Finadyn intravenöst till föl

Status
Stängd för vidare inlägg.

Användare

Trådstartare
Vet inte om det finns ngn kunnig veterinär här, men testar. I vilket tillstånd skulle det vara medicinskt motiverat att ge ett föl på 2 veckor finadyn intravenöst? Finns det?, med tanke på att det är ökad risk att ge till föl under 6 veckor enligt FASS.

Vet inte om det finns ngn kunnig veterinär här, men testar. I vilket tillstånd skulle det vara medicinskt motiverat att ge ett föl på 2 veckor finadyn intravenöst? Finns det?, med tanke på att det är ökad risk att ge till föl under 6 veckor enligt FASS.
Samtliga sjukdommar som kräver smärtlindring/antiinflammatorisk behandling, det finns ingen medicin inom samma grupp (eller knappt alls något preparat av någon sort) som inte innebär ökad risk vid behandling av mkt unga föl.
Det betyder inte att man inte skall använda det när det behövs.

IVA på klinik?
[/QUOT
Samtliga sjukdommar som kräver smärtlindring/antiinflammatorisk behandling, det finns ingen medicin inom samma grupp (eller knappt alls något preparat av någon sort) som inte innebär ökad risk vid behandling av mkt unga föl.
Det jag eftersträvade var exempel när man använder det på vilka sjukdomar ett föl har specifikt. I FASS står fång och kolik vilket måste vara väldigt ovanligt för ett föl.

Har du själv använt det till ett föl o
När behöver ett föl antiflammatoriskt medel?

Vad anser du det finns för smärtstillande att ge som alternativ, som saknar antiinflammatorisk verkan?

Eller för febernedsättande som saknar antiinflammatorisk verkan?
När är det befogat att ge för feber då? Har aldrig någonsin gett febernedsättande till ngt föl som haft feber. Har du gjort det menar du? Och intravenöst? Feber är ju ett symtom för något. Ta bort feber jaha men grundorsaken då? Är det inte det som ska behandlas isf? Feber är dessutom kroppens egna sätt att hantera det man då har i kroppen. har aldrig gett smärtstillande till föl och frågan är vad för tillstånd skulle befoga det att ge det intravenöst? (Dvs spruta in det i blodomloppet) Tänker mig att det är en väldig skillnad mot att ge ex metacam oralt som kan ges till häst för smärtstillande/antiflammatoriskt verkan än att spruta något direkt i blodet.

Vill alltså ha konkreta exempel på om du har erfarenhet och använt det själv på unga föl och varför :)

Senast ändrad:
När är det befogat att ge för feber då? Har aldrig någonsin gett febernedsättande till ngt föl som haft feber. Har du gjort det menar du? Och intravenöst? Feber är ju ett symtom för något. Ta bort feber jaha men grundorsaken då? Är det inte det som ska behandlas isf? Feber är dessutom kroppens egna sätt att hantera det man då har i kroppen. Jag vet inte andra medel mot smärtstillande har aldrig gett smärtstillande till föl och frågan är vad för tillstånd skulle befoga det att ge det intravenöst? (Dvs spruta in det i blodomloppet) Tänker mig att det är en väldig skillnad mot att ge ex metacam oralt som kan ges till häst för smärtstillande verkan än att spruta något direkt i blodet.
För några år sedan fick jag alltid första dosen metacam injicerat på kliniken. Har aldrig behandlat föl men killgissar spontant att intravenöst inte skadar matsmältningssystemet i samma utsträckning som injicerat.

För några år sedan fick jag alltid första dosen metacam injicerat på kliniken. Har aldrig behandlat föl men killgissar spontant att intravenöst inte skadar matsmältningssystemet i samma utsträckning som injicerat.
Det finns medicin som föl tål men som vuxna hästar dör av och tvärtom. Just ett sådanhär preparat är en kommentar om försiktighet att ge till unga föl, så pass att det vidare står att de skall vara under klinisk bevakning om man i så fall använder det. (Vilket det inte gör på ex på penicillinet penovet som man kan ge till föl , eller hippotrim) Det jag hade velat veta var om någon veterinär eller hästägare har erfarenhet å ge finadyn intravenöst till föl. Och för vilken anledning man isf tog beslutet att sätta in det.

När är det befogat att ge för feber då? Har aldrig någonsin gett febernedsättande till ngt föl som haft feber. Har du gjort det menar du? Och intravenöst? Feber är ju ett symtom för något. Ta bort feber jaha men grundorsaken då? Är det inte det som ska behandlas isf? Feber är dessutom kroppens egna sätt att hantera det man då har i kroppen. har aldrig gett smärtstillande till föl och frågan är vad för tillstånd skulle befoga det att ge det intravenöst? (Dvs spruta in det i blodomloppet) Tänker mig att det är en väldig skillnad mot att ge ex metacam oralt som kan ges till häst för smärtstillande/antiflammatoriskt verkan än att spruta något direkt i blodet.

Vill alltså ha konkreta exempel på om du har erfarenhet och använt det själv på unga föl och varför :)
Jag kan ha fel men jag tror inte man som lekman får ge intravenöst utan det ska vara en veterinär, oavsett så anser jag att ska veterinär kontaktas om föl blir sjuka och behöver behandlas, i synnerhet när man börjar prata om intravenösa injektioner med Finadyn och små föl.

Vilka preparat dödar vuxna hästar men skadar inte föl? :confused:

Jag kan ha fel men jag tror inte man som lekman får ge intravenöst utan det ska vara en veterinär, oavsett så anser jag att ska veterinär kontaktas om föl blir sjuka och behöver behandlas, i synnerhet när man börjar prata om intravenösa injektioner med Finadyn och små föl.

Vilka preparat dödar vuxna hästar men skadar inte föl? :confused:
Ex En medicin som man behandlar föl mot rhodococcus. Slår ut en vuxen häst tarmflora så den kan dö. Därför separera stoet och fölet när man ger fölet medicinen och sedan noggrant gör rent fölets mun! ( det är en humanmedicin mot tuberkulos egentligen, men föl diar och har annan tarmflora än vuxen häst därför de klarar medicinen).

jag pratar givetvis bara om behandlingar utförda av veterinär!

Ex En medicin som man behandlar föl mot rhodococcus. Slår ut en vuxen häst tarmflora så den kan dö. Därför separera stoet och fölet när man ger fölet medicinen och sedan noggrant gör rent fölets mun! ( det är en humanmedicin mot tuberkulos egentligen, men föl diar och har annan tarmflora än vuxen häst därför de klarar medicinen).

jag pratar givetvis bara om behandlingar utförda av veterinär!
Föl äter ju stoets avföring för att få samma tarmflora.

Alltså jag tror du lite missförstått vilken skillnad (eller brist på sådan) det är på att intravenöst kontra oralt. Det är inte en väldig skillnad för hästen. Däremot är oralt möjligt för djurägaren att ge medan intravenöst måste ges av veterinär. Oralt tar lite längre tid att ge verkan med.

Ja jag har varit med om att veterinären gett nsaid IV till 4 v föl. Jag har inte gjort det, djurägare får inte ge IV injektion. Anledningen var att fölet hade hög feber och hög puls (dvs märkbart smärtpåverkad). Hon fick även penicillin (I blodet av vet, intramuskulärt av mig)

Om du tycker behandlingen av det föl du syftar på är fel är det väl bättre be veterinären förklara varför?

När tar du själv Alvedon eller Ipren? Det finns många tillstånd hos föl som kan kräva smärtlindring och febernedsättning.
Barn under 6 månader skall inte ges Ipren! Barn under 3 månader skall inte ges alvedon! Jag är vuxen. Detsamma med ungt föl vs vuxen häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar