Fisk och ost som är ok att äta

G

gravidoensam

Men vad tusan, jag blir bara förvirrad när jag läser om vad för fisk och vad för ost som är ok att äta som gravid. Någon som har stenkoll och kan förklara för en förvirrad? Jag gillar mest lax, vilken lax är ok och vilken är inte ok? Finns det mögelost som är ok att käka? Hjälp! :confused:

Sv: Fisk och ost som är ok att äta

All odlad fisk är ok, så kör på odlad lax.
Och angående ost så kan du äta all pastöriserad ost.
Mögelost kan du äta om den hettas upp till 70 grader, så den kokas.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Läs länken ovan, där står allt du behöver veta. Ang. pastöriserad och opastöriserad ost se nedan;

•Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

jag håller helt och fullt med dig! Tycker det är bökigt med vilka ostar och fiskar man får/inte får äta! Man är ju hellre för försiktig än äter något som kan vara skadligt... Fast jag tror nog inte att det är så extremt vanligt att det blir komplikationer om det råkar slinka ner en liten grej som man inte får äta, men man kan ju sträva efter att vara prickfri i alla fall :) Själv googlar jag alltid innan jag ska äta något för att se om det är ok eller inte!

jag håller helt och fullt med dig! Tycker det är bökigt med vilka ostar och fiskar man får/inte får äta! Man är ju hellre för försiktig än äter något som kan vara skadligt... Fast jag tror nog inte att det är så extremt vanligt att det blir komplikationer om det råkar slinka ner en liten grej som man inte får äta, men man kan ju sträva efter att vara prickfri i alla fall :) Själv googlar jag alltid innan jag ska äta något för att se om det är ok eller inte!

Fast det lustiga är att saker är helt olika i olika länder (alltså av sådant som finns i flera länder - östersjöfisk är ju specifikt för oss här uppe). Skulle man gå efter ovanstående så skulle alla barn som fötts i Belgien ha problem eftersom det bara är en viss fransk ost på listan och bara i september när den är mogen är den riktigt farlig. Alla andra ostar äts med god aptit.

Där är man däremot supernoga med att skölja grönsaker och att kött är genomstekt på grund av toxoplasmos vilket ingen tycks få höra alls här i Sverige...:confused:

Jag tyckte inte det var sa svart förra graviditeten när jag bodde i Sverige, känns som det mesta är pastöriserat (utom mögelostar, och det tycker jag ända inte om) och det star tydligt pa förpackningar.

Nu när jag inte bor i Sverige känns det mkt svarare, det finns mkt skinkor, korvar och ostar som man inte bör äta men som jag har svart att veta om man far eller inte.

Tex sa dog 6-7 människor av listeria här för inte sa länge sen, efter att ha ätit ost som hade listeria. Det var iof en san ost som aldrig fatt komma i närheten av mig (stinkost) men ända känns det lite läskigt.

I övrigt är raden samma här som i Sverige, med undantaget att man inte ska äta sushi här men det äter jag iaf inte. Har inte riktigt koll pa vilka fiskar som man far och inte far äta här annars men jag äter väldigt lite fisk ända (i stort sett bara ungsbakad lax och inte ofta).

Men vad tusan, jag blir bara förvirrad när jag läser om vad för fisk och vad för ost som är ok att äta som gravid. Någon som har stenkoll och kan förklara för en förvirrad? Jag gillar mest lax, vilken lax är ok och vilken är inte ok? Finns det mögelost som är ok att käka? Hjälp! :confused:

Det här är verkligen ett område som förbryllar mig. HUR många procent av Sveriges befolkning har någon som helst tilltro till Livsmedelsverkets råd och rön i övriga fall? Äter ni 6 skivor bröd per dag och tror att fett är svaret på all världens ohälsa i världen?

Angående mögelost: ett flertal experter har länge kritiserat SLV för att ha alldeles för lite studier bakom sig för en sådan rekommendation. 2-5 kvinnor drabbas av listeria varje år - av 100,000! Dessutom finns bakterien i stort sett överallt, så en taskigt sköljd sallad torde vara lika fullt möjlig smittkälla. Om man nu börjar titta på läkemedel på samma sätt: vilka läkemedel måste du sluta äta för att inte riskera en biverkning som är synnerligen sällsynt (dvs 1 på 10,000)? Inte ens alvedon är ok! Jag tycker det är HELT hysteriskt. Jag äter mögelost god damn it, feta, brie, gravad lax, ja vad som helst som jag kan få ner. Som Sjalen påpekade, vad märkligt det är att råden varierar så mellan olika länder - och att barn föds friska ändå!

Tex sa dog 6-7 människor av listeria här för inte sa länge sen, efter att ha ätit ost som hade listeria. Det var iof en san ost som aldrig fatt komma i närheten av mig (stinkost) men ända känns det lite läskigt.

I Sverige är det extremt ovanligt, och det som är farligt för gravida torde också vara olämpligt för andra. Har inte sett SLV gått ut och varnat för att sallad kan ha smitta, eller att mögelost ska undvikas av folk som inte vill bli rejält sjuka.

Så svart eller vit är inte världen. Det är inte skadligt om du inte blir sjuk, krasst sett. Det verkar farligare att gå en promenad längs en trafikerad väg, om jag ska vara ärlig!

Listera är mkt ovanligt här ocksa, men det händer. Det som var läskigt nu var att det inte upptäcktes fören det var för sent. Det är inte ovanligt att det är livsmedel med listera i Sverige heller, men oftast upptäcks det innan livsmedlet kommer ut i affären.

Jag skulle aldrig förlata mig själv om jag skulle fa listera och bebisen i min mage skadas pga det, för ngt jag kunde undvikit. Nu tycker jag iof inte om mögelostar, men lufttorkad skinka och andra saker som man ska vara försiktig med äter jag inte nu. Varför chansa?
Tar inte heller alvedon i "onödan".

Listera är mkt ovanligt här ocksa, men det händer. Det som var läskigt nu var att det inte upptäcktes fören det var för sent. Det är inte ovanligt att det är livsmedel med listera i Sverige heller, men oftast upptäcks det innan livsmedlet kommer ut i affären.

Jag skulle aldrig förlata mig själv om jag skulle fa listera och bebisen i min mage skadas pga det, för ngt jag kunde undvikit. Nu tycker jag iof inte om mögelostar, men lufttorkad skinka och andra saker som man ska vara försiktig med äter jag inte nu. Varför chansa?

Därför att många gravida får cravings efter vissa livsmedel - jag kan inte se någon vettig anledning att låta bli sådant som är bra för kroppen (fisk är toppen!) och som den gravida faktiskt kan och vill äta på så bristfällig bevisning! Då får du ju sluta äta frukt och grönt också, eller hur? Folk verkar gå på precis allt när det gäller graviditeter - ungefär som det där med "prickfritt leverne". Vad är det? Om man är någotsånär seriös med vad som är bra och inte borde man titta på originalstudierna och värdera dem.

Jag har utbildning inom livsmedelshygein sa jag anser att jag har kunskapen att bedöma vad jag bör äta eller inte, oavsett vad livsmedelsverket säger. Varför skulle jag sluta äta frukt och grönt? Sköljer man det ordentligt är det ingen fara (och jag har aldrig hört om listerna pa det, däremot toxoplasmos).

Fisk är bara nyttigt, men att det är miljögifter i en del fisk är ingen hemlighet, men det finns massor annan fisk man kan äta hur mkt man vill av (fisk med mkt miljögifter ska man inte äta för ofta som ogravid heller). Livsmedelsverket säger inget annat.

Men alla gör som dom vill, jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag aldrig skulle kunna förlata mig själv om jag skadad mitt foster med ngt jag enkelt kunnat undvika.

Jag har utbildning inom livsmedelshygein sa jag anser att jag har kunskapen att bedöma vad jag bör äta eller inte, oavsett vad livsmedelsverket säger. Varför skulle jag sluta äta frukt och grönt? Sköljer man det ordentligt är det ingen fara (och jag har aldrig hört om listerna pa det, däremot toxoplasmos).

Fisk är bara nyttigt, men att det är miljögifter i en del fisk är ingen hemlighet, men det finns massor annan fisk man kan äta hur mkt man vill av (fisk med mkt miljögifter ska man inte äta för ofta som ogravid heller). Livsmedelsverket säger inget annat.

Men alla gör som dom vill, jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag aldrig skulle kunna förlata mig själv om jag skadad mitt foster med ngt jag enkelt kunnat undvika.

Jag tycker kanske att särskilt de med utbildning inom detta område borde vara lite mer kritiska och ha en mer balanserad hållning ifråga om den skräckpropaganda som ofta basuneras ut till gravida. Särskilt som den gruppen verkar extremt mottaglig för den typen av budskap. Hur många trådar har man inte sett i stil med "jag åt Brie - har jag skadat mitt foster nu????"
Kollade på smittskyddsinstiutet - 2003/2004 drabbades 1 (en) gravid person i Sverige, och antalet verkar inte ha ökat.

Listeriabakterien finns i stort sett överallt, så vitt jag vet, och får man i den i kylskåpet kan alla livsmedel infekteras. Såväl fisk, kött som råa grönsaker. Men frukt och grönt är ju ofta dessutom belastade med andra miljögifter, så varför det ska vara så bra förstår jag inte, om nu fisk är "farligt"? Och vad är detta "för ofta"? (Då hamnar vi ju i SLV:s rekommendationer igen - vilka känns väldigt trubbiga).

Javisst - alla gör som de vill. Men jag tycker att ditt citat "jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag skadade mitt foster" verkar onödigt skuldbeläggande med tanke på det extremt låga antalet kvinnor som skadar sina foster genom mat.

Senast ändrad:

Nä, jag skulle aldrig förlata mig själv om jag skadade mitt foster pa ngt där jag vet att det finns en risk och där tror jag att manga haller med mig. Däremot kan jag precis som alla andra raka äta ngt som man trodde var ok och da finns det ingen skuld.

Jag tycker inte att ska bli hysterisk över raden som ges, med lite sund och att läsa pa kommer man langt. Du har gatt ett steg längre och läst rapporter osv men det gör inte dom flesta och da tycker jag inte det är fel att följa raden fran Livsmedelsverket. Det är upp till varje föräldrapar att bedömma vilka risker man vill ta. Jag väljer att undvika dom risker som finns utan att stressa upp mig över det. Jag tycker som sagt var inte om mögelostar, men sasvart kan det väl inte vara att lata bli det i 9 manader för att undvika risker (även om dom är väldigt sma).

Och att bara en gravid drabbats av Listeria kan ju beror pa att dom flesta gravida undviker "risklivsmedel", hade kanske varit fler annars. Men svart att veta.

sen är det luriga med listeria att man inte vet hur manga som verkligen drabbas av det, mörkertalet är stort. För dom allra flesta som drabbas av det far inga symptom eller väldigt lätta symptom.

Det här är verkligen ett område som förbryllar mig. HUR många procent av Sveriges befolkning har någon som helst tilltro till Livsmedelsverkets råd och rön i övriga fall? Äter ni 6 skivor bröd per dag och tror att fett är svaret på all världens ohälsa i världen?

Men 6 skivor bröd är ju en skröna...;) Däremot har jag reagerat på att de verkar rätt fettskrämda. Jag hade hellre sett en tydligare ståndpunkt FÖR smör och MOT margarin på deras kostråd.

Personligen tycker jag att graviditeten är så pass kort att det inte bryr mig nämnvärt att äta mögelostsås (alltså upphettad) istället för att stoppa den direkt i munnen.

Håller med ungefär, det känns inte direkt som någon stor uppoffring att skippa mögelosten som den är. Att man blir försiktig är väl logiskt, jag varken röker eller dricker ju heller.

Men fiskarna blir jag snurrig av - hur är det med tonfisk?

Men 6 skivor bröd är ju en skröna...;)

Nej det är ingen skröna - det fanns annonser i varenda tidning om detta när jag var liten. Att rådet sedan har reviderats är en annan sak men någon skröna är det inte. Det stod "6-8 skivor" och alla uttalade det skämtsamt som 68 skivor för att driva med livsmedelsråden som talade om hur man skulle leva sitt liv.

Till turbofling - Babycenter skriver om listeria i sallad på sin lista:

http://se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/listeriosis/

Det verkar främst handla om färdigskuren sallad:

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/kontroll-av-bakterier-i-faerdigskuren-sallad-256738

Och som någon skriver på familjeliv.se

"Klart att listeria kan finnas på både "vanliga" grönsaker och på färdigskuren sallad. Listeria är ju en jordbakterie. Men risken att få listerios är nog större från en färdigskuren sallad. En färdigskuren sallad har många snittytor och växtsafter rinner från snittytorna det gör att det är större risk att eventuella listeria bakterier kan föröka sig. Listeria kan föröka sig rätt så rejält i kylskåp, dessutom är mikroben anaerob så den modifierade atmosfären ger inget fullständigt skydd mot förökning av listeria. Det är nog inte heller möjligt att skölja bort listeria från en färdigskuren sallad."

Om jag ska gå till mig själv: för att få bättre livskvalitet som gravid. Det är ändå helvetet att vara gravid, man kan behöva något som gör livet lite bättre och roligare (smärtstillande/andra läkemedel för att lindra besvär, god mat som är till 99,99% säker). Det är ju förhoppningsvis mamma man ska bli, inte martyr. ;)

Jag ser ingen mening med att avstå från ofarlig medicin (typ alvedon och novalucol) och må sämre än man behöver göra. Är det lidande man är ute efter så får man ändå sitt lystmäte, om man säger så.

Dessutom kan ju överförsiktigheten leda till handlingar som i slutändan är sämre för barnet - någon i tråden skriver ju t ex att de för säkerhets skull avstår från fisk helt och hållet, och det är ju inte heller bra. Rekommendationerna för barnets bästa är ju tvärtom fisk flera gånger i veckan, vilket för de flesta innebär en ökning av konsumtionen, inte en minskning.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 633
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar