Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Min är väl runt 130 ungefär, kanske 128. Svårt att mäta med alls päls och fluff, hittar knappt ngn manke!
Han blir ett 29/5

Har du några? Höjd på dem isf?

Alltid skoj att jämföra som sagt!

Ska släpa med mig sambon ut ngn dag, så får han hjälpa till och mäta ordentligt så får vi se vad det blir. Säkert 115... :eek:

Oppss. Glömde skriva med höjden på min. Han är 127 cm, mätt med vattenpass. Han är född i slutet på juni.

Skickar dig en liten historia på din "vanliga"mail på en annan bekant hemsida. Den kan du lägga ut här på Buke om du vill. Det är bild och text om hur mitt sto kastade i torsdags. Historien ger en ganska bra bild av hur hon hanterade sitt döda föl. Lite halväcklig men kanske kan den stilla nyfikenheten om hur det ser ut på riktigt. Nu en knapp vecka senare mår hon prima som hon gjort hela tiden.

Va? har du ett sto? eller är det någon häst du haft tidigare?
Blev ju nyfiken nu.

Hihi...

Nej, just nu har jag inget sto (även om jag skulle vilja)

Jag hade ett arabsto (bland annat) när jag jobbade på Bollerup. Hon kastade dagen efter 90 dygnskontrollen... Så sorgligt... Hon var HELT förstörd, fast hon fick ha "fölet" hos sig länge. Hon sprang och gnäggade och ville inte äta... Det var jättehemskt, jag tyckte så synd om henne, lilla gumman...
Hon adopterade en unghäst senare under hösten (en tvååring) och då lugnade hon ner sig som tur var.

Skickar dig en liten historia på din "vanliga"mail på en annan bekant hemsida. Den kan du lägga ut här på Buke om du vill. Det är bild och text om hur mitt sto kastade i torsdags. Historien ger en ganska bra bild av hur hon hanterade sitt döda föl. Lite halväcklig men kanske kan den stilla nyfikenheten om hur det ser ut på riktigt. Nu en knapp vecka senare mår hon prima som hon gjort hela tiden.

Jag blev rörd till tårar och återger din berättelse när jag lugnat mig lite.

Det var väldigt starkt av dig att orka och jag tror att det kan vara nyttig (om än tung) läsning för många.

Många kramar till dig gumman :cry:

Hihi...

Nej, just nu har jag inget sto (även om jag skulle vilja)

Jag hade ett arabsto (bland annat) när jag jobbade på Bollerup. Hon kastade dagen efter 90 dygnskontrollen... Så sorgligt... Hon var HELT förstörd, fast hon fick ha "fölet" hos sig länge. Hon sprang och gnäggade och ville inte äta... Det var jättehemskt, jag tyckte så synd om henne, lilla gumman...
Hon adopterade en unghäst senare under hösten (en tvååring) och då lugnade hon ner sig som tur var.

Aha ok det var så det var. :)

Usch nä det låter verkligen inte som någon höjdare när de tappar föl.
Tycker det räckte att se en deppig ko efter att kalvningen hade gått åt fanders, så deppig häst längtar man inte efter precis.

Aha ok det var så det var. :)

Usch nä det låter verkligen inte som någon höjdare när de tappar föl.
Tycker det räckte att se en deppig ko efter att kalvningen hade gått åt fanders, så deppig häst längtar man inte efter precis.

Nej, det var bland det hemskaste jag har varit med om. Hon vägrade acceptera att fölet var dött, hon bara letade och letade. Det värkte i mitt hjärta eftersom jag inte kunde hjälpa henne. Som tur var tog hon Biscaya under sina vingar och då blev hon såsmåningom sig själv igen...

Du kan stryka en fölunge från listan. Dolly kastade igår på dag 266, en grå hingst.:cry: Helt okomplicerat, men jättetråkigt. Nu håller jag tummarna för Tekla, nu på dag 253.

Nej! Åhhhh... :cry: hur klarar man att hantera något sådant? :confused:
Jag har aldrig tagit föl själv, jag är väldigt sugen på att göra det men eftersom jag känner till "allt" som kan gå fel är jag så rädd för att pröva... jag vet inte om jag kan hantera en sådan situation, jag klarar ju inte ens att ta bort en sjuk kyckling :crazy:

Jag blev rörd till tårar och återger din berättelse när jag lugnat mig lite.

Det var väldigt starkt av dig att orka och jag tror att det kan vara nyttig (om än tung) läsning för många.

Många kramar till dig gumman :cry:

Snälla Ljulius, dela med dig till oss andra! Jag vill också läsa och lära... :bow:

Kära fjordvänner, det är ingen fara med varken mig eller stoet. Vi mår bra och livet går vidare.
Jag anser att det är viktigt som djurägare att ta ansvar för både liv och död. Livet är den ena sidan av myntet och döden den andra. När jag har varit kursledare i studiecirklar om hönskötsel, så har jag "krävt" av eleverna att de ska kunna avliva en höna, eftersom det kan bli aktuellt av djurskyddsskäl. I den stunden är mina personliga känslor inför djurets lidande och död fullkomligt irrelevant. Då gäller det att handla hantverksmässigt skickligt och lugnt. Innan och efteråt kan det vara jobbigt med djur som jag har haft en djupare relation till, men faktum är att den här ofödda fölungen var och är bara en död fölunge. Jag kan sakna mina förväntningar om hur det skulle bli sen om han fått leva.
Det kommer att bli värre med den urgamla katten på 18 år, eller de gamla tackorna eller stona med sina olika personligheter.
Nu ser vi fram emot när den unga hästen ska föla första veckan i maj. Det ska bli jättespännande.

Precis så här är det! Vi människor tar på oss ansvaret för våra husdjur och därmed får man också de mindre trevliga besluten på halsen.
Sedan tror jag kanske att både jag och Jejan som har lantbruksbakgrund kan hantera det på ett annat sätt, det är ju vår vardag. Visst är det synd om kvigan som går härute och letar efter sin dödfödda kalv, men det är ju bara för en tid sedan lugnar hon ner sig igen. Man skall nog akta sig för att föra över mänskliga värderingar på sina husdjur!
Även jag har gått avlivningskurs, eftersom jag jobbat som förman i svinstall i många år så har jag måst ta tag i problemet att avliva och avbloda båda suggor och mindre smågrisar. Förhoppningsvis räknar folk inte mig som grym eller avtrubbad för det!
En kastning är tragisk eftersom man redan när man gick in i det hade planerat, hingstval etc och så långt i förväg haft förhoppningar på det kommande fölet. Dock har naturen nästan alltid nånting i åtanke när ett föl dör i moderlivet, förmodligen var det inte en frisk fölunge som fanns därinne eller så kanske en förlossning hade skadat stoet.
Jag hade iallafall blivit betydligt ledsnare om mitt sto hade fått sätta livet till, det är ju en individ som jag lärt känna och förhoppningsvis älska.

Ok, jag visste inte riktigt hur du kände. Frågan är hur man lägger upp ett PDF dokument, går det över huvudtaget eller ska jag kopiera text och bilder och klistra in? Jag är inte så tekniskt lagd....

Vore bäst om man kunde läsa det precis som det var eftersom jag tycker det var så vackert (om det nu kan var adet vid en så sorglig tillställning...) dokumenterat.

Ngn som vet?

Ja du har nog rätt att man blir lite mer härdad när man har djur runt sig, ja lite mer lantbruksdjur, men kul är det ju aldrig ändå.
Fördelen är väl att man vet att man klarar det i det akuta läget och det ger kanske ett visst lugn.
Dock är jag tacksam att jag slapp avliva min angoraget när vi hade kämpat så med henne, där var det CA som avslutade det hela. Fytusan har aldrig förr eller efter hört ett djur skrika så av smärta :( Hennes båda killingar (då döda) hade kilat ihop sig och försökte komma ut båda samtidigt. Det gick inte att få ut en i taget så till slut fick vi ge upp och ta bort även mamman.
Men nu går jag och längtar efter lite getter igen :D

Ja du har nog rätt att man blir lite mer härdad när man har djur runt sig, ja lite mer lantbruksdjur, men kul är det ju aldrig ändå.
Fördelen är väl att man vet att man klarar det i det akuta läget och det ger kanske ett visst lugn.
Dock är jag tacksam att jag slapp avliva min angoraget när vi hade kämpat så med henne, där var det CA som avslutade det hela. Fytusan har aldrig förr eller efter hört ett djur skrika så av smärta :( Hennes båda killingar (då döda) hade kilat ihop sig och försökte komma ut båda samtidigt. Det gick inte att få ut en i taget så till slut fick vi ge upp och ta bort även mamman.
Men nu går jag och längtar efter lite getter igen :D

Visst är det härligt med getter?!

Vi har 4 st på jobbet och de är såååååååååå underbara!

Lite kul dessutom att vi har valt att satsa på utrotningshotade lantraser, så våra är bland bara ca 200 TOTALT!

Ja, det är nog min absolut svagaste sida när det kommer till djur, avlivning. Jag gör det ju om jag vet att det måste göras men fy f****n vad dåligt jag mår och gråter hejdlöst hur länge som helst...

Men nu lämnar vi detta sorgliga ämne, jag ska lägga upp PDF filen som länk från en hemsida, ända sättet jag vet hur man gör, men jag ska fråga så det är OK först. Så får ni andra läsa.

Ngn som bor i mina regioner som vet ngt seriöst ställe som har hingstbete? Jag är ju en sån nojmaja... Vore kul om grålle fick gå med lite fjordisar, så han vet vilken ras han tillhör (som om han skulle bry sig... :rofl:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 817
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 680
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!