Fjärrdirigering

Milosari

Trådstartare
Jag har börjat lite smått med alla skiften på fjärren på min lille vovve, och funderar lite på hur man får till de där riktigt snygga skiftena sitt-stå och stå-sitt. Alltså att hunden hoppar upp i stående ställning och på samma sätt hoppar tillbaka till sittande. Jag har experimenterat lite med att låta honom kliva upp på en planka från sittande och fösa tillbaka honom, men är osäker på om det är någon särskilt effektiv metod.. Någon som lyckats få till det? Hur gjorde ni?

Sv: Fjärrdirigering

Den metod jag har sett mest bland de som har sådana explosiva, snygga rörelser (typ Mona Kjernholm) är faktiskt sådana som har shejpat in rörelserna . Men då har ju hundarna i sig varit explosiva och har haft lätt att få fram de rörelserna.

Jag själv (som inte har en fjärr som är i närheten av de riktigt grymma) experimenterar lite med att få fram explosiva sitt-stå, och jag kör på "hetsa & visa" metoden, typ tagga upp hunden ordentligt och göra snabba och snärtiga verbala och fysiska kommandon. Vi hade första passet igår och då såg det ut så här (babysteps :D )

http://www.youtube.com/watch?v=cdaQK3XHl1A

Jag vet dock inte om jag ska ens försöka att få in det i en tävlingsmässig fjärr,eller bara fortsätta att ha detta till mer än explosivitets/tryckträning då detta inte faller sig helt naturligt för min hund och kan då kräva massa jobb att få till på elitavstånd. Och så gäller det ju att hunden har en rejält bra kroppskontroll för att kunna explodera men samtidigt vara stilla, oavsett underlag.

Jag är troligtvis för bekväm för att orka jobba så mycket med fjärren :D! Men snyggt ser det ut :bow:!

Jag lyckas inte själv få till så mycket explosivitet utan att förlora stadga men har fått tips om att det är väldigt effektivt att ha planka eller liknande framför baktassarna istället för att hunden står på. Jag har testat att använda kanten på vår ena BIA-bädd och det funkar super!

Är det viktigare att det är explosivt än korrekt?

Jag tränade in rätt rörelse på fjärren nära mig och visade med handen hur jag ville att rörelsen skulle utföras. Sen belönade jag bara vid korrekt utförande. Även på avstånd.

Tänk på hur din hund rör sig. Hur stor blir den sammanlagda rörelsen?

Hunden ovan har kvar baktassarna, men rör framfötterna framåt. Ihop med övriga rörelser som min hund gjorde skulle det innebära att hon flyttade sig framåt efter sex skiften. Från sitt till stå hade hon kvar framtassarna i marken och reste bara baken, och från stående till sitt behöll hon baktassarna kvar, och flyttade fram bak. Man får helt enkelt rita upp hur ens hund rör sig och klura på det.

För mig räckte det med att kasta en leksak för att få upp tempot. Enkelt för mig :-P

Svarar alla: Jag vill ha både explosivitet OCH stadga, hunden har det i sig så det handlar bara om att få till det. Jag siktar alltså på 10,5 i betyg ;). Men han är ganska "vallig" så jag måste vara noga med att skiftena blir distinkta, så jag inte får en "BC-fjärr" (halvligg och någon sorts hukande stående). Gamle Loke hade toppenstadga och vi fick okej betyg (EN 10:a har vi fått, minns inte om det var trean eller eliten) men tempot var inte tillräckligt. Han var en stor och tung hund och gjorde väl så gott han kunde men jag är så himla sugen på att få till en riktigt bländande fjärrdirigering!

Ja det är väl så att de shejpar. Har suktat lite framför Youtube-klippet på Marvin, så vill jag att det ska se ut! Men jag behöver nog hitta något sätt att få till det där rörelsemönstret så jag har något att klicka på. Snabbt stå-sitt är inget som hunden bjuder på, han sitter faktiskt ganska sällan av sig självt. Och när han ställer sig från sittande så hoppar gärna gumpen uppåt-bakåt.

Pinne framför baktassarna har jag provat men det tyckte lillen var läskigt och så blev rörelserna långsamma av den anledningen. Men biabädden gillar han, det ska jag kanske ta och prova! Tack för tipset :)

Tyvärr drar de för enskilda rörelser också, inte bara sammanlagda :(. Så vissa av skiftena blir ju "onaturliga" hur man än vrider och vänder på det. Lillen har rätt så bra kroppskontroll dock, så jag tror han borde klara att reda ut det (har valt frysta baktassar).

KL
Annas fjärr är Grym!;) fick 10:a på fjärren både på lördagen och söndagens elittävling på stora Sthlm, såg den på plats på söndagen (domare Inger Svedin) och den var verkligen "wow!".

Känns som att hunden har lättare att hålla balansen på framtassarna (är mer medvetna om frampartiet) och därmed har lättare att låsa dem än baktassarna vilket bidrar till att farten kan ökas. Nu litar jag inte helt på min tes då nuvarande hund bara tränas på lättare nivå i lydnad, återkommer om något år då kelpien är köpt :rofl:

Vi har kört hoppstå i ställandet, shejpat. Sättandet däremot vet jag inte, där "kliver" han bakåt med framtassarna.

Ah, men då är du helt klar på hur rörelserna ska utföras.

Då återstår bara frågan hur du ska förmedla det till hunden. Jag hade delat in det i rörelse och sen tempo. Men det där kan du ju redan. Egentligen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 008
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka