Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Jo, jag är medveten om mitt ansvar... än så länge har jag svärfar till hjälp när det kniper.
Jag tror inte att det har så mycket att göra med om man är "bonnunge" eller ej, mer hur man är som person. Min gubbe är född och uppvuxen på gården där vi bor och han är väl den absolut "blödigaste" av oss alla...

Nu brottas jag med att fylla i anmälan till avelsvärdering... och har kört fast.
I Mejas pass finns inte hennes mormorsfars (Jolster 119) reg nr och mormorsmorfar finns inte heller med... :( (mormorsmor är Pelly 2095)
kan någon hjälpa mig eller kan man kanske skicka in anmälan utan dessa uppgifter?

Och så har jag sååå svårt att bestämma mig för om jag ska anmäla till Julita eller till Brunnstorp eller till båda (men bara åka på en så klart)... Tips och råd, någon?

Till er alla
Angående min berättelse. Jag kan själv lägga upp den på Östergötlands FF:s hemsida under reportage. Jag trodde jag var den mest IT-okunnige av oss alla, så därför skickade jag den till Ljulius för hon verkar så himla duktig.

Loch, när det gäller premieringsplats för Meja är det ju jätteknepigt. Fördelar med Brunnstorp, massor med fjordingar, fjordfolksgemenskap och att Meja är bekant för Östgötarna.
Fördelar med Julita, närmare, ditt eget landskap och fler hästraser.
Jag skulle valt Brunnstorp, det brukar vara en riktig folkfest och så kan jag ju ge dig ett handtag om du vill, för jag kommer att vara där.

Nu brottas jag med att fylla i anmälan till avelsvärdering... och har kört fast.
I Mejas pass finns inte hennes mormorsfars (Jolster 119) reg nr och mormorsmorfar finns inte heller med... :( (mormorsmor är Pelly 2095)
kan någon hjälpa mig eller kan man kanske skicka in anmälan utan dessa uppgifter?

Och så har jag sååå svårt att bestämma mig för om jag ska anmäla till Julita eller till Brunnstorp eller till båda (men bara åka på en så klart)... Tips och råd, någon?

Men det brukar väl inte vara reg numret man behöver fylla i på hela stammen heller? :confused:
Borde väl komma ihåg ändå känner jag mig förvirrad så här nu.
Det brukar väl vara stamboksnumret?
och Pelly är ju e Eddi 33 om det var det du syftade på,
eller missuppfattade jag dig?

När är era visningar? tänkte i och med att det börjar vara dags för anmälan redan nu?

Men det brukar väl inte vara reg numret man behöver fylla i på hela stammen heller? :confused:
Borde väl komma ihåg ändå känner jag mig förvirrad så här nu.
Det brukar väl vara stamboksnumret?
och Pelly är ju e Eddi 33 om det var det du syftade på,
eller missuppfattade jag dig?

När är era visningar? tänkte i och med att det börjar vara dags för anmälan redan nu?

:o jag är ju så himla korkad... :crazy: jo, du har så rätt så, och det var väl därför rutorna var så små att reg.nr. inte fick plats :idea:

Förra året var det sååå väldigt gott om tid att anmäla att jag glömde anmäla :angel: och det misstaget tänker jag inte göra om iår!

Jag trodde jag var den mest IT-okunnige av oss alla, så därför skickade jag den till Ljulius för hon verkar så himla duktig.
.

hihihi, nej du! Förvisso lite bättre vad gäller hemsidor men inte spec duktig med PDF dokument. Jag får dem ju skickade till mig färdiga och sen lägger jag upp dem på hemsidan ;)

Jag tänkte att du kanske inte ville ha den liggande så, därför jag undrade om det gick att göra på ngt annat sätt ;)

Vad kul att det börjas prats om premieringar! Det betyder att dt snart är sommaaaaaar ;) Yipee!

När är det dags för första fölet bland er som är här?

(Jejans var ju först iof...)

Jag håller med både Jejan och Lycka. Jag har själv jobbat i ko-stall och i början tyckte jag det var jättejobbigt att ens vara med på en avlivning, men tillslut lärde jag mig att avliva själv. - Det var ju tvunget att kunna göra det i akutsituationer! Jag ser hellre att djuret får somna in än att det ska lida mer....
Kastningar fick jag också se ett antal gånger, samt dö-födda kalvar. Korna lugnade dock snabbt ner sig efterråt, och återgick till det "normala". Naturen är ju skapt så!

Förhoppningsvis räknar folk inte mig som grym eller avtrubbad för det!

Det handlar ju inte om att du är grym eller avtrubbat, utan att du skjuter känslorna åt sidan just då. Jag har varit tvungen att avliva många älskade vänner (kaniner, häst) genom åren, och det är alltid jobbigt, men under själva avlivningen stänger man ju av dessa känslor. Känner man att man inte kan göra det, då är det bättre att låta någon annan göra det.

ja, det tror jag oxå. Djuren behöver allra minst att man är superhysterisk just då. Den stunden måste man orka, annars ska man inte va med.
SEN får man bryta ihop (vilket ju är helt omöjligt att inte göra för en sån som jag....)

Nä, jag har två stycken, dom är normalstora, bryr mej inte så mycket över HUR stora. Har ingen koll på mina tvååringar eller treåringen heller för den delen....
Det blir så mycket gissande att jag brukar vänta tills det är dags att mäta för mätintyg, det är det enda seriösa mättillfället, där det görs efter alla konstens regler.
Unghästar växer så väldigt olika, ena dagen är dom höga bak andra fram, plötsligt står dom stilla i flera månader och sen ett, två, tre exploderar dom och ränner i höjden!

då blir det ingen pygmé med andra ord :):):)

Haha, nä kanske inte. Jag jämför ju med min förra unghäst, och han var högre än Ariel vid samma ålder. Å andra sidan var han inte lika hög bak... :angel:

Förresten tror jag du och jag är mer exalterade och mätintresserade för att vi inte haft så många småttingar. Jag kan tänka mig att exempelvis Lycka mest tänker "förr eller senare blir de färdigvuxna". ;)

hihi, ja kan nog stämma.

Sen blev det rätt fixerat vid stuteriet som jag jobbade på. Vi mätte unghästar hela tiden, då storleken har rätt stor betydelse på priset. Hamnade de under 1,60 tex rasade priset, så kanske där det ligger lite för mig oxå.

Sen hade vi ju en ganska grundlig koll på hästarna,. de mättes, vägdes, foderstaterna skrevs upp, arbetsintensiteten, ev brunster, fölningar mm, så jag tror det ligger lite i min natur. Jag gillar att hålla koll, så jag kan gå tillbaka och jämföra med nästa för att utröna och kalylera... Lite siffergalning:devil:

Sen är detta bara min andra fjordbaby, så där har du nog rätt.. :)

När är bäst att ha en utställningskurs (alltså lära sig visa hvh, förberedelse inför, mm)? Nära inpå sommarens utställningar eller redan nu snart? Måste boka in ett datum att ha kursen på, men blir osäker på vad som är bäst...

Längre fram i vår när folk har börjat fundera på utställningar/premieringar och är lite mer motiverade, det är nog inte de "mindre insatta" redan. Inte i sommar, men som sagt, längre fram i vår.

Utgår från när jag själv skulle vara intresserad av att gå en liknande kurs, så jag hoppas att jag inte är helt fel på det.. ;)

Bra initiativ förresten! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 817
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 680
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna