Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?
jag hoppar in här, hoppas Lobelia inte misstycker.
det har väl ändå påpekats att det inte är slavarbete att mocka och sopa etc, men det är ju faktiskt så att någon annan verkar vilja slippa göra det, alltså är det uppenbarligen inte så roligt för hästägaren. är den människan då ingen riktig hästmänniska?
och de ridskolor där många unga tjejer håller till, hade jag varit chef hade jag velat att boxarna skulle mockas av personalen för att det ska vara väl utfört. och var går gränsen mellan svartarbete och "att göra det för att lära sig"? i mina ögon påminner resonemanget om att ta emot praktikanter för att få gratis arbetskraft...
det är väl heller ingen som ansett att hästen ska stå färdigsadlad och vänta på ryttaren? men därifrån till att ta hand om markskötsel av någon annans häst är det väldigt långt, tycker i alla fall jag.
kunskap kan man dessutom få genom att få vara med i stallet, inte nödvändigtvis genom att själv mocka en box. man kan ställa tusen frågor, teorilektioner på ridskolan osv. bara för att man inte borstat andras hästar hela sin uppväxt betyder inte det att man inte har fått något praktiskt kunnande.
Att tjejerna idag är fruktansvärt lata och bekväma.. Tänk att ta hand om hästar skall klassas som slaveri och gratisjobb? Vi talar ju knappast om att mocka 20 boxar eller ta ut eller in 20 hästar och smörja alla sadlar och träns. Men 1-2 hästar , eller en box , eller en sadel , eller ett träns och sopa en stallgång, fodra, lära sig om foder och utfodring.
Det finns en stor marknad för NH, ponnyakuten och liknande av en orsak. Att lära sig hantera allt omkring hästen är inte att jobba gratis, det ingår i hästeriet, eller tycker du först att man köper egen häst åt ungen och så gör du allt åt ungen eftersom den inget kan själv .. curlingförälder finns det alldeles för många av.. Hur hade du tänkt att ungarna skall lära sig om hästar om dom aldrig skall smörja ett träns eller mocka en box eller borsta en häst eller sopa en stallgång? Genom att sitta upp på en färdigsadlad häst för att nu har minsann tjejerna värdesatt sig själva
Ditt resonemang är ju typiskt för det som sker inom hästsporten idag dvs att det finns så många som inte klarar av att hantera sina djur och jo det är stora djur och hur kan man som förälder ens vilja att ens barn skall hantera ett djur på 350-400kg utan att först ha någon kunskap, otroligt oansvarligt!
jag hoppar in här, hoppas Lobelia inte misstycker.
det har väl ändå påpekats att det inte är slavarbete att mocka och sopa etc, men det är ju faktiskt så att någon annan verkar vilja slippa göra det, alltså är det uppenbarligen inte så roligt för hästägaren. är den människan då ingen riktig hästmänniska?
och de ridskolor där många unga tjejer håller till, hade jag varit chef hade jag velat att boxarna skulle mockas av personalen för att det ska vara väl utfört. och var går gränsen mellan svartarbete och "att göra det för att lära sig"? i mina ögon påminner resonemanget om att ta emot praktikanter för att få gratis arbetskraft...
det är väl heller ingen som ansett att hästen ska stå färdigsadlad och vänta på ryttaren? men därifrån till att ta hand om markskötsel av någon annans häst är det väldigt långt, tycker i alla fall jag.
kunskap kan man dessutom få genom att få vara med i stallet, inte nödvändigtvis genom att själv mocka en box. man kan ställa tusen frågor, teorilektioner på ridskolan osv. bara för att man inte borstat andras hästar hela sin uppväxt betyder inte det att man inte har fått något praktiskt kunnande.