Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

A

anonymt

Gjorde nått som jag bestämt mig för att aldrig göra när jag flyttade mig häst. Skrev på ett kontrakt som har 3 månaders uppsägningstid :crazy:
Har nu gått 12 dagar sen jag skrev på kontraktet och allt är bra förutom att jag inte kan vara säker på att min häst får tillräckligt med vatten i boxen (helinackordering). Finns vattenkopp som rinner för sakta och därför vill jag att hon ska ha hink också eftersom hon dricker mycket. Ska prata igen med stallägaren om det men kan det inte garanteras att hon får hinken påfylld vill jag ju inte ha hästen där. Det är för långt till stallet för att jag ska kunna göra det själv varje dag, ställde mig där ändå pga helinackorderingen.
Har jag ångerrätt? Stallägaren är företagare. Försökte ringa konsumentrådgivaren men hon var på semester så hoppas på att jag kan få bra svar här!

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Nej det har du tyvärr inte, genom att du påbörjat avtalet finns ingen sådan ångerätt. Men vatten frågan måste ju ändå gå att lösa smidigt, en vattenhink + kopp bör ju ge din häst tillräckligt med vatten i boxen även om den inte fylls på. Det finns ju 30 L hinkar, vilket bör räcka för installning under normala omständigheter.

Eller ställ in en - om boxstorleken tillåter - större balja. Finns ju t ex 90 liters svarta vattenbaljor som inte tar så fasligt stor plats. Och om hästen inte tänker ösa strö i den har den ju vatten flera dagar då.

Men bäst är ju om du kan få stalläg att göra ren och fylla på hinken varje dag. Men det går ju att lösa annars, fler hinkar, större hinkar, vattenbalja etc.

Och kolla upp djurskyddsföreskrifterna, jag har för mig att nu i nya reglerna finns det omnämnd vad flödet på vattenkoppen ska vara..

Har du skrivit på kontraktet så har du! Du kan bara bryta det om hyresvärden bryter mot det ni skriftligen har kommit överens om där!

Sedan så är det väl numer ganska vanligt med 3 mån uppsägningstid, har det själv! Har ingen lust att ha både omak och kostnader för att folk ska ha möjlighet att "hatta" hit och dit! Om man som hyresgäst planerar sitt ev. utflyttande så medför det ju inga som helst extra kostnader för denne och inte heller för hyresvärden, vilket åxå är grundtanken från början!

Om du har några funderingar så bör du väl prata med stallägaren i första hand innan du funderar på ångerrätt och ringer konsumentrådgivaren!? Tycker att du börjar i galen ände! Samt att jag har svårt att tro att stallägaren skulle ha vattenkoppar som "rinner för sakta" i ett uthyrningsstall, andra borde väl då reagerat tidigare? Och om så skulle vara så be att de ställer upp flödet!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Det här står på Jordbruksverkets hemsida:

Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.

Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och placerade så att djuren kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst sex liter per minut. Om det är minusgrader bör vattnet frostskyddas.

Så det verkar ju inte som att det är ett krav tyvärr. Vattenkopparna rinner med 4,5 liter/minut och härom natten hade de fryst.
Men en sån balja var en bra idé! Bara den inte fryser.. För det känns ju inte snällt att flytta hästen igen.

Äsch då, attans bör =/

Frysa kan det ju baljan med. Men om det inte är många grader kallt så borde det inte vara problem, då blir det nog bara ytfrysning. Du kan ju packa halm runt.

Eller om du känner dig rik, så köper du en ThermoBar, nu finns det sådana tänkta att ha i boxen. Dock så tyvärr så smakar det så kostar det (jag drömmer sköna drömmar om sådana på nätterna..kallstall som jag har.. och inget vatten alls där..), men då fryser det ju garanterat inte. Har för mig de för box var på 30 liter med.

Om detta är det enda som är problem så sticker jag ut hakan och säger att du är gnällig... Häng in två hinkar med flat sida i boxen-det blir ca 35 liter. Det klarar sig hästen alldeles utmärkt på under natten. Även om det är helinackordering är du väl i stallet och kollar din häst? Det finns väl dessutom vatten i hagen?

TYcker inte det är gnälligt. Om man betalar för helinackordering för att man inte kan/vill vara i stallet varje dag, och det är vattenkoppar med för lågt tryck, så nog sjutton fattar jag att man vill vara säker på att hästen har vatten även om ingen fyller på.

Jag byter vatten dagligen etc, men två av mina (varav den ena är ponny) har dubbla hinkar inne för de dricker mer än en hink nattetid..

Tycker nog att du överdriver problemet lite....
Slänger sig hästen över vattenhinken och är jätte törstig?
Hur vet du vad flödet är på vattenkoppem? Går det kanske att justera, kanske fel på just din?

Sätt in två hinkar i boxen när du är där och fyll på. Det och vattenkopp klarar sig hästen alla gånger på.

För övrigt så har brukar vatten tyvärr ha en förmåga att frysia i vattenkoppen på vinter, iaf i alla stall jag har stått.

Saken är att i mitt stall är jag också lite osäker på om vattnet fylls på om kvällen-så voila-två hinkar och problemet löst. Självklart vill alla att ens häst ska få tillräckligt med vatten och då får man lösa problemet så att den får det också!

Fast problemet löst med två hinkar, det är ju det jag menar att det inte självklart är, beror ju på hur mycket hästen dricker. Två av mina tre skulle inte klara mer än en natt på bara två hinkar.

Men två hinkar OCH vattenkopp borde räcka gott och väl. Vi kan ju hoppas att hästen dessutom har tillgång till vatten i hagen.

Men 35 liter på en natt skulle jag nog tycka är att hästen dricker onormalt mycket för att vara vintertid. Normalt är 30-40 liter/dygn. Jag antar som sagt också att hästarna har vatten dagtid i hagen.

betala ngn en liten slant till ngn som är i stallet varje dag, för o ge din häst en hink vatten extra varje dag? det blir nog inte många slantar du behöver ge för det :idea:

Om man betalar för helinackordering för att man inte kan/vill vara i stallet varje dag, och det är vattenkoppar med för lågt tryck, så nog sjutton fattar jag att man vill vara säker på att hästen har vatten även om ingen fyller på.

Säg mig som inte förstår, men om man inte kan vara i stallet varje dag (så de blir 6 dagar i veckan kan jag kanske förstå), men hur kan man ha häst om man inte kan vara i stallet varje dag, ingår de då i kontraktet att stallägaren borstar igenom hästen varje dag man är borta + kollar igenom den då?

OCH OM MAN INTE VILL vara i stallet varje dag, ja då ska man tusingen inte ha häst!...

:confused:

Tja, jag har då hästar här som ägaren tittar till 3 ggr/år. Och ibland har jag lämnat bort egna hästar utan att åka till dom.:smirk:

Varför skulle man vara obehörig att äga häst bara för att man inte kan vara i stallet varje dag?

Men 35 liter på en natt skulle jag nog tycka är att hästen dricker onormalt mycket för att vara vintertid. Normalt är 30-40 liter/dygn. Jag antar som sagt också att hästarna har vatten dagtid i hagen.

Om man tar med i beräkningen hur mycket mat de äter nattetid, och torrsubstanshalten på det, så kan 35 liter på en natt vara fullt rimligt.

De har vatten i hagen med (mina alltså).

Men arabvalacken (425 kilo) dricker oftast ca ½ hink (10 liter) inne nattetid. Han får 6 kg hösilage (fri tillgång) inne. Står på spån, dvs äter ingen halm.

Fullblodsvalacken (ca 500 kg) får 6 kg (fri tillg) hösilage inne. Samt att han äter fördelat på två mål, 3 kg torrt kraftfoder (pellets, krossat korn, musli). Han dricker ca 1½ till 1 3/4 hink (30 - 35 liter) inne. Står på spån, dvs äter ingen halm.

Ponnyn (ingen aning vad han väger, tvåårig welsh, ca 135 cm i mkh, trind som en julgris tyvärr) får 4 kg hösilage (ej fri tillgång), men stoppar ovanpå det i sig en försvarlig mängd halm också under natten. Han dricker oftast 1 1/4 hink. (= ca 25 liter).

Araben och ponnyn brukar dricka det första de gör när de kommer ut, fbl dricker innan han går ut oftast, dricker samtidigt med kraftfodret (antagligen för det är torrt).

Ute går det tämligen lite, fyller i vattenbaljan med 25 liter/dag, och den brukar hålla sig konstant. Hästarna plockar fjolårsgräs ute samt får vardera totalt 6 kg hösilage (hur de äter är jag inte stensäker på, men det delas ut 6 kg = 2 kg/häst tre ggr/dag, ibland fyra).

De står inne som längst 12 h, uppgifterna är från det (kortare tid inne = dricker mindre inne och mer ute).

Senast ändrad:

Säg mig som inte förstår, men om man inte kan vara i stallet varje dag (så de blir 6 dagar i veckan kan jag kanske förstå), men hur kan man ha häst om man inte kan vara i stallet varje dag, ingår de då i kontraktet att stallägaren borstar igenom hästen varje dag man är borta + kollar igenom den då?

OCH OM MAN INTE VILL vara i stallet varje dag, ja då ska man tusingen inte ha häst!...

:confused:

Jag har bott på ett ställe och mellan två jobb haft hästen 25 mil bort, på helinackordering. Och ja, de visiterade dagligen. Borstade gjorde de också, hur ofta vet jag inte och brydde mig ärligt inte i, hon var glad, ren och trind när jag var där och hälsade på iaf, anmält eller oanmält.

Jag har eget stall nu, men när jag stått med helinackordering har jag INTE varit i stallet varje dag nej. Hemska mig. (Och jag skulle gärna ha någon stalledig dag/vecka nu med..)

Ja att de vore skönt med en dag ledigt är väl en sak, men då har man väl förmodligen en bekant/stalltjej (eller kille) som är där och pysslar om dem.

I ditt fall ingick ju att de kollade igenom hästen och då blir det ju en annan sak. . . .

Ja att de vore skönt med en dag ledigt är väl en sak, men då har man väl förmodligen en bekant/stalltjej (eller kille) som är där och pysslar om dem.

I ditt fall ingick ju att de kollade igenom hästen och då blir det ju en annan sak. . . .

Tja, när jag hade stallledigt två dagar/vecka, så ingick det INTE visitation/borstning/etc. Däremot så är det ju hästfolk som hanterar, så om hästen inte skulle verka må bra, vara halt etc så rings det ju. Men småskråma etc skulle lätt missats. Jag sov gott på nätterna ändå.

Jag jobbar skift, så när jag jobbar nätter tar mamma ut/in. Dvs det kan bli så att jag inte ser mina hästar på speciellt nära håll på flera dagar i sträck. Och inte visiterar jag dem fysiskt heller. Utan jag kastar några blickar på dem när jag går ut och fodrar i hagen, kollar så alla ben sitter kvar, ingen är uppenbart halt eller ur slag. Men de skulle kunna ha skråmor eller småsår t ex, som inte syns men skulle kännas om jag noga visiterade.

Och jag ligger inte sömnlös över det heller. Och inte heller över att det kan gå DAGAR mellan gångerna de borstas..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar