###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Och sedan ska man jobba ner dem efteråt i minst 10 min jogg också. Det är jag ännu sämre på. Oftast blir det typ fem sex varv. Fast jag är duktig på att lägga ner under passet.

jamen precis... men det är ju aptråkigt precis som du skriver, men väl värt det liksom.

hoppas jag inte uttryckte mig otydligt utan att du läste min reflektion som en följdreflektion av ditt inlägg inget annat. dvs inget inlägg som var avsett att kritisera ditt upplägg utan var en spin på just det du skrev i fråga om skillnad att verkligen ta tid på sig att värma hästen förutsättningslöst utan ngra krav på form ordentligt innan man börjar rida.....

smulan: jag är inte förvånad att du får de resultaten om du gärna värmer på töm rentav innan uppsittning och där du befinner dig nivåmässigt som ryttare utöver det.. få lär dock vara så ambitiösa att de gör det, så jag blir imponerad . det tar extra tid osv att göra så och det är väl ofta stötestenen också hos många, i kombo med att man inte riktigt förstår vad man vill åstadkomma eller kan genom ordentlig uppvärmning. kan säga själv att latheten tar vid för min del att tömma innan och sen sitta upp, tar extra tid osv. men däremot även om jag inte är så ambitiös som du är så står jag för mina reflektioner att folk värmer för dåligt och har för höga förväntningar /ideer om när man sen kan börja rida. men givetvis hänger det även ihop med väldigt mkt känsla och insikt i vad som verkligen ÄR att rida en bra framriden häst och hur en sån ska kännas osv.

ridning i allmänhet är svårt ;) jag tycker det blir svårare ju längre man har ridit och ju mer man lär sig :o

Senast ändrad:

Vad gör du under den kvarten?

De flesta behöver nog mer uppvärmning än vi tänker men hur kan jag tycka skiljer sig mellan olika hästar. Min som lätt spänner sig gör det bättre i trav medans valacken jag red behövde få galoppera och burka ur sig lite.

tror poängen i sig var just kravfri uppvärming länge och förutsättningslöst i allmänhet, inte ngt fixt koncept eller i vilken gångart i sig. summa summarum så blir resultatet detsamma utifrån vad som passar individen i sig. Hedwig skrev ju jättetydligt vad exakt hon gör av kvarten utifrån just sig och sin häst?

Denna kravfria uppvärmning enligt PK, är det på lång tygel i fri form eller i lång och låg form tex? Runt fyrkanten eller varierande med volter, serpentiner osv? Övergångar eller trav/galopp i friskt tempo och bara låta dem jogga på ''varv efter varv''?
Eller anpassa efter individen men bara släppa kraven?

Tror absolut att man ska anpassa efter individ.:) Just på min travar jag bara ganska långsamt runt fyrkanten på ganska lång tygel. Kontakt med munnen men inget krav på form. Byter bara varv då och då. Viktigt att vänta ut tills hon självmant mjuknar.
Tror man lätt tänker "Men hjälp här måste jag aktivera och böja igenom" men har jag bara tålamod så mjuknar hon självmant efter den där tråkkvarten.

Denna kravfria uppvärmning enligt PK, är det på lång tygel i fri form eller i lång och låg form tex? Runt fyrkanten eller varierande med volter, serpentiner osv? Övergångar eller trav/galopp i friskt tempo och bara låta dem jogga på ''varv efter varv''?
Eller anpassa efter individen men bara släppa kraven?

På min då bara låta henne jogga ganska långsamt. Jag låter i princip henne bestämma tempot i just uppvärmningen. Inga övergångar, volter eller serpentinbågar. Efter traven galopperar jag på en stor volt. Här samlar jag ihop henne lite mer och rider henne mer rund fast fortfarande ganska låg. Intressant är att hon självmant kommer upp mer i formen när hon blir varm i kroppen. Anledningen till att jag lägger den första galoppen på en stor volt är att hon gärna byter hit och dit innan hon är uppvärmd och jag vill komma ifrån det.:)

Men man måste själv avgöra vilken gångart som passar ens häst bäst. Viktigast att det är kravlöst och att man har tålamod att "vänta ut" stelheten. En del är ju naturligt väldigt mjuka ikroppen och då går det förmodligen snabbare. Min behöver minst en kvart.:)

Jo det tar lite längre tid och är lite mer pyssel iom. att tömmarna ska fästas om osv. men när jag väl hoppar upp i sadeln så kan man ju tuta och köra direkt mer eller mindre. Jag upplever en så positiv effekt på samtliga hästar att jag inte kan tillåta mig att vara lat (även om jag nog är det av naturen egentligen). :)

Men känner du inte att du själv behöver värma upp dig? Jag känner mig alltid jättestel i början på första hästen, rider alltid bättre ju fler jag ridit. Försöker rida något innan jag åker och tävlar osv. Den biten tappar man ju om man tömkör innan?

Brukar ofta rida fram en stund med långa tyglar, både i trav och galopp, har fått många konstiga blickar på tävlingsframridningar! ;)

Nominous förklarade frågan bättre, tack för ditt svar!

Tycker det kan låta så enkelt ofta men ofta vara betydligt svårare för glada amatörer. Att låta hästen skrutta runt kan lätt bli en framtung häst som inte bjuder framåt alls utan snarare lägger i bromsen. Fin gräns det där.

Min har en förmåga att fokusera på alla tigrar och annat skoj bredvid banan så jag kan inte ge henne långa tyglar och bara låta henne springa på, då studsar vi mest runt. Utan jag måste ge henne en ram, visserligen en friare men jag måste påpeka att hon ska koncentrera sig. Jag är impad av PK och andra som får sina känsliga hästar att fokusera direkt men så är de proffs, I'm not :)

Jo men min uppvärmning tycker jag nog börjar redan i stallet, sedan står jag inte direkt still när jag tar häst på töm, själva ridkänslan sitter (fast ibland undrar man ju.. :crazy:) men visst känner man in sig när man kommer upp i sadeln innan man krumelurar förstås.

Jag vill rida 'VIP'-hästen först så att man är fräch i hjärnan och kan hålla fullt fokus, så jag tycker nog snarare att jag rider bäst på första hästen just för att man har mer energi, mer lyhörd och är generellt mer effektiv i sin ridning.

Jag jobbar heltid i stallet och känner mig fortfarande inte uppvärmd efter 12 timmar i stallet, säkert jag som är stel! :)

Men om hon tömkör rörligt, dvs inte tömlongering, nog fasen lär hon vara uppvärmd sen att rida igång? det är ju ekvivalent med att typ jogga när man tömkör så.

Tycker inte jogga räcker heller...haha är nog jag som är stel. Tänker bara på gånger när tränaren ridit på pållen innan och sen sitter jag själv upp, då känner jag att jag inte är igång även fast hästen är det.

Både jag och hästen är stela i början av passet. Hon struttar runt och jag undrar om hon är halt på alla fyra? Jag är stel och kommer inte ner i sadeln. Efterhand mjuknar hon, och även jag kommer ner bättre i sadeln.

Har noterat att kalla dagar kommer jag av mig helt om jag får vänta på min tur t.ex. på en hopplektion, skrittar vi 10 minuter så kan jag inte rida sen. :crazy:

Senaste månaderna springer jag en runda innan jag rider, men jag vill inte göra i ordning henne innan, så jag har ofta hunnit svalna av tills det är dax att sitta upp.

kanske är du stel just för att du jobbar så mkt i stall? det sliter rejält på kroppen så jag hade absolut inte räknat det som att du utifrån det arbetet skulle vara fit for fight utan snarare rätt sliten? det spelar nog stor roll utifrån hur du upplever det skulle jag tro!?

Kl

Red skittrav och skitgalopp innan träningen och hästen har aldrig gått bättre! Knappast empiriskt bevisat med vi är något på spåren...;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka