###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Fina ^^

kl

Lite film från idag. Vi var faktiskt på utflykt så detta är på helt nytt ställe för honom och första gången jag varit ute och åkt med honom. Han skötte sig super, trots en häst som verkligen idiotgalopperade (satsade liksom på grinden efter att kompisen gått in) i en av hagarna intill ridbanan. :nailbiting:

http://youtu.be/Gs7yYdKL8oM

Att den där finingen inte är såld ännu är ett rent under. Jag förstår om du gillar att rida honom! :) Ibland i traven i högervarvet när han kommer upp med basen på halsen så ser man liksom hur fint det kan bli längre fram. Hur gammal var han nu igen?

Jadu ;)
Han är 6 år men är mer som en 4-åring. Är inte så stark men när han blir.... :love:

*KL

Film från dagens pass med Ninya :)
http://www.youtube.com/watch?v=cMgvktPhT3k&feature=youtu.be

Flertalet förändringar den här helgen; nytt baucherbett, sadlat längre bak (längre bak än hennes gjordläge egentligen tillåter, men det funkar), tagit bort hennes vanliga padd och har en tunn benbadd framtill istället, kortat mina stigläder ett hål och värma upp i tråkig skittrav och galopp. Kommer inte riktigt lika jättehögt över henne och sittpunkten i sadeln hamnar lite närmare rätt ställe. Hatar hennes sadel av hela mitt hjärta, men på det här viset blev det i alla fall lite bättre. Dressyrtävling på ridskolan nästa vecka - därav tränar jag på att rida i hennes sadel.

Tyckte passet överlag kändes bra. Sedan kom min kompis och fotade/filmade och då stod vi stilla ganska länge för att prata - och efter det gick det givetvis inte lika bra längre. Men men, mycket jag var nöjd med under passet och som alltid en massa saker jag försöker förbättra till nästa gång.

Jag gav mig på att försöka byta galopp med Ninya idag, eller iaf få henne att reagera/försöka istället för att glatt ladda på i förvänd galopp. Jag kan VERKLIGEN inte galoppombyte, och Ninya har svårt för det. Men jag vet att hon kan det och hon är ingen häst man förstör i första taget så hon är ändå ganska bra att prova sig fram på. Ni ser nog själva att jag är ute och cyklar, men en gång bytte hon faktiskt på bakbenen i alla fall :p

Du måste träna på din handställning! det är inte okej att dra sådär i munnen på hästen.

Jag vet! :banghead: Ser dock värre ut än det är, hon är rätt så på och jag har faktiskt i grunden ett ganska lätt stöd, och då reagerar hon (med rätta) när jag tar för mycket. Samtidigt så försöker hon gärna öka, öka, öka om tillfälle ges så det händer ofta att hon börjar rinna iväg för mig och då blir det lätt att jag råkar ta för mycket. Sedan blir hon extra taggad av galoppfattningar/övningar i galopp och då reagerar hon extra mycket även om grundstödet i handen inte är mer än vanligt. För några år sedan till exempel var jag klart stummare i händerna och hade mer i handen än nu hela tiden, men det syntes knappt eftersom hon var mycket mindre på hjälperna.
^Inte menat som bortförklaringar utan helt enkelt bara en förklaring.

Men ja, jag jobbar hela tiden på att komma ihåg att göra mindre med händerna och mer med resten av sitsen. För jag vill verkligen greja det bättre.

Fast jag tror att Ponnyryttaren menar själva handställningen. När du har dina händer i den position och vinkel du har idag och med den bredden emellan, så blir din hand hård och ryckig även om du inte medvetet "drar" i tygeln. En lagom vinkel på armen t ex är när tygel och underarm bildar en rak linje från bettet till ryttarens armbåge. Har du någon tränare som kan visa dig en korrekt position på dina händer? :)

Jag har länge tyckt att min handställning är hyfsat okej, men nu denna helgen faktiskt hittat rätt till hur det ska vara och kännas när jag håller händerna rätt. Tyvärr bara korta stunder, men jag hoppas jag ska få det hela åt rätt håll så snart som möjligt nu när jag är mer medveten om det.

Rider vanlig ridlektion på blandade hästar en gång i veckan. Ridläraren brukar säga åt mig att hålla ihop händerna mer ibland när jag rider Ninya, men hon brukar inte anmärka på handställningen (tyvärr!).

Sätt ett kort spö eller kinapinnar mellan tummarna och håll det med en bettslängds avstånd, så kan du inte göra mer med handen än vad du behöver :) bara ett tips

Tack. :) Nej, Gud nej, det är apsvårt. Svårt att vara tydlig men tillräcklig mjuk och utbilda samtidigt som jag vill uppmuntra - och sedan lägger vi dessutom på alla svårigheter med balans, "vanliga ridsvårigheter" osv. Assvårt - men kul. :)

Hörntipset är kanon, här var det mest "det känns som det är läge, vi provar, hon kommer nog inte slänga av mig". Skönt att ha testat första gången, senast var hon duktig och förstod mkt bättre och fattade snabbare. Blir dock lite "upp" istället för "fram" - hon försöker nästan fatta från skritt gullungen och är på så sätt vääääldigt olik Battisen som aldrig direkt bjudit på att komma ihop sig i kroppen i onödan. :angel:

Kan inte så myckey om Baucherbett men ger det inte en hävstångseffekt?
Tycker hon ser oroligare ut i munnen och det blir fladdrigt. när du ger lite halvlånga tyglar som du sen tar i blir det en väldigt ryckig reaktion i hennes mun. Försök få fram handen mot manken och håll den mer still. En pinne mellan händerna är ett supertips!

Jag tycker du är bättre med armbågens ställning än jag sett tidigare, men du gör fortfarande samma fel med händerna, då du dippar dina handleder, då blir du superstark i handen och det blir svårt att få hästen fram till bettet i harmoni.

Minns att jag, för rätt längesedan, tipsade dig om att sätta ett spö under tummarna när du rider. Provade du det någon gång? Ett annat tips är ju att rida privatlektion för någon annan tränare än din ordinarie ridlärare så att du kan få full fokus på dig själv och förhoppningsvis även hjälp med just din handställning bl a.

Du rör händerna en hel del, kolla igenom filmerna och tänk att varje hjälp betyder något för hästen. När du tex galopperar och gör en rörelse bakåt med handen, vad vill du av hästen då? Får du resultatet du önskade? Tänkvärt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka