Finsk lapphund

Poison-heart

Trådstartare
Efter många års grubblande och funderande så har jag bestämt mig för att jag ska köpa en finsk lappe! Jag fastnade för rasen för ett par år sedan och har sedan dess försökt ta reda på så mycket som möjligt om dom, träffat olika individer osv.

Har haft kontakt med flera uppfödare av rasen och jag har lämnat intresseanmälan på en tikvalp på en kull som ska födas i vår :laugh:

Nu vill jag veta allt om bukefolkets erfarenheter av rasen! Har ni en själv? Isf kan ni väl slänga in en bild och berätta lite.

Brukar ni ha eran lös? Har hört om att vissa inte kan ha sin lös pga av jaktlust men vissa är det inga problem för. Såklart beror d på om man tränar sin hund.

Sv: Finsk lapphund

Nejmen, vad roligt! Vi ska också köpa valp i vår, och har bestämt oss för en finsk lapphund. Vi har träffat en sisådär 15-20 lapphundar, och jag måste säga att de skiljer sig mycket åt. En del har varit jättelugna, andra skälliga, de allra flesta supersociala men en blyg har vi också stött på. Gemensamt verkar vara att de är trygga och friska hundar som gillar att kela. Men vissa verkar, enligt ägarna, ha mer arbetslust än andra som hellre tar det lite piano.

Hur har ni tänkt er att aktivera hunden? Vilka kriterier har ni när ni letar hund?

Vad roligt :laugh: Nu blir jag förstås nyfiken på vilken kennel du tänkt dig? :D

Min lappe kommer få aktivering genom långa skogspromenader, ridturer, joggingrundor och sen tycker jag väldigt mkt om att träna lydnad och agility. Har en alaskan husky hemma som jag har tränat en del med.

Mina kriterier är först och främst att den ska var frisk både fysiskt och mentalt! Sen vill jag vara 100% på att det är en seriös uppfödare.

Hehe, då låter det som att vi har ungefär samma kriterier :D Hur har du tänkt kring föräldrarnas höfter? Det avlas ju på både A, B och C...?

Vi har ingen hund sedan tidigare, så vi vill gärna köpa ifrån en uppfödare som står ut med nybörjarfrågor och delar med sig av sina kunskaper.:)

Vi har också tänkt oss promenader, ridturer, cykling (under sommarhalvåret...) och så ska daghusse ha med sig hunden på gården under dagarna.

...när jag läste upp ditt inlägg för min sambo sade han "Pratar du med dig själv eller? Scary...". Det kanske inte är så konstigt att vi valt samma ras :D

Helst vill jag ha A/A höfter men B går ju också bra. Vill inte att föräldrarna ska ha C iaf. Men dom blivande föräldrarna till den kommande valpkullen har båda B/B men föräldrarna till dessa har i sin tur A/A. Så det anser jag godkänt :)

Vi får starta en tråd sen när vi fått hem valparna som vi kan diskutera lite kring allt :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 278
Senast: valpköpare
·
S
Hundavel & Ras Jag undrar om någon här vet någon ras som kan passa mig? :D Jag vill först och främst ha en hund som fungerar utmärkt ihop med...
2 3
Svar
43
· Visningar
14 433
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka