Finadyn intravenöst till föl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm jag efterfrågade när det är relevant att använda. Det är ett par som gett det svaret. Andra bara när veterinären anser det. Vilket inte alls ger ett svar i det jag efterfrågade. Enkelt. Har du själv haft ett ungt föl som behandlats med det?
Hur kan du bedöma att de som svarat gett ett bra eller dåligt svar på frågan? Vill man VERKLIGEN veta svaret på en ärligt talat ganska komplex och vad det verkar, hypotetisk fråga kanske man får absolut bäst svar av att ringa en handfull veterinärer, kanske till och med sådana knutna till stuteriet och ställa frågan? Jag har tack och lov sluppit sjuka fölungar men läser gärna trådar ändå.

Du verkar ju veta exakt vad du är ute efter så jag tror ändå att det finns ett verkligt fall du har funderingar kring.

Hmm jag efterfrågade när det är relevant att använda. Det är ett par som gett det svaret. Andra bara när veterinären anser det. Vilket inte alls ger ett svar i det jag efterfrågade. Enkelt. Har du själv haft ett ungt föl som behandlats med det?

På vilket sätt är dina inlägg om risken för felbehandling, om onödig medicinering, om hästar (och hundar) som inte fått tillräcklig undersökning, om biverkningar osv osv knutna till frågan om när finadyne är relevant att använda?

Jag förstår verkligen inte vad du vill med tråden, mer än att det uppenbart finns en agenda som går utöver frågan "när är det indikerat att ge föl under 6 veckor finadyne"

Skulle inte kalla kolik för ovanligt hos föl. Mekoniumförstoppning är bland dom 3 vanligaste sjukdomar hos föl och ger kolik.

Visst finns det alternativ, djur ska inte lida så alternativet kan vara avlivning eller visar sig när hästen är äldre att det som möjligtvis kunde rättas till i benen gjordes inte och när hästen blir äldre så håller den inte och måste avlivas. Alternativ finns alltid.

Skulle inte kalla kolik för ovanligt hos föl. Mekoniumförstoppning är bland dom 3 vanligaste sjukdomar hos föl och ger kolik.

Visst finns det alternativ, djur ska inte lida så alternativet kan vara avlivning eller visar sig när hästen är äldre att det som möjligtvis kunde rättas till i benen gjordes inte och när hästen blir äldre så håller den inte och måste avlivas. Alternativ finns alltid.
ja det har du rätt i ☺️ när de är nyfödda kan det vara vanligt. Mikrolax är ett tips att ha hemma i husapoteket om man väntar föl. 🤗 Har själv aldrig haft kolik på föl, förekommer gör det säkert utöver mekoniumförstoppning eller om det är något fel på ’systemet’, kan ju vara fel på kisseriet med. Annars är det nog inte så vanligt att de får kolik när de är äldre än nyfödda så länge de diar och man inte börjar ge dem kraftfoder. Min erfarenhet kanske någon som har annan erfarenhet 🤗
Ja precis! Djur ska givetvis inte lida!

Det påverkar inte fölet annorlunda om medicinen ges oralt eller intravenöst. Det verkar dock fortare när det ges IV.
Ja hästar och föl kan dö om det ges intraartielt alltså i en arterie i stället för en ven, det gäller för många läkemedel och inte bara finadyne.
kolik hos små föl är inte alls ovanligt, de får ofta kolik vid diarré t.ex.
Finadyne eller annan nsaid ges precis som många har svarat när fölet har behov för det, t.ex vid kolik, senkontraktur, diarré, hög feber mm
Just finadyne skal inte blandas med andra läkemedel då det i så fall bildas små kristaller. Det är dock inga problem att ge det i samma kanyl bara man sköljer med saltvatten emellan. Man blandar aldrig nsaid i något dropp.

Det påverkar inte fölet annorlunda om medicinen ges oralt eller intravenöst. Det verkar dock fortare när det ges IV.
Ja hästar och föl kan dö om det ges intraartielt alltså i en arterie i stället för en ven, det gäller för många läkemedel och inte bara finadyne.
Finadyne eller annan nsaid ges precis som många har svarat när fölet har behov för det, t.ex vid kolik, senkontraktur, diarré, hög feber mm
Just finadyne skal inte blandas med andra läkemedel då det i så fall bildas små kristaller. Det är dock inga problem att ge det i samma kanyl bara man sköljer med saltvatten emellan. Man blandar aldrig nsaid i något dropp.

Vad menas att det bildas kristaller? Är det ngt farligt?

Hittade för övrigt detta:

Foals
Veterinarians should avoid using NSAID in foals, particularly those that are dehydrated, premature, or less than 30 days old. Foals have different pharmacokinetics than adult horses and appear to be more susceptible to NSAID toxicity.

https://thehorse.com/16844/best-practices-for-choosing-an-nsaid/

Senast ändrad:
Vad menas att det bildas kristaller? Är det ngt farligt?

Hittade för övrigt detta:

Foals
Veterinarians should avoid using NSAID in foals, particularly those that are dehydrated, premature, or less than 30 days old. Foals have different pharmacokinetics than adult horses and appear to be more susceptible to NSAID toxicity.

Kristaller är små kristaller, typ grus och kan vara farligt att få in i små blodkärl. De syns tydligt om man råkar blanda finadyne med annat läkemedel.
Föl är känsligare än vuxna hästar, det är spädbarn med. Men de kan fortfarande ha väldigt ont och man bryter inte mot djurskyddslagen bara för att de är små och känsligare, man får kompensera så gott man kan och ge så lite som möjligt.

Föl kan dö av medlet även om det inte ges intraartiellt...

Kristaller är små kristaller, typ grus och kan vara farligt att få in i små blodkärl. De syns tydligt om man råkar blanda finadyne med annat läkemedel.
Föl är känsligare än vuxna hästar, det är spädbarn med. Men de kan fortfarande ha väldigt ont och man bryter inte mot djurskyddslagen bara för att de är små och känsligare, man får kompensera så gott man kan och ge så lite som möjligt.
ok intressant! Antar att blanda med dropp inte är läkemedel där det bildas kristaller? Och vad händer om dessa kristaller kommer in i blodkärlet?
Absolut, har ett föl senkontraktur så vad har man för val? Då finns det väl inget annat sätt? Men lite feber är inte farligt i sig och feber är normalt inte livshotande.

ok intressant! Antar att blanda med dropp inte är läkemedel där det bildas kristaller? Och vad händer om dessa kristaller kommer in i blodkärlet?
Absolut, har ett föl senkontraktur så vad har man för val? Då finns det väl inget annat sätt? Men lite feber är inte farligt i sig och feber är normalt inte livshotande.

Det känns som att du har en speciell händelse i åtanke där det inte slutade väl och du fiskar efter andra exempel?

Varför inte skriva ut exakt vad du funderar på så att det blir lättare för dig att få svar på din fundering?

Hur kan du bedöma att de som svarat gett ett bra eller dåligt svar på frågan? Vill man VERKLIGEN veta svaret på en ärligt talat ganska komplex och vad det verkar, hypotetisk fråga kanske man får absolut bäst svar av att ringa en handfull veterinärer, kanske till och med sådana knutna till stuteriet och ställa frågan? Jag har tack och lov sluppit sjuka fölungar men läser gärna trådar ändå.

Du verkar ju veta exakt vad du är ute efter så jag tror ändå att det finns ett verkligt fall du har funderingar kring.

Detta var jag ute efter. om du nu vill lära dig saker så var det väl bra att ta del av informationen?, en sak utesluter väl inte den anrde? Det kan ju finnas folk här som har erfarenhet med?? En har ju svarat alldeles förträffligt vänligt iaf om hennes erfarenhet 🤗 Men flera av ni andra....😝 Varför finns forumet överhuvudtaget?

Foals

Detta var jag ute efter. om du nu vill lära dig saker så var det väl bra att ta del av informationen?, en sak utesluter väl inte den anrde? Det kan ju finnas folk här som har erfarenhet med?? En har ju svarat alldeles förträffligt vänligt iaf om hennes erfarenhet 🤗 Men flera av ni andra....😝 Varför finns forumet överhuvudtaget?

Foals

Du har fått svar av veterinärer i tråden. Bara så du vet... Nej jag tänker inte upplysa dig om vilka av användarna som svarat som är veterinärer, det får de göra själv. Men innan du "kräks" på de dåliga svar du fått så...

Du har fått svar av veterinärer i tråden. Bara så du vet... Nej jag tänker inte upplysa dig om vilka av användarna som svarat som är veterinärer, det får de göra själv. Men innan du "kräks" på de dåliga svar du fått så...
Ok så för att jag fått ett svar, så behöver man inga fler eller vad menar du????????????? Hur många föl har just den veterinären vårdat????? Hur många har du själv fött upp? Jag ville ha erfarenhet av andra uppfödare med, allt är verkligen Jättekonstigt!!! Jag bemöter inlägg som de skrivs till mig.

Ok så för att jag fått ett svar, så behöver man inga fler eller vad menar du????????????? Hur många föl har just den veterinären vårdat????? Hur många har du själv fött upp? Jag ville ha erfarenhet av andra uppfödare med, allt är verkligen Jättekonstigt!!! Jag bemöter inlägg som de skrivs till mig.

Problemet är ju att vi inte förstår vad det är som är konstigt. Det är därför du får svar som inte besvarar din fråga för vi vet inte vilken den är.

Problemet är ju att vi inte förstår vad det är som är konstigt. Det är därför du får svar som inte besvarar din fråga för vi vet inte vilken den är.

okej jag vill ha andras erfarenhet av finady på föl under 30 dagar. Är det tydligt nog? Jag har tidigare skrivit att jag inte har erfarenhet av att det getts till små föl. Jag har ändå fött upp en hel del och gör. Och föder man upp många hästar så har man erfarenhet av att föl kan bli sjuka, i mitt fall har aldrig finadyn satts in. Därför vill jag veta där det gjorts. Man kan läsa alla mina inlägg och inte bara startinlägget. Det går ju inte att ändra eller lägga till. Men börjar en eldar alla på. Tycker du det är okej att komma men falska påståenden mot någon?

Va

Vart VILL du komma med dina dryga kommentarer? Vad i dig ger dig sådan tillfredställelse att du orkar lägga tid på att bara vara dryg å otrevlig? I ett inlägg nedanför har jag förtydligar även erfarenhet av andra. Det har jag fått ett jättetrevliga svar från em som hade. Men ni är några inbitna bukefslister här som bara Är otroligt dryga och otrevliga i era svar. Och ja då svarar man på samma sätt. Dessutom ska man väl hålla sig till ämnet och inte hitta på egna historier och antagningar. Det måste väl ändå bryta mot forumets regler.

Du vill ha erfarenhet från andra. Du har fått det av andra, inkl mig.

Därefter börjar du skriva t ex att föl kan dö av medicin. Jag svarar att det kan vuxna med och undrar hur det har med din angivna frågeställning att göra. Du blir sur och beter dig otrevligt.

Vad har att föl kan dö av medicin att göra med att efterlysa andras erfarenheter av behandling med finadyne hos föl yngre än 6 v? Undrar du om någon varit med om att deras föl dött av finadyne?

Vad har biverkningsrapoorter att göra med din fråga. Undrar du om någon har erfarenhet av biverkningar när föl under 6 v behandlats med finadyne?

Du vill ha erfarenhet från andra. Du har fått det av andra, inkl mig.

Därefter börjar du skriva t ex att föl kan dö av medicin. Jag svarar att det kan vuxna med och undrar hur det har med din angivna frågeställning att göra. Du blir sur och beter dig otrevligt.

Vad har att föl kan dö av medicin att göra med att efterlysa andras erfarenheter av behandling med finadyne hos föl yngre än 6 v? Undrar du om någon varit med om att deras föl dött av finadyne?

Vad har biverkningsrapoorter att göra med din fråga. Undrar du om någon har erfarenhet av biverkningar när föl under 6 v behandlats med finadyne?
Varför får man inte diskutera en medicin? Det finns flera trådar som diskuterar medicin här på buke men inte ser det ut såhär i de trådarna i varje fall. Där är det helt ok att diskutera varandras erfarenhet av medicinen. Det finns flera trådar om finadyne tex men inget som specifikt handlar om små föl.

Vad är sakämnet?
Jag tror det finns en knapp där du kan göra så att du bara ser mina inlägg. Om du tar dig den tiden att läsa mina inlägg lika mycket som du lägger på att bara tjafsa eller hittar på saker så hade du sett vad jag efterfrågar. Men jag kan ta det igen. jag eftersöker andras erfarenhet av finadyne på föl under 30 dagar. Ja du har svarat om en erfarenhet men får man inte efterfråga svar från andra än dig och andra som har erfarenhet?

Varför får man inte diskutera en medicin? Det finns flera trådar som diskuterar medicin här på buke men inte ser det ut såhär i de trådarna i varje fall. Där är det helt ok att diskutera varandras erfarenhet av medicinen. Det finns flera trådar om finadyne tex men inget som specifikt handlar om föl.
De kanske har en tydligare frågeformulering, härrör en medicin som är vanligare att ge eller har en trådstartare som inte läxar upp folk som i hens ögon svarar "fel". Det kan vara därför trådarna får olika gensvar.

Jag hade fortfarande ringt olika veterinärer och ställt frågan. De vet du ju iaf har en utbildning att luta sig mot. Du har ingen aning om vilka kompetenser som svarat dig i tråden, eller som kommer svara framöver...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar