, göra och sen ett ojsan. Annars kommer han sparka bakut och starta ett 4'e världskrig :angel:

Så ta det lungt med Meja du :D

:rofl: Nä nä lung du, först ska vi göra bruksprovet och bara det är ju hösten -09.
Sen vill jag nog försöka få en egen avkomma efter honom, måste bara övertala sambon först... eller kanske inte när jag tänker efter, göra och sen ett ojsan. Annars kommer han sparka bakut och starta ett 4'e världskrig :angel:

Så ta det lungt med Meja du :D

Ahhh... phu! :bump: Jag blev riktigt rädd där ett tag och började kolla kalendern och hur långt iväg du bor och... :crazy:
Tar ni bokningar på Tiger redan nu? :angel: Jag bokar till sommaren 2009!
Förresten har jag bokat Villvattnet 2009 också! (missade ju 2008) :cool:

jo, visst men man är aldrig rikitigt nöjd :angel:

Dessutom är jag inte så förtjust i min lilla hingstunge just nu, jäkla typ!

Igår regnade det småspik varvat med snö och orkan vindar (liiiiiiite överdrivet) och jag kände för första gången på länge att idag vill nog Julle ha täcke.

Och vad ser jag när jag kommer och ska ta in dem för kvällen? Jo, två nakna fjordhästar fast jag släppte ut den ena MED TÄCKE! :devil:

Suck, UNGDOMAR säger jag bara!!

Apropå ungdomar, var hittar man ett seriöst hingtbete egentligen? De jag pratat med verkar ha noll koll, och jag vill ju att min baby ska ha det bra i sommar. Busa runt med andra ungdomar och ha det bra...

Är jag jätteelak om jag behåller honom hemma med Ljulius? Ja, jag är nog det....

Apropå FJORDAVEL (för att hålla mig till ämnet ;) ) så skulle det va himla kul att ta en tur och åka runt till lite fjordstuterier och titta på det svenska avelsmaterialet. Jag som då känner typ 2 uppfödare, hur gör man, känns typ pinsamt och bara "hej, får jag komma och titta på dina hästar..."

Jo, en del dagar är hästarna billiga! :devil:

Det där med hingstbete... vi har en liten ettårshingst här hemma (nä, inte fjording :mad: dotras ponny) som är så trevlig och kul att hantera. Jag är rädd för att få hem en betydligt större och halvvild hingstunge om jag släpper iväg honom en hel sommar.
Är man dum om man behåller honom här hemma med de andra hästarna så man kan hantera honom även under sommaren? :confused:

Ang. fjordstuterier; det är väl som med folk i allmänhet? Många blir nog jätteglada för att få visa upp sina fjordingar och prata häst med likasinnade men en och annan kanske ställer sig frågande...? Det är bara att sätta igång och ringa! :idea: Försöker du inte så får du aldrig veta...

Jo, en del dagar är hästarna billiga! :devil:

Det där med hingstbete... vi har en liten ettårshingst här hemma (nä, inte fjording :mad: dotras ponny) som är så trevlig och kul att hantera. Jag är rädd för att få hem en betydligt större och halvvild hingstunge om jag släpper iväg honom en hel sommar.
Är man dum om man behåller honom här hemma med de andra hästarna så man kan hantera honom även under sommaren? :confused:

Ang. fjordstuterier; det är väl som med folk i allmänhet? Många blir nog jätteglada för att få visa upp sina fjordingar och prata häst med likasinnade men en och annan kanske ställer sig frågande...? Det är bara att sätta igång och ringa! :idea: Försöker du inte så får du aldrig veta...

Precis så känner jag oxå! Gandalf är ju lite halvvild från början, vad 17 får man hem då??!

Synd vi inte bor lite närmare varandra.... :mad:

Kära nån! Ni bor ju inte alls särskilt långt ifrån varandra. Nu tänker ni som skåningar(duckar).
Hos Loch är det jättefint att ha unghingstbete, tycker jag.

Jag tror de allra flesta uppfödare/hingsthållare blir oerhört stolta och glada om någon de inte känner är intresserade av deras hästverksamhet. Det är er blygsel det kommer an på. Så, ring upp den ni vill hälsa på , nu , genast!

Apropå FJORDAVEL (för att hålla mig till ämnet ;) ) så skulle det va himla kul att ta en tur och åka runt till lite fjordstuterier och titta på det svenska avelsmaterialet. Jag som då känner typ 2 uppfödare, hur gör man, känns typ pinsamt och bara "hej, får jag komma och titta på dina hästar..."

Jag hade ju tänkt göra en resa genom Sverige i sommar för att hitta min drömhäst. Nu har jag ju redan råkat köpa henne ( :angel: ) men jag är helt klart sugen på att åka till någon/några uppfödare och kika ändå. Östergötland är ju inte så långt borta och där finns det flera uppfödare med hingststation. Vi kanske skulle göra sällskap? :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 814
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka