Finns här någon som haft både jaktgolden och flatcoated?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare plymen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 8 508
Sv: Finns här någon som haft både jaktgolden och flatcoated?

Som mer eller mindre aktiv jägare får jag väl säga att jag aldrig har mött en jaktduglig vanlig golden (för att ge sig in i den diskussonen), de har antingen för lite driv eller för lite samarbetsvilja. Ska man ha en hund att träna mer seriös jaktapportering så är labbarna outstanding. Har 2 kompisar som skaffade flatte för att testa nåt nytt (labbemänniskor), båda har omplacerat flattarna eftersom de inte hade rätt inställning. Likaså har jag en kompis som köpte en curly som kompromiss, den vann ett stort mästerskap i apportering men hon omplacerade också eftersom hunden var för trög att jobba med.

Själv pallar jag inte med retrivers överlag, men i mitt tycke är labbarna ändå "lättast" eftersom det finns dem med lite skinn på näsan. Flatte eller golden? Golden, har som sagt aldrig sett en bra flatte, tyvärr.

Jag har haft Flattar sedan mitten på 80-talet. Ingen har varit överdrivet flamsig.
Glada, men väldigt lätta att föra. Inga problem att gå in med fyra flattar till veterinären och låta de undersökas en och en, t ex.

Jag har även varit dagmatte åt en jaktgolden (en träningskompis). DEN var däremot inte lättförd.
Lättstressad. Expoderade i väg vid minsta retning mm.
Fick föras med mycket bestämt hand på träning och prov.
Detta tycker jag är lite tråkigt. Föredrar att hunden känns som en samarbetspartner och inte ett fullblod som man måste hålla igen hela tiden.

Jaktgolden har också blivit lite tråkiga mentalt.
Kan vara ganska vassa mot andra hundar av samma kön. Många har också visat att de blir stressade av barn.

Av mina 7 flattar, har två dött av cancer. En var 11 år och den andra var 9 år.
Visst var de för unga för att dö, speciellt den sista. Men man kan ändå se det som en inte helt ovanlig ålder att sluta livet.

Golden har ju också en del sjukdommar som kan förkorta deras liv. T ex RD, SAN, EP, sköldkörtelproblem, hjärtproblem och tumörer.
Att de ävan anses har hud- och magproblem handlar nog i många fall om immunörsvar och olämplig kost...

Jag har också haft tankar på att skaffa golden någon gång. Men de känslorna har avtagit allt mer. Har märkt att jag blir ganska stressad av deras temperament.
Här kommer nog Flatten alltid har störst plats i mitt hjärta!

Och jag som både har en flathane idag och är uppvuxen med flat känner inte alls igen att de skulle vara "totalgalna". Däremot alltid med på allt med stor energi, tillitsfulla och människovänliga.

Hur jaktgolden arbetar kontra flat har jag ingen egentlig erfarenhet av men har fått uppfattningen av att man bör välja sin uppfödare omsorgsfullt. Hade kontakt med en uppfödare av jaktgolden för ett projektarbete om aveln med jaktgolden som jag kan PM:a namnet på om du vill. Enligt henne är det försvinnande få golden som kommer till jaktprov så man bör vara noga är man väljer sin valp.

Hoppas du blir nöjd med din nya hund:laugh:

Som mer eller mindre aktiv jägare får jag väl säga att jag aldrig har mött en jaktduglig vanlig golden (för att ge sig in i den diskussonen), de har antingen för lite driv eller för lite samarbetsvilja. Ska man ha en hund att träna mer seriös jaktapportering så är labbarna outstanding. Har 2 kompisar som skaffade flatte för att testa nåt nytt (labbemänniskor), båda har omplacerat flattarna eftersom de inte hade rätt inställning. Likaså har jag en kompis som köpte en curly som kompromiss, den vann ett stort mästerskap i apportering men hon omplacerade också eftersom hunden var för trög att jobba med.

Själv pallar jag inte med retrivers överlag, men i mitt tycke är labbarna ändå "lättast" eftersom det finns dem med lite skinn på näsan. Flatte eller golden? Golden, har som sagt aldrig sett en bra flatte, tyvärr.

Skulle jag skaffa retriever endast som jaktredskap, så skulle jag också valt en labbe.
Flatten är för social för att vara ren jakthund i de flesta fall.
Men i mitt liv är hunden en stor del av hela min vardag, så därför passar Flatten bäst. Lätta att ta med över allt. Kopplar av i de flesta situationer osv.
Men visst är labben ett säkrare kort om jakten är det viktigaste.

Skulle jag skaffa retriever endast som jaktredskap, så skulle jag också valt en labbe.
Flatten är för social för att vara ren jakthund i de flesta fall.
Men i mitt liv är hunden en stor del av hela min vardag, så därför passar Flatten bäst. Lätta att ta med över allt. Kopplar av i de flesta situationer osv.
Men visst är labben ett säkrare kort om jakten är det viktigaste.

Såhär tänker jag också! Om jag höll på med jakt och själva resultatet av jakten var det viktigaste då hade jag också valt jaktlabbe!

Jag vill ha en träningskompis och jag älskade att träna jaktgrejer för att hunden älskade det! Finns det nånting bättre än att se hunden göra det den älskar mest??:love:

--------

svarar alla: Tack för alla svar!!:bow:

Hunden var från en kennel i Finland(jag bor här). Hon hann tyvärr inte ens fylla 6 år före cancern tog henne :(

Jag tyckte aldrig hon var flamsig vid träningstillfällen utan i vardagstillfällen om det hände nånting extra. Om nån kom på besök så fanns det två alternativ. Det ena var att hon antastade gästerna i 30 minuter när de kom och efter det varje gång de tittade på henne eller rörde på sig.. Det andra alternativet var att förbjuda henne att gå fram till gästerna. Då låg hon snällt och lugnt och följde med situationen.

Det är möjligt att jag gjorde en massa fel med henne som resulterade i att hon var flamsig.

Kul att många av er har och har träffat många "lugnare" flattar :) Det ger hopp om att man med lite arbete kan hitta en trevlig hund!!

Min fars granne har en jaktgolden på ca 2 år tror jag. Grannen som har hunden har även en son som är i ålder med min sambo och han brukar vara här ibland och sällskapa sambon. vad jag har förstått på honom så är deras hund väldigt trevlig.

Grannen skaffade hunden för att jaga lite med den men efter ett tag så la dom ner det då grannen blev skadad i ryggen i jobbet och nu är hon ren sällskapshund som hänger med på det mesta.

inomhus sover hon mest om hon inte ligger i soffan och myser med husse eller pojkarna. Ute är hon pigg och pigg och glad, får igentligen inte så mycket mer aktivering än lite viltspår några dagar i veckan och en massa motion såklart. Så min uppfattning av en jaktgolden är nog en trevlig mångsidig hund (om man hittar rätt individ) :)

Såhär tänker jag också! Om jag höll på med jakt och själva resultatet av jakten var det viktigaste då hade jag också valt jaktlabbe!

Jag vill ha en träningskompis och jag älskade att träna jaktgrejer för att hunden älskade det! Finns det nånting bättre än att se hunden göra det den älskar mest??:love:

--------

svarar alla: Tack för alla svar!!:bow:

Hunden var från en kennel i Finland(jag bor här). Hon hann tyvärr inte ens fylla 6 år före cancern tog henne :(

Jag tyckte aldrig hon var flamsig vid träningstillfällen utan i vardagstillfällen om det hände nånting extra. Om nån kom på besök så fanns det två alternativ. Det ena var att hon antastade gästerna i 30 minuter när de kom och efter det varje gång de tittade på henne eller rörde på sig.. Det andra alternativet var att förbjuda henne att gå fram till gästerna. Då låg hon snällt och lugnt och följde med situationen.

Det är möjligt att jag gjorde en massa fel med henne som resulterade i att hon var flamsig.

Kul att många av er har och har träffat många "lugnare" flattar :) Det ger hopp om att man med lite arbete kan hitta en trevlig hund!!

Tråkigt att din hund inte fick bli äldre.
Man får hoppas att nästa hund håller sig frisk.

Fel gör man alltid. Oftast gör man dock inte samma fel med två hundar. Men det finns ju nya missar man kan prova... ;)

Om du vill ha tips på uppfödare med lite mer sansade hundar, så sänd mig ett PM.

Du får gärna PMa mig med Rose, alltid kul att se hur andra uppfattar kennlar! :)

Tråkigt att din hund inte fick bli äldre.
Man får hoppas att nästa hund håller sig frisk.

Fel gör man alltid. Oftast gör man dock inte samma fel med två hundar. Men det finns ju nya missar man kan prova... ;)

Om du vill ha tips på uppfödare med lite mer sansade hundar, så sänd mig ett PM.

Tyvärr gick det så :( Det är ju lite typiskt iom att jag ägnade månader åt att gå igenom linjer och kennlar och läste och sökte för att hitta en frisk hund;) Men ja, man får hoppas på att nästa håller sig frisk!

Ja fel gör man alltid;) Du får gärna skicka PM :)

Har erarenhet av både flatt och golden, har en flatt och släkting med jaktgolden.
Kan ju säga som så att flatten min inte vet något bättre än att sova med sin kudde på grässmattan hela
dagarna, som den fågelhund han är, blev han rädd för fåglarna vid jaktprov....lite pinsamt att det var uppfödarna som anordnade den ;D.
Han är en riktigt usel jakthund, trots att vi tränat jakt/spår/sök med honom, har helt enkelt inte vilt intresset.
Så dom är inte alla hysteriska, precis som vi, är det individer vi pratar om.
Likaså kan vanlig Golden vara otroligt bra jakthundar, men som du säger, har dom ofta höftproblem. min mosters golden (ej jaktgolden)
kan vara borta i timmar och jaga. Ser han vilt drar han i 190, han vet inget bättre än jaga, men tyvärr har han även höftproblem.

Så ett förslag skulle kunna vara att köpa en vuxen hund, då vet du ju helt säkert hur den beter sig vid jakt, samt slipper medfödda problem.
i vilket fall hoppas jag du hittar en bra liten kompis :).

Det är precis det du beskriver som är vanlig goldens största problem - dom har FEL jaktlust. Dom drar på vilt och har ofta väldigt lätt att slå dövörat till. Svårdresserade och för självständiga. En apportör ska inte dra på vilt, dom ska apportera. På sin höjd ska dom vara stöthund på klövvilt.

Jaktgolden är över lag mer lättdresserade, något som dom givetvis är avlade för att vara.

Dessutom undrar jag hur hunden blev rädd för fågel..?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
712
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 860
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka