Finns alternativ till avlivning?

Fredrika B

Trådstartare
Har efter mycket om och med bestämt mig för att låta min fina 4-åring (valack) få slippa att bli ridhäst på grund av sadeltvång. Jag vill inte ta bort min underbara friska häst, tror inte att jag skulle kunna leva med mig själv.
- Men att ha en häst inhyrd som kostar en massa pengar varje månad som jag inte har någon glädje av kan jag inte heller. Finns det något alternativ för oss tror ni? Hemskt tacksam för hjälp!

Sv: Finns alternativ till avlivning?

Att hästen inte gillar sadlar är kanske opraktiskt, men det går ju att rida barbacka också eller är det fler problem?

Körning?
Barbackaridning?

Kanske finns det en fysisk orsak som gör att den inte klarar sadlar? Kolla upp det och sedan kanske låta den vila helt från sadlar - ett tag, och kanske prova igen om något år eller så, med någon annan form av sadel?

En 4-åring är fortfarande en bebis så det kan ju vara så pass enkelt att den inte är redo för sadel/ridning?

Jag är glad om jag slipper dra hela historien om min stackars sadeltvångshäst. Nu har jag tagit detta beslutet tillsammans med otaliga tränare och jag vet att det är rätt beslut för min häst. Är inte "bara att han inte gillar sadlar" han kan inte ha täcke på sig och kan ej bli rörd i sadelgjordsstaden etc.

Hyr in hästen på en lösdrift eller liknande? Finns ju folk som t ex tar emot pensionerade hästar, då de bara får gå och vara hästar. Kanske det kunde vara något?

Det har jag också funderat på. - Tack, skall kolla upp om det finns något sådant nära mig!

- Nej, jag har givit upp den kontakten, det har ändå inte givit något. Han har i sommar varit hos en av sveriges bästa unghästutbildare där han i ett av sina anfall skadade ryttaren ordentligt. Hade ni sett honom hade ni inte underskattat mina ord- denna hästen skall inte bli ridhäst varken nu eller senare. Ett fruktansvärt beslut MEN det känns så skönt nu när jag har tagit det. Tack ändå för tipset!

Inget alternativ är säkert förutom att behålla honom själv eller ta bort honom. Annars finns alltid risken att någon rider honom ändå...

Vet inte hur det fungerar med sånt i Sverige, men ett alternativ till att gå med pensionerade hästar kanske kunde vara någon typ av unghingstlösdrift? Då kan han bidra med lite uppfostran av de yngre samtidigt som han kanske får mer initiativ att själv bralla loss och busa mer än med de pensionerade hästarna? Kanske? Som sagt är jag inte så erfaren, men jag har själv en valack i den åldern som gått med åringhingstar, dock med lite fler i sin egen ålder.

Men så jätte- jättetråkigt att det blev såhär. Hoppas du och hästen får en mycket bättre fortsättning!

Jag hade nog avlivat, för stor risk att hästen kommer att fara illa. Om man inte själv vill behålla.

Tack snälla, skall kika på hur det ser ut. - Tack ni andra med, jag får ta mig en funderare, kanske klarnar det...

Har väldigt svårt att tänka mig att du hittar en seriös köpare till en oanvändbar fyraåring.

Tror som Claudia2, antingen får du behålla och hyra in den på lämplig lösdrift, eller avliva.

Hej!

Det finns (fanns?) hästblodgivare. Dom ska enligt uppgift gå ute i stora hagar, ses om ordentligt och komma in ibland för blodtappning. Kan det vara nåt?

Jag vet inte var man kan få tag på det längre, men du kanske kan ringa SLU och kolla om dom har nån koll?

/Lavinia, som tycker det är synd att avliva så unga hästar, men lider den så av sadel och man inte vill/kan ha hästen själv så kan det nog ändå vara bästa valet.

Det finns människor som jobbar med hästunderstödd terapi, alltså terapi för människor där man arbetar med hästar i terapin. Det finns sådana terapiformer där arbetet sker helt från marken med lös häst på ridbana/i ridhus (men också former där ledövningar och longering kan ingå). Om hästen är social, trevlig och pålitlig i övrigt kanske han skulle kunna passa för sådant arbete? Hästarna som arbetar med detta får mycket mental stimulans och brukar gilla sitt "jobb".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 074
Senast: Habina
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar