Finsk lapphund

Tingeling84

Trådstartare
Min syster med familj fundera på hund, de är inne på en finsk lapphund. Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter av rasen?
Vad ska man kika lite extra på vid köp av valp? Jag satt och kikade lite på blivande parningar igår och såg att många avlar på c-höfter?? Är det vanligt inom rasen? Har själv vit herdehund och vi får med nya indexkravet inte ens använda hundar med b-höfter....

Plingar på @mysboll som har två finska lapphundar.

Har själv inte så mkt kunskap om rasen men just höftfel har jag hört är ett problem som rasen har tyvärr.

Har själv vit herdehund och vi får med nya indexkravet inte ens använda hundar med b-höfter....

Va? :confused: Jag är inte kunnig så men lärde mig förra året att även B-höfter räknas som HD-fria friska höfter. Så man ska alltså inte få avla på en hund som har friska höfter? Nu är jag väldigt förvirrad...

Va? :confused: Jag är inte kunnig så men lärde mig förra året att även B-höfter räknas som HD-fria friska höfter. Så man ska alltså inte få avla på en hund som har friska höfter? Nu är jag väldigt förvirrad...

Orkar inte gå in på det nu men de med b-höfter få så pass lågt index att det inte gå att kompensera.Gäller just vit herdehund ska jag tillägga. Är just nu kaos inom rasen då avelsbasen drastiskt kommer minskas. De som importerat in nytt blod till rasen kan inte använda sina hundar i avel pga indexkravet.

Orkar inte gå in på det nu men de med b-höfter få så pass lågt index att det inte gå att kompensera.Gäller just vit herdehund ska jag tillägga. Är just nu kaos inom rasen då avelsbasen drastiskt kommer minskas. De som importerat in nytt blod till rasen kan inte använda sina hundar i avel pga indexkravet.

okej, jag visste inte att A och B ger olika index. Hoppas det ordnar sig för rasen.

A är en perfekt höft.
B är en bra höft.

Båda anses som friska men B nedärver statistiskt sämre och ska därför ha sämre index. Indexet är ju ett avelsverktyg som ska påvisa nedärvningen och då ska givetvis B inte ha samma status som A.

A är en perfekt höft.
B är en bra höft.

Båda anses som friska men B nedärver statistiskt sämre och ska därför ha sämre index. Indexet är ju ett avelsverktyg som ska påvisa nedärvningen och då ska givetvis B inte ha samma status som A.

Tack, då förstår jag bättre!

Min syster med familj fundera på hund, de är inne på en finsk lapphund. Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter av rasen?
Vad ska man kika lite extra på vid köp av valp? Jag satt och kikade lite på blivande parningar igår och såg att många avlar på c-höfter?? Är det vanligt inom rasen? Har själv vit herdehund och vi får med nya indexkravet inte ens använda hundar med b-höfter....
Det finns tyvärr de uppfödare som avlar på C-höfter ja. MEN många uppfödare som endast avlar på fria höfter också. Min tik köpte jag från en uppfödare som avlar på fria höfter. Hon röntgades med B-höfter. Men jag tycker absolut man ska kolla upp föräldrarna noga innan man bestämmer sig. Jag skulle annars säga att lapphunden är en väldigt frisk ras. Min tik blir snart 7 år och hon har *peppar peppar* alltid varit frisk. En väldigt glad och vänlig hund är hon som älskar uppmärksamhet från alla sorters människor. Hon vaktar huset bra och skäller gärna, typiskt spetshundar tycker jag. Men säger man till henne så är hon tyst. Tyvärr kan jag inte släppa henne lös på promenader då hon drar efter vilt så fort hon får chansen, men detta verkar variera väldigt mycket inom rasen hur mycket jakt dom har. Min tik var den absolut piggaste och mest aktiva i sin valpkull. Vi har tränat en del agilityoch lite lydnad men nu är det mest joggingrundor i spåret som gäller. Hon har en tydlig på och avknapp. Ute så är hon superpigg och hänger med på allt som erbjuds men inomhus lägger hon sig gärna på en matta och vilar. Det är något jag har uppskattat väldigt mycket med henne och många säger att det är typiskt finsk lapphund :)

Jag har fått bra intryck av de finnar jag träffat på kurser. Tydlig on/off knapp är positivt! Mina vh är också såna, jag märker inte av dem så mycket inomhus. Systerdottern på 14 år bombarderar mig med kennlar att kika på :p

Skäller och hårar i mängder, annars trevliga hundar. lite allroundhundar:)
Skallet kan man få bukt på, men en lapphund har nära till skall när den blir exalterad och vill busa samt vakta :p visst dom fäller en del päls två gånger om året, men jag har haft både dansk svensk gårdshund och sambon har en jack Russell, och vi båda tycker att deras päls är mycket mycket värre! Korta små hårstrån som fastnar i ALLT och går inte att dammsuga bort :meh: lapphundspälsen tussar ihoo sig och försvinner ner i dammsugaren på ett kick :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 821
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar