Finns det någon hund som inte kräver något?

Isituss

Trådstartare
Först och främst - jag tänker inte skaffa hund. Jag är bara nyfiken, eftersom det finns så många som vill ha hund men som egentligen inte har tid eller vilja.

Finns det någon hund som passar för det egentligen? Finns det någon hund som klarar av att bara gå ut de nödvändiga rundorna på dygnet för att kissa/bajsa och som sen inte kräver mer? Med tanke på hur många människor jag mött resonerar så skulle det "behövas" men ändå köper dessa människor hundar som behöver aktiveras massor.

Som sagt, jag är bara nyfiken!

Sv: Finns det någon hund som inte kräver något?

Min hund är en sån! Jag går oftast bara en sväng runt huset med honom flera gånger per dag för rastning. Han kräver ingen egentlig mental stimulans, han verkar nöjd med kel och korta promenader (ibland blir det nån timmas promenad dock)

Jag hade velat ha en mer aktiv hund.

Vad intressant! Ska erkänna att jag förutsatte att dessa hundar inte fanns :o I vilket fall - är detta något rastypiskt eller bara något individuellt hos denna hunden? Vad är det för ras egentligen? :)

KL
hur kommer det sig att de som letar efter en hund som egentligen borde ha dessa egenskaperna slutar med att köpa en väldigt aktiv hund?

Alla hundar behöver bra mat, möjlighet att gå ut några gånger om dagen och få lite motion. Men visst finns det raser som inte kräver mer än så. Bl a många av sällskapsraserna :)

*kl*

Vilka raser tänker ni passar in på detta?

Jag vet inte om jag ska vänta 5-10 år på att barnen ska bli större så jag kan skaffa mig den typen av hund jag vill ha (med lite krut i) eller om hundsuget om något år blir så stort att vi kompromissar och skaffar en "familjehund", dvs en icke-krävande hund med nallebjörnstemperament. Men vette 17 vad det skulle vara... Eller jo, lite idéer har jag väl men inte är de många.

Jag skulle säga att det finns raser som absolut kan klara av det, men frågan är hur de mår innerst inne.

Jag kanske tänker för långt borta, men de flesta hundar mår ju bäst av lite motion och något litet att göra om dagarna iallafall ( även om det inte behöver innebära milslånga promenader och en massa aktivering). Att bara gå runt huset för att göra sina behov och inget mer, tycker jag att man kan jämföra ungefär med en människa som är "lat", ligger i soffan och glor på tv hela dagarna. Både hunden och människan skulle må betydligt bättre av mer friskluft och att få komma ut och göra något som stimulerar både kropp och hjärna mer än så, än att bara vara passiv i en soffa 24 timmar per dygn jämt och ständigt. Finns de som klarar av det, absolut, men mår helt bra, tveksamt.

Uno(chihuahua) skulle trivas ypperligt med lite rasning sålänge han får leka lite och får ligga massor i soffan och bli klappad. Det gäller nu när han är äldre. Var lite aktivare och mer rastlös som yngre.

Jag skulle säga att det finns raser som absolut kan klara av det, men frågan är hur de mår innerst inne.

Jag kanske tänker för långt borta, men de flesta hundar mår ju bäst av lite motion och något litet att göra om dagarna iallafall ( även om det inte behöver innebära milslånga promenader och en massa aktivering). Att bara gå runt huset för att göra sina behov och inget mer, tycker jag att man kan jämföra ungefär med en människa som är "lat", ligger i soffan och glor på tv hela dagarna. Både hunden och människan skulle må betydligt bättre av mer friskluft och att få komma ut och göra något som stimulerar både kropp och hjärna mer än så, än att bara vara passiv i en soffa 24 timmar per dygn jämt och ständigt. Finns de som klarar av det, absolut, men mår helt bra, tveksamt.

Fast det där är ju den ena (tråkiga änden) av skalan. Att ha en hund för att gå kisspauser och sedan ignorera resten av dagen är det väl ingen som vill ha? I mitt fall handlar det i så fall om en hund som ja dels ligger med i soffan på kvällarna men också hänger med till pulkabacken, vill kasta nån boll i trädgården ibland, letar godis inne och helt enkelt "hakar på" familjelivet. Den skulle ju inte vara bortglömd, ignorerad och leva ett innehållslöst liv bara för att vi inte åker till bkn fem gånger i veckan. :)

Rent hypotetisk, så som vårt liv ser ut nu alltså.

Jag brukar framhålla greyhounds som de ultimata pensionärshundarna! Om de bara får springa lös en stund varje dag, så är de grymt nöjda med att ligga på soffan och snarka förutom kisspauser. Extremt low-maintenance. Är man sjuk en vecka så sover de en vecka, närmast bokstavligt talat.

Shi-Tzu, Bichon-raserna, Lhasa Apso, Basenji, Tibetansk spaniel, Malteser, bland de större finns några av vinthundraserna och Pudel, bland de ännu större New Foundland, Leonberger, Landseer. För att nämna några :)

Som sagt, de flesta sällskapsraser stämmer väl in på det?
Vi har en cockerpoo(dv.pudel/am.cocker) som är precis medvetslös hemma om man inte hittar på något.
Vi går vanliga promenader, inte runt huset bara, men normala typ under en timme oftast. Hänger med till stallet ibland, kan hänga med på ridtur, ligger och väntar i bilen ganska mycket när han är med i stallet också.
Visst tycker han att det är extra kul om vi går någon kurs eller, så, helt hundinriktat, men han verkar vara ganska lika nöjd ändå.

Vi ger hans mat i ganska stor utsträckning i aktiveringsleksaker, men det är väl främst för att det ska ta mer än 0,5 sekunder för honom att äta ;)

Många menar att det här är vanligt för cockerpooer, jag skulle tro att det helt enkelt är vanligt för de flesta sällskapshundar. Med individuella skillnader såklart.

Ruben kräver inte mer, han är blandras mellan pekingese och king charles spaniel. Så här års skulle han med glädje slippa gå promenader oxå, helst går han en meter utanför altan och kissar, sen vill han in.
Fullt nöjd med att leka och busa lite inne och sen bara ligga i soffan och mysa.

Har försökt träna lite rally och agility eftersom jag gör det med den andra men Rubens inställning är mest, ja, jag förstår vad du menar men varför?

Fast det där är ju den ena (tråkiga änden) av skalan. Att ha en hund för att gå kisspauser och sedan ignorera resten av dagen är det väl ingen som vill ha? I mitt fall handlar det i så fall om en hund som ja dels ligger med i soffan på kvällarna men också hänger med till pulkabacken, vill kasta nån boll i trädgården ibland, letar godis inne och helt enkelt "hakar på" familjelivet. Den skulle ju inte vara bortglömd, ignorerad och leva ett innehållslöst liv bara för att vi inte åker till bkn fem gånger i veckan. :)

Rent hypotetisk, så som vårt liv ser ut nu alltså.

Ja, nu var ju inte mitt svar riktat till dig från början, men i TS fråga gällde det att ENBART gå de nödvändigaste rundorna ( ska vi säga 4 gånger runt huset per dag) och sen inget mer alls. Inget mer, tolkade jag som att hunden inte får aktivering inne alls, utan ska vara nöjd med att få mat/vatten och kanske någon klapp om någon går förbi den.

Det där tror jag absolut att det finns hundar som skulle trivas med! Nu tränar jag ju mina hundar också men jag märker stor skillnad på om vi har legat och slappat hela dagen eller kanske städat, åkt några ärenden och varit i stallet.
Att vara med i ett aktivt familjeliv skall inte föraktas!
Vad tänker du dig för typ av hund? Ett alternativ är förstås omplacering, då vet du mer vad du får och kanske är det en hund som inte "räckt till" för husse eller matte när det gäller träningen?

Min hund är en dvärgpudel på 6 år :)
Jag har testat lydnad, agility med inte så bra resultat, han är inte direkt intresserad och har aldrig varit.

Han kan vara superpigg och glad på våra korta promenader runt huset, men så fort vi ska ta en längre promenad på isen så blir han mindre engagerad och går bakom mig mest hela tiden :(

Ska tillägga att min hund är döv också, så jag vet inte om det har med det att göra.
Brukar försöka stimulera honom inomhus lite genom att gömma mat i en strumpa som han får gräva fram, och lära honom lite trick, mest så jag inte ska få dåligt samvete!

I mitt fall handlar det i så fall om en hund som ja dels ligger med i soffan på kvällarna men också hänger med till pulkabacken, vill kasta nån boll i trädgården ibland, letar godis inne och helt enkelt "hakar på" familjelivet. Den skulle ju inte vara bortglömd, ignorerad och leva ett innehållslöst liv bara för att vi inte åker till bkn fem gånger i veckan.

Den typen av liv är min hund som klippt och skuren för. Har Dvärgschnauzer. Jag letade efter en hund med lägre aktivitetsbehov och som kunde vara nöjd med normala promenader till vardags pga att jag har svår värk i perioder. Men när jag inte har värk så vill jag gärna "passa på" och ta igen lite och då ville jag samtidigt ha en hund som lätt kunde hänga diverse grejer utan att bli trött, frusen, uttråkad mm. DS skulle enligt rasbeskrivningarna passa in på den typen av liv och för mig blev det en ren hit :)

Nu vill ju jag gärna ge min hund aktivering och motion och det får han hela tiden under mina bra perioder. Men det kan gå några veckor i sträck när jag har värkperioder och då ligger han gärna kloss intill mig och bara myser nöjdsamt :love:

Jag tycker att alla hundar ska ha iaf en ordentlig promenad om dagen, oavsett aktivitetsnivå.

Däremot vet jag hundar som lever som du beskriver och som funkar så men nej, då tycker jag inte att man ska ha hund.

Jag tycker att alla hundar ska ha iaf en ordentlig promenad om dagen, oavsett aktivitetsnivå.

Däremot vet jag hundar som lever som du beskriver och som funkar så men nej, då tycker jag inte att man ska ha hund.

:up:

Ja skaffar man skaffar ju trots allt en hund....inte en hamster.
Och en del hundar kanske verkar nöjda med ett liv med lite motion och mest ligga och sova men det kan ju lika gärna vara att de stängt ner pga understimulans.

Och man ska också vara beredd på att även om man skaffar en ickekrävande ras så kan just den individen man köper mindre rastypisk och ha ett rätt stort aktivitets och motionsbehov.

Sedan finns det hundar som visst klarar det men ändå på vissa sätt visar sin understimulans. Skäller mer eller drar mer i kopplet t ex!

Jag har en pudelblandis, han har både stor och mellan i sig och cockerspaniel. Behövde motionen som ung för att kunna stressa ner men inte annars för själva motionen i sig. Han är en sådan härlig hund som anpassar sig! Vill jag ha full fart på agilityn och träna massor så är han på men vill jag sova i en vecka så skulle han glatt dela min säng med mig! En underbar anpassningsbar soffpotatis med full fart ute! Vinthundskorsningen är likadan men lite yngre och visar genom att följa efter mig på 3.e dagen av vila att han nog börjar få långtråkigt ;) Inomhus är de verkligen STENCOOLA. Båda älskar familjen, närhet och att bara vara med och vill gärna att alla ska hålla ihop utomhus.

Sedan blir det ju lite vad man gör det till oxå. Jag har t ex varit stenhård med att inomhus leker man inte och tränade inte heller i början när pudeln som omplacering kom och var hyper och kunde inte slappna av ngnstans. Han har oxå släpats med överallt och är verkligen inte rädd för något vare sig mörka hålrum i berget eller en vriden gallertrappa mitt i stan 3 våningar hög =)

Kan avrunda med att jag börjar bli understimulerad före hundarna blir det =)

Först och främst - jag tänker inte skaffa hund. Jag är bara nyfiken, eftersom det finns så många som vill ha hund men som egentligen inte har tid eller vilja.

Finns det någon hund som passar för det egentligen? Finns det någon hund som klarar av att bara gå ut de nödvändiga rundorna på dygnet för att kissa/bajsa och som sen inte kräver mer? Med tanke på hur många människor jag mött resonerar så skulle det "behövas" men ändå köper dessa människor hundar som behöver aktiveras massor.

Som sagt, jag är bara nyfiken!

Jag vet massor av vinthundar som lever ungefär sådana liv och som ändå är lugna, till synes nöjda med tillvaron osv. Men sedan, när de får längre promenader, får umgås med andra hundar ordentligt, får springa och får mer aktivering... Oj så de lever upp!

Kort sagt: jag tror att många hundar kan nöja sig med väldigt innehållslösa liv, men jag själv skulle inte vilja ha en hund som inte är lycklig och jag tror inte att någon hund kan bli lycklig av att aldrig göra något mer avancerat än att gå någon rastningsrunda.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte