Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?
KL
suck jag hade skrivit ett långt inlägg som bara försvann...
Men jaja jag börjar väl om.
Jag tycker att man inte kan jämföra "äkta hästtjejer" förr i tiden med "äkta hästtjejer" idag. Samhället har ändrats, både för barn och föräldrar och normer etc.
Vissa kanske vill vara kvar i stallet men inte kan för föräldrarna måste hämta dem en viss tid (och att låta barnen gå hem själv kan ju kännas lite obehagligt..)
Så samhället har ändrats och människorna tillsammans med det, gamla begrepp kan inte längre användas på samma sätt.
Jag vill därför också sätta mig emot det att en "äkta hästtjej" ska vara i stallet flera timmar/dag 7 dagar i veckan - vissa har kanske inte den möjligheten, men kan väl älska hästar för det.
Jag tycker att definitionen av en äkta hästtjej eller hästälskare istället ska handla om vad man gör när man väl är i stallet. Okej, om man aldrig "orkar" (=aldrig vill) mocka, sopa stallgång etc. då kanske man inte är en hästtjej, men många små som jag träffat tycker det är roligt också
efter en skötarkurs som vi hade på ridskolan så frågade barnen om de fick tvätta krubborna till hästarna (eftersom vi visat hur man gjorde det). Superglada sprang de sedan runt och tvättade massa krubbor.
Jag har också mött många barn som blivit helt lyriska över att få hjälpa till att ta in hästarna
(sen finns ju dem som inte "orkar" ta in hästarna...)
vad jag vill säga är att jag tror att hästtjejerna finns kvar, kanske inte i lika stor omfattning dock.. men att samhället har ändrats så att defintionen av en hästtjej inte kan vara det samma som det en gång var.
Jag är 18 år, och jag tror att min definition av en äkta hästtjej inte är samma som många "vuxnas".
Jag och mina stallkompisar i mitt förra stall, är äkta hästtjejer enligt mig, vi kunde stå och borsta i timmar, gå promenader med hästarna, rida ut på långritter tillsammans, ha ryktkväll, små hopptävlingar på stallet, luciashow, vi hade en "mini-klubb" i stallet och fixade ett klubbrum i en box, tolkade på vintern, klättrade uppe på höskullen etc.
helt enkelt hade vi jätteroligt i stallet
13, 14, 15 och 17 år
och vi älskade våra hästar!
och det gör vi fortfarande, fast vi står inte längre i samma stall
Men ibland så hann man ju inte vara så länge i stallet, pga läxor, familjeaktiviteter etc.
Det är ju så det är, i alla fall för oss ungdomar idag, kanske inte var så för några år sedan, jag var inte född då, så jag vet inte
hoppas i orkade läsa mitt långa inlägg ^^