###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

*knapplån*

Hej!

Jag är verkligen ingen dressyrryttare utan snarare en "nygammal" nybörjare (har börjat rida igen efter 8 års uppehåll) och jag vet att jag är på en löjligt låg nivå jämfört med de flesta i den här tråden. Jag lägger upp en film för att kanske få lite kommentarer på sådant jag inte själv ser (jag rider lektion en gång i veckan för en duktig ridlärare och lär mig massor, men fler par ögon ser ju ännu mer). Hästen jag rider är en 7-årig korsning highlandponny/halvblod och för närvarande helt otränad "dressyrmässigt" då han endast går och skrotar på lösdrift. Till hösten kommer jag att låna honom på foder och då hoppas jag att han kommer lägga på sig mer muskler och bli starkare.

Liten filmsnutt:
http://www.youtube.com/watch?v=DeLSoU8lXUw

Jag tycker själv att jag kanske sitter lite snett, särskilt på böjt spår, och att jag borde titta upp (vilket ridläraren tjatat om varenda lektion sen i november då jag började rida igen - tror ni att jag kommit till rätta med det än? :meh: ;) )

Fina ^^

kl

Lite film från idag. Vi var faktiskt på utflykt så detta är på helt nytt ställe för honom och första gången jag varit ute och åkt med honom. Han skötte sig super, trots en häst som verkligen idiotgalopperade (satsade liksom på grinden efter att kompisen gått in) i en av hagarna intill ridbanan. :nailbiting:

http://youtu.be/Gs7yYdKL8oM

Alltså valack eller inte men du passar så himla bra med den hästen! Din ridning kommer verkligen till sin rätt och du har verkligen utvecklat honom enormt fint på jättekort tid! Du är verkligen jätteduktig!!

OT: men om du ser det här så vill jag tipsa om att rensa din fulla inkorg ;) försökte skicka PM utan att lyckas nämligen!

Antingen så sitter du som gjuten eller så är hästen lätt att sitta ner på. Var längesedan jag såg en ryttare med så harmonisk och stabil sits!!

Kan bara halla med i allt berom! Far man lana lite kroppskontroll tack?

Hedwig: Fluffig :angel::confused::p
Frammatbjudningen (och magen) har alltid varit var svaga sida. Men igarkvall tog jag at mig ditt tips och forsokte rida ordenligt frammat i galoppen, det gick bra tillslut aven om hon tyckte det var jobbigt (och jag med) Vi vart andfadda bagge tva O_o

b_ridutbildning: Tycker ocksa det ser battre ut den har gangen, syns inte alls att han tappar bjudning och du rider jattetrevligt.

Min hast brukar tappa bjudningen pa tavling ocksa, ibland vinner vi pa framridningen men sa fort man kommer in pa banan tar det stopp. Kanns skont att jag inte ar ensam om det iaf.:cautious:

Forresten va kul att sa manga lagger in filmer har nu!

Till alla som kommenterat :)
Spö eller pinne mellan händerna är uteslutet, jag har provat det och det blir totaltkatastrof då jag blir spänd av att öht fokusera på att hålla fast det. Fiasko kort sagt. Däremot körde jag med tyglarna i brygga en period tidigare, så jag inte kunde flänga iväg med händerna, en bättre kompromiss för våran del. Får kanske köra lite på det spåret igen...

Det värsta är att jag tycker att jag denna helgen för första gången hittat rätt handledsvinkel stundvis. Inte på filmen, men tidigare under passet tyckte jag att jag hittade rätt flera gånger, men när Ninya blev spändare efter att vi stått stilla ett tag och snackat när min kompis kom med kameran så tappade jag bort det :banghead: Det är öht ett av mina största problem, så länge det går bra så är jag oftast ganska mjuk/sitter bättre, men när det inte går som det ska så blir jag jättelätt spänd och glömmer bort mina egna kroppsdelar. Ond cirkel givetvis, som jag jobbar med. Tragglar mig saakta framåt. Planerar att rida med vita handskar framöver med orden HÄNDER, BEN, LUTA BAKÅT så jag har lättare att påminnas ofta om de viktigaste bitarna :p

Du rör händerna en hel del, kolla igenom filmerna och tänk att varje hjälp betyder något för hästen. När du tex galopperar och gör en rörelse bakåt med handen, vad vill du av hästen då? Får du resultatet du önskade? Tänkvärt!

Menar du hela tiden eller vid några speciella tillfällen? Det blir ganska mycket rörelse framåt-bakåt (när hon rör/använder huvudet/halsen) när hon galopperar så jag försöker ju följa med hennes rörelser så det blir samma kontakt hela tiden, i den mån jag kan såklart. När jag gör förhållningar brukar jag göra de när huvudet "går bakåt" så att säga för att det känns mest logiskt och mjukare så (vet inte om det är rätt eller fel..?). Vad jag vill av hästen med det jag gör beror på vid vilka tillfällen du syftar på, ibland vill jag "bara följa med", ibland korta, ibland länga, ibland få henne mer på ytter, ibland räta henne mer, ibland böja lite mer.

b_ridutbildning: Tycker ocksa det ser battre ut den har gangen, syns inte alls att han tappar bjudning och du rider jattetrevligt.

Min hast brukar tappa bjudningen pa tavling ocksa, ibland vinner vi pa framridningen men sa fort man kommer in pa banan tar det stopp. Kanns skont att jag inte ar ensam om det iaf.:cautious:

Forresten va kul att sa manga lagger in filmer har nu!

Kan bara instämma i att det är kul med mycket filmer! Det är så himla lärorikt att få andras kommentarer, speciellt som ni inte har några förutfattade meningar om hur jag borde rida! :P Och jag lär mig av kommentarerna till er andra också förstås.

Tack för berömmet! Jag förstår precis hur du känner med din häst, det kanske inte syns jättemycket men jag fick bära runt min häst ända från första 10m volten fram till skritten. Hästbaxning på hög nivå som får ostadig form och obefintliga slutor samt usel travökning (andra) som följd.

Världsmästare på framridning är det fler som är. Jag vinner hellre på banan dock...;)

Om du tittar tex 0.20 in i filmen då du skrittar, så tar du ett rätt stort tygeltag som ser ut att verka bakåt. Det här är ingen kritik eller så, utan det är väldigt nyttigt att titta och tänka efter, vad ville du med det tygeltaget? Är det ett korrekt tygeltag? Fick du en bra effekt tycker du?

Jag har en tränare som många gånger frågar mig när jag rider varför jag gör si eller så, väldigt nyttigt och det ger en ännu bättre kroppskontroll.

Nej den biten skäms jag över (liksom många andra bitar) :o Jag ville runda henne mer på voltspåret, vilket hon gjorde med efteråt, men ja det är absolut ett av alla tillfällen då jag tycker jag tar i onödigt mycket.

Jo det är ju det som är så himla nyttigt med film, man ser massor av saker man inte alltid ser eller känner när man rider. Försöker bli filmad åtminstone en gång i veckan, för att bli påmind/avskräckt av alla brister... :angel: Känns extra viktigt för mig eftersom jag rider Ninya utan någon som håller koll på mig från marken.

Fast det är ju så du måste kunna ha dina händer för att det på sikt ska bli korrekt. Jag förstår att det blir jättesvårt, för du måste rida på ett helt annat sätt då än vad du gör nu. Tro mig, jag vet - har själv varit där. Men om du inte vill ge det en chans och låta det kännas katastrof ett tag - hur ska du då hitta rätt? Att rida så mycket med händerna, som du gör nu, kan funka upp till en viss nivå, på vissa hästar, men det blir ingen riktigt bra ridning och det går inte att komma vidare på det sättet. Jag har fått intrycket av att du är väldigt ambitiös och verkligen vill komma vidare och detta är bara skrivet i all välmening, som lite tips på vägen. :) På filmen syns det ju ganska tydligt att hästen är besvärad i munnen och det är jag säker på att du inte vill. Jag tycker att du är duktig som kämpar på så, men jag tror att du är i en återvändsgränd om du inte kommer tillrätta med detta.

Jag jobbar som sagt på det, även om jag inte tänker använda mig av just spö/pinne-metoden. Jag vill absolut bli bättre hela tiden så jag kan göra Ninya så mycket rättvisa som möjligt, och jag vet att mina händer är en av de största problemen för mig som ryttare just nu.

I filmen är det dels sämre (Ninya mer spänd) än större delen av passet och ungefär hela filmen sysslar vi med det som hör till bådas svagheter (plus att hon blir taggad av galopperna), så jag skulle inte säga att den ger en helt rättvis bild av hur hon var/är i munnen/jag är i handen i "genomsnitt" så att säga.

Låter kanske som om jag i försvarsläge och det är inte så jag tänker. Givetvis ÄR händerna (och min sits och tajming - hade det varit bättre hade jag ju behövt använda händerna mindre med) ett problem jag måste jobba mycket mer med även under de bästa delarna av passen, menar bara att hon brukar inte se så orolig ut i munnen som i klippet.

Sedan ser jag alla gånger hellre att hon tuggar när hon jobbar men är lite för spänd eller taggad, än att hon inte gör det. Det är ett bra tecken för mig att hon är med mig och det är på g att blir bra men hon är inte nog avspänd/jag är inte nog mjuk (och vi kanske behöver göra något tråkigare än stund, om det är för att hon är taggad). Och hon tuggar eller grejar inte ifall hon inte är någorlunda på hjälperna och arbetar - med mer oerfarna ryttare kan de hålla rätt rejält i munnen utan att hon rör munnen alls.

Han är verkligen superfin, Bruce. Han ser så himla lättriden ut. Du har gjort ett sjukt bra jobb med honom.

*kl
Hoppas jag kan posta dessa här trots att de är program, men eftersom det inte är riktiga tävlingar utan bara på klubbnivå så hoppas jag det är ok.

Senaste från mig:
Två dressyrprogram som jag ridit denna termin på två olika hästar.
Lb:1 båda två.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152035680188042&l=6562628648718722487
61,72% och 179p

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152035680188042&l=6562628648718722487
59,65% och 173p

Varför vill du öht inte prova pinne/spö metoden för hjälp på vägen med dina händer ?

Jag har provat med spö förut (tror jag skrev det i något tidigare inlägg?). Och jag tycker att om jag ska använda mig av hjälpmedel för handställningen så är det ett bättre alternativ för mig att ha tyglarna i brygga istället.

Fast grejen är ju den att om man tar till ett effektivt hjälpmedel som faktiskt tvingar en att komma bort från det fel man gör, så känns det katastrof ett tag. Det måste det få göra tills man hittar ett nytt sätt att få en bra känsla, utan att gå tillbaka till det gamla fel man gjort. Det måste få se dåligt ut och kännas dåligt ett tag tills man hittar rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka