Finadyn intravenöst till föl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag tror du lite missförstått vilken skillnad (eller brist på sådan) det är på att intravenöst kontra oralt. Det är inte en väldig skillnad för hästen. Däremot är oralt möjligt för djurägaren att ge medan intravenöst måste ges av veterinär. Oralt tar lite längre tid att ge verkan med.

Ja jag har varit med om att veterinären gett nsaid IV till 4 v föl. Jag har inte gjort det, djurägare får inte ge IV injektion. Anledningen var att fölet hade hög feber och hög puls (dvs märkbart smärtpåverkad). Hon fick även penicillin (I blodet av vet, intramuskulärt av mig)

Om du tycker behandlingen av det föl du syftar på är fel är det väl bättre be veterinären förklara varför?
Alltså jag tror du lite missförstått vilken skillnad (eller brist på sådan) det är på att intravenöst kontra oralt. Det är inte en väldig skillnad för hästen. Däremot är oralt möjligt för djurägaren att ge medan intravenöst måste ges av veterinär. Oralt tar lite längre tid att ge verkan med.

Ja jag har varit med om att veterinären gett nsaid IV till 4 v föl. Jag har inte gjort det, djurägare får inte ge IV injektion. Anledningen var att fölet hade hög feber och hög puls (dvs märkbart smärtpåverkad). Hon fick även penicillin (I blodet av vet, intramuskulärt av mig)

Om du tycker behandlingen av det föl du syftar på är fel är det väl bättre be veterinären förklara varför?
tror du missförstått! Varför får man inte fråga om andras erfarenheter? Och så tråkig attityd!!! Hallå Alexandra självklart ger en veterinär medicinen intravenöst. Gud blir alldeles matt . Tror du kan hoppa ur min tråd om du ska fortsätta med den tonen tack :)
Barn under tre månader ges alvedon av läkare. Men man ska inte ge det själv.
Suck....

tror du missförstått! Varför får man inte fråga om andras erfarenheter? Och så tråkig attityd!!! Hallå Alexandra självklart ger en veterinär medicinen intravenöst. Gud blir alldeles matt . Tror du kan hoppa ur min tråd om du ska fortsätta med den tonen tack :)

Suck....

Läs igen. Missförstått ang skillnaden mellan att ge oralt eller intravenöst. Det är inte en väldig skillnad för hästen.

Du fick även erfarenheter. Och den enda med dålig attityd I tråden är faktiskt ditt inlägg jag citerar.

Läs igen. Missförstått ang skillnaden mellan att ge oralt eller intravenöst. Det är inte en väldig skillnad för hästen.

Du fick även erfarenheter. Och den enda med dålig attityd I tråden är faktiskt ditt inlägg jag citerar.
Nja jag håller inte med. Du kommer med påståenden tagna ur luften. Otroligt tröttsamt. Och ditt förminskande sätt. Tack för din erfarenhet. Tråkigt bara ditt sätt i övrigt i ditt inlägg.

Detta motsätter dock ditt påstående.

NSAID
Det finns 13 biverkningsrapporter för hästar som fått NSAID (icke-steroida antiiflammatoriska medel) oralt eller intravenöst (grupp ”QM – Rörelseapparaten”). De här aktuella substanserna är meloxikam, flunixin, fenylbutazon och firocoxib. Av de hästar som finns med i biverkningsrapporteringen har de flesta behandlats med NSAID pga. hälta. Exempel på andra indikationer är fång och ryggsmärta.
Den gemensamma verkningsmekanismen för NSAID är att preparaten hämmar cyklooxygenas (COX-1 och COX-2), som är aktivt i bildningen av prostaglandiner från arakidonsyra. Hämningen av prostaglandinsyntesen ligger bakom de antiinflammatoriska och analgetiska effekterna av NSAID, men denna mekanism orsakar även de flesta biverkningar som NSAID kan ge. Hos häst är den vanligaste biverkningen av NSAID skador på slemhinnan i magtarmkanalen. I mag-tarmslemhinnan är COX-1 ansvarigt för syntesen av prostaglandiner, som ger en hämning av syrasekretion och en ökning av mukusproduktion och därigenom skyddar slemhinnan. När denna effekt störs genom inverkan av NSAID kan inte normal slemhinnefunktion uppehållas. Huvudsymtomet är oftast diarré, följt av letargi och feber.
Vid intravenös tillförsel av NSAID till häst kan man även få akuta överkänslighetsreaktioner. Det finns under 2017 två sådana biverkningsrapporter för flunixin. Det finns sedan tidigare i Sverige ett flertal sådana biverkningsrapporter för flunixin och det finns även några rapporter för meloxikam. Hästarna reagerar i omedelbar anslutning till injektionen med symtom såsom
Läkemedelsverket
7
skakningar, muskelkramper, sparkningar med benen och flåsande. I en del fall ramlar hästarna omkull och dödsfall förekommer. Det anges i den av FDA godkända produktbeskrivningen för flunixin, som sammanställdes då preparatet först introducerades på marknaden, att anafylaxilika reaktioner, som kan vara fatala, observerats hos häst, och att risken för dessa reaktioner ökar om preparatet accidentellt injiceras intraarteriellt. Det är inte känt vad som orsakar reaktionerna.

Källa: http://www.giftinformation.apoteket...medicinska-biverkningsrapporteringen-2017.pdf

Detta motsätter dock ditt påstående.

NSAID
Det finns 13 biverkningsrapporter för hästar som fått NSAID (icke-steroida antiiflammatoriska medel) oralt eller intravenöst (grupp ”QM – Rörelseapparaten”). De här aktuella substanserna är meloxikam, flunixin, fenylbutazon och firocoxib. Av de hästar som finns med i biverkningsrapporteringen har de flesta behandlats med NSAID pga. hälta. Exempel på andra indikationer är fång och ryggsmärta.
Den gemensamma verkningsmekanismen för NSAID är att preparaten hämmar cyklooxygenas (COX-1 och COX-2), som är aktivt i bildningen av prostaglandiner från arakidonsyra. Hämningen av prostaglandinsyntesen ligger bakom de antiinflammatoriska och analgetiska effekterna av NSAID, men denna mekanism orsakar även de flesta biverkningar som NSAID kan ge. Hos häst är den vanligaste biverkningen av NSAID skador på slemhinnan i magtarmkanalen. I mag-tarmslemhinnan är COX-1 ansvarigt för syntesen av prostaglandiner, som ger en hämning av syrasekretion och en ökning av mukusproduktion och därigenom skyddar slemhinnan. När denna effekt störs genom inverkan av NSAID kan inte normal slemhinnefunktion uppehållas. Huvudsymtomet är oftast diarré, följt av letargi och feber.
Vid intravenös tillförsel av NSAID till häst kan man även få akuta överkänslighetsreaktioner. Det finns under 2017 två sådana biverkningsrapporter för flunixin. Det finns sedan tidigare i Sverige ett flertal sådana biverkningsrapporter för flunixin och det finns även några rapporter för meloxikam. Hästarna reagerar i omedelbar anslutning till injektionen med symtom såsom
Läkemedelsverket
7
skakningar, muskelkramper, sparkningar med benen och flåsande. I en del fall ramlar hästarna omkull och dödsfall förekommer. Det anges i den av FDA godkända produktbeskrivningen för flunixin, som sammanställdes då preparatet först introducerades på marknaden, att anafylaxilika reaktioner, som kan vara fatala, observerats hos häst, och att risken för dessa reaktioner ökar om preparatet accidentellt injiceras intraarteriellt. Det är inte känt vad som orsakar reaktionerna.

Källa: http://www.giftinformation.apoteket...medicinska-biverkningsrapporteringen-2017.pdf

Jag tror jag ger upp diskussionen här. Jag har inte gjort ett enda påstående som inte stämmer, och du försöker på något sätt påvisa någonting med en biverkningsrapportsammanställning. Jag diskuterat gärna - men det kräver vilja från alla inblandade.

Mitt råd kvarstår - kontakta fölets veterinär och be denne förklara behandlingen.

Jag tror jag ger upp diskussionen här. Jag har inte gjort ett enda påstående som inte stämmer, och du försöker på något sätt påvisa någonting med en biverkningsrapportsammanställning. Jag diskuterat gärna - men det kräver vilja från alla inblandade.

Mitt råd kvarstår - kontakta fölets veterinär och be denne förklara behandlingen.
Biverkningsrapporten visar att det finns skillnader att ge preparat oralt vs intravenöst när det kommer till biverkningar dvs vid intravenös behandling kan hästar dö i samband med och av medicineringen. Eller har jag missuppfattat vad du menar att det inte spelar roll hur man ger en medicin till sin häst enligt dig?
Det går väl inte och diskutera något när du hittar på egna antaganden. Du får gärna sluta med dina antaganden och egna slutsatser. Vilken veterinär skall jag kontakta menar du? Du själv har ju dock lagt ut ett case här på buke innan du kontaktade vederbörande, han åkte tydligen dit på en erinran, se där veterinärer Kan göra fel...då är det väl bra att man som djurägare lär sig så mkt som möjligt för att undvika onödig medicinering. det är ju inte så att jag står med en sjuk häst här i detta nu och vänder mig till ett forum för råd istället för att kontakta en veterinär till ett sjukt djur.

Senast ändrad:
Barn under 6 månader skall inte ges Ipren! Barn under 3 månader skall inte ges alvedon! Jag är vuxen. Detsamma med ungt föl vs vuxen häst!
Skall inte ges utan läkarordination men undantag kan göras. NSAID beror på att njurarna hos så små barn inte är fullt utvecklade, i övrigt är det mycket noggrann dosering av läkemedel över huvud taget till så små barn.

Alla tillstånd där fölet behöver smärtlindring och/eller inflammationsdämpning. Postoperativt till exempel. Senkontraktur till exempel. Vet inte riktigt vad du fiskar efter?
Toppen tack för två tydliga exempel! :) allmänt Obefogad användning av medicinen som inte är medicinskt motiverat att använda i förhållande till riskerna för ett ungt föl att använda preparatet.

Jag förstår nog inte riktigt vad tråden har för syfte? Varför skulle NÅGON vårdgivare använda ett preparat där boten är värre än soten, så att säga?
Fast det förekommer tyvärr. Var ju någon vet som blandade hippotrim och domesedan det var väl dödlig utgång där? iaf blev det ju varning där. Så klart händer felbehandlingar och missbedömningar och omotiverade felmedicineringar ibland.

En annan fråga som inte har med finadyn att göra ;) räknas dropp som läkemedel?
Alltså typ ja, det skall bara ges av utbildad sjukvårdspersonal, dvs SSK. Sen beror det ju på vad det är i droppet, finns allt från ringeracetat och NaCl till glukoslösningar och andra lösningar. Plus att du kan tillsätta läkemedel i droppet eller ge läkemedel direkt i infusionsform.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka