Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Behandling i fält.IVA på klinik?
Samtliga sjukdommar som kräver smärtlindring/antiinflammatorisk behandling, det finns ingen medicin inom samma grupp (eller knappt alls något preparat av någon sort) som inte innebär ökad risk vid behandling av mkt unga föl.Vet inte om det finns ngn kunnig veterinär här, men testar. I vilket tillstånd skulle det vara medicinskt motiverat att ge ett föl på 2 veckor finadyn intravenöst? Finns det?, med tanke på att det är ökad risk att ge till föl under 6 veckor enligt FASS.
IVA på klinik?
[/QUOT
Det jag eftersträvade var exempel när man använder det på vilka sjukdomar ett föl har specifikt. I FASS står fång och kolik vilket måste vara väldigt ovanligt för ett föl.Samtliga sjukdommar som kräver smärtlindring/antiinflammatorisk behandling, det finns ingen medicin inom samma grupp (eller knappt alls något preparat av någon sort) som inte innebär ökad risk vid behandling av mkt unga föl.
Det betyder inte att man inte skall använda det när det behövs.
Har du själv använt det till ett föl oSamtliga sjukdommar som kräver smärtlindring/antiinflammatorisk behandling, det finns ingen medicin inom samma grupp (eller knappt alls något preparat av någon sort) som inte innebär ökad risk vid behandling av mkt unga föl.
När behöver ett föl antiflammatoriskt medel?Samtliga sjukdommar som kräver smärtlindring/antiinflammatorisk behandling, det finns ingen medicin inom samma grupp (eller knappt alls något preparat av någon sort) som inte innebär ökad risk vid behandling av mkt unga föl.
Det jag eftersträvade var exempel när man använder det på vilka sjukdomar ett föl har specifikt. I FASS står fång och kolik vilket måste vara väldigt ovanligt för ett föl.
Har du själv använt det till ett föl o
När behöver ett föl antiflammatoriskt medel?
När är det befogat att ge för feber då? Har aldrig någonsin gett febernedsättande till ngt föl som haft feber. Har du gjort det menar du? Och intravenöst? Feber är ju ett symtom för något. Ta bort feber jaha men grundorsaken då? Är det inte det som ska behandlas isf? Feber är dessutom kroppens egna sätt att hantera det man då har i kroppen. har aldrig gett smärtstillande till föl och frågan är vad för tillstånd skulle befoga det att ge det intravenöst? (Dvs spruta in det i blodomloppet) Tänker mig att det är en väldig skillnad mot att ge ex metacam oralt som kan ges till häst för smärtstillande/antiflammatoriskt verkan än att spruta något direkt i blodet.Vad anser du det finns för smärtstillande att ge som alternativ, som saknar antiinflammatorisk verkan?
Eller för febernedsättande som saknar antiinflammatorisk verkan?
För några år sedan fick jag alltid första dosen metacam injicerat på kliniken. Har aldrig behandlat föl men killgissar spontant att intravenöst inte skadar matsmältningssystemet i samma utsträckning som injicerat.När är det befogat att ge för feber då? Har aldrig någonsin gett febernedsättande till ngt föl som haft feber. Har du gjort det menar du? Och intravenöst? Feber är ju ett symtom för något. Ta bort feber jaha men grundorsaken då? Är det inte det som ska behandlas isf? Feber är dessutom kroppens egna sätt att hantera det man då har i kroppen. Jag vet inte andra medel mot smärtstillande har aldrig gett smärtstillande till föl och frågan är vad för tillstånd skulle befoga det att ge det intravenöst? (Dvs spruta in det i blodomloppet) Tänker mig att det är en väldig skillnad mot att ge ex metacam oralt som kan ges till häst för smärtstillande verkan än att spruta något direkt i blodet.
För några år sedan fick jag alltid första dosen metacam injicerat på kliniken. Har aldrig behandlat föl men killgissar spontant att intravenöst inte skadar matsmältningssystemet i samma utsträckning som injicerat.
Det finns medicin som föl tål men som vuxna hästar dör av och tvärtom. Just ett sådanhär preparat är en kommentar om försiktighet att ge till unga föl, så pass att det vidare står att de skall vara under klinisk bevakning om man i så fall använder det. (Vilket det inte gör på ex på penicillinet penovet som man kan ge till föl , eller hippotrim) Det jag hade velat veta var om någon veterinär eller hästägare har erfarenhet å ge finadyn intravenöst till föl. Och för vilken anledning man isf tog beslutet att sätta in det.För några år sedan fick jag alltid första dosen metacam injicerat på kliniken. Har aldrig behandlat föl men killgissar spontant att intravenöst inte skadar matsmältningssystemet i samma utsträckning som injicerat.
Jag kan ha fel men jag tror inte man som lekman får ge intravenöst utan det ska vara en veterinär, oavsett så anser jag att ska veterinär kontaktas om föl blir sjuka och behöver behandlas, i synnerhet när man börjar prata om intravenösa injektioner med Finadyn och små föl.När är det befogat att ge för feber då? Har aldrig någonsin gett febernedsättande till ngt föl som haft feber. Har du gjort det menar du? Och intravenöst? Feber är ju ett symtom för något. Ta bort feber jaha men grundorsaken då? Är det inte det som ska behandlas isf? Feber är dessutom kroppens egna sätt att hantera det man då har i kroppen. har aldrig gett smärtstillande till föl och frågan är vad för tillstånd skulle befoga det att ge det intravenöst? (Dvs spruta in det i blodomloppet) Tänker mig att det är en väldig skillnad mot att ge ex metacam oralt som kan ges till häst för smärtstillande/antiflammatoriskt verkan än att spruta något direkt i blodet.
Vill alltså ha konkreta exempel på om du har erfarenhet och använt det själv på unga föl och varför
Ex En medicin som man behandlar föl mot rhodococcus. Slår ut en vuxen häst tarmflora så den kan dö. Därför separera stoet och fölet när man ger fölet medicinen och sedan noggrant gör rent fölets mun! ( det är en humanmedicin mot tuberkulos egentligen, men föl diar och har annan tarmflora än vuxen häst därför de klarar medicinen).Jag kan ha fel men jag tror inte man som lekman får ge intravenöst utan det ska vara en veterinär, oavsett så anser jag att ska veterinär kontaktas om föl blir sjuka och behöver behandlas, i synnerhet när man börjar prata om intravenösa injektioner med Finadyn och små föl.
Vilka preparat dödar vuxna hästar men skadar inte föl?
Föl äter ju stoets avföring för att få samma tarmflora.Ex En medicin som man behandlar föl mot rhodococcus. Slår ut en vuxen häst tarmflora så den kan dö. Därför separera stoet och fölet när man ger fölet medicinen och sedan noggrant gör rent fölets mun! ( det är en humanmedicin mot tuberkulos egentligen, men föl diar och har annan tarmflora än vuxen häst därför de klarar medicinen).
jag pratar givetvis bara om behandlingar utförda av veterinär!
Ja fast ett några månader gammalt föl har inte byggt upp en tarmflora som en vuxens tarmflora. rodococcus kan endast föl drabbas av. Vanligast mellan 1-4 månaders ålder.Föl äter ju stoets avföring för att få samma tarmflora.
Ok säg några exempel när du har erfarenhet av att det använts finadyn intravenöst till föl under 6 veckor.När tar du själv Alvedon eller Ipren? Det finns många tillstånd hos föl som kan kräva smärtlindring och febernedsättning.
När är det befogat att ge för feber då? Har aldrig någonsin gett febernedsättande till ngt föl som haft feber. Har du gjort det menar du? Och intravenöst? Feber är ju ett symtom för något. Ta bort feber jaha men grundorsaken då? Är det inte det som ska behandlas isf? Feber är dessutom kroppens egna sätt att hantera det man då har i kroppen. har aldrig gett smärtstillande till föl och frågan är vad för tillstånd skulle befoga det att ge det intravenöst? (Dvs spruta in det i blodomloppet) Tänker mig att det är en väldig skillnad mot att ge ex metacam oralt som kan ges till häst för smärtstillande/antiflammatoriskt verkan än att spruta något direkt i blodet.
Vill alltså ha konkreta exempel på om du har erfarenhet och använt det själv på unga föl och varför
Barn under 6 månader skall inte ges Ipren! Barn under 3 månader skall inte ges alvedon! Jag är vuxen. Detsamma med ungt föl vs vuxen häst!När tar du själv Alvedon eller Ipren? Det finns många tillstånd hos föl som kan kräva smärtlindring och febernedsättning.
Barn under 6 månader skall inte ges Ipren! Barn under 3 månader skall inte ges alvedon! Jag är vuxen. Detsamma med ungt föl vs vuxen häst!