###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Tack! :) O håller med, så roligt med många fina hästar här!

Är SÅ glad för henne, tyvärr är hon inte min, men det verkar som jag får ha kvar henne ytterligare ett tag till :bump:

Hoppas verkligen att du får ha henne länge! Vilken fantastisk ridbarhet på den hästen. :love:Det ser så himla lätt ut och ni passar superfint tillsammans. :)

Vilken otroligt söt häst du har och ni verkar fungera väldigt bra ihop ihop! Hoppas att du får ha den kvar.

Hedwig: ja jag blir väl lite tjatig :D men jag är så imponerad av ditt jobb med hedwig :bow:

Hon har verkligen utvecklats i gångarterna. Nu kan i alla fall ingen klaga på hennes galopp eller hur du jobbar henne ;)

Fin pålle, ser trevligt ut! Ska bli roligt att följa er. :)

Hedwig: Det ser så lätt ut, pållan ser lydig ut å hon ser ut att vara väldigt koncentrerad ut på dig. Du ser ut att njuta ut där uppe? :D

NinaP: WOW! Jag smäller av, oj vad fina ni är! Kul att se! :) Hoppas du får rida denna pålle ett bra tag till!

Himla inspirerande tråd måste jag säga! :love:

Tack! :) Hoppas att du hade ett bra pass!:D

Tja! Passet var riktigt bra i höger varv men vet inte riktigt vad som är fel i vänster förvänd... Han blev lång och stretig. Kanske träningsvärk efter att han hoppade bana med medryttaren i söndags? Sedan är han ingen dröm på träns. Inte när han har fått smak på kandaret men nu är ju LA:3 på träns så det är bara att trimma på på tränset.

Högervolterna var fina men jag glömde att rida framåt så som jag hade tänkt. Minns att han var väldigt bärig dock, så jag var väl nöjd ändå. :p

Jösses vad fin hon är, lilla köttbullen! Gött tryck i benen också, jättekul att se!

o SaraMara, Tracey o Aprilia
Det är så kul att kunna visa sådana som er som sett henne sen unghäst o faktiskt kan se utvecklingen.:)
Känns ju helt galet att jag haft henne i 9 år i sommar! Samtidigt kan jag inte föreställa mig ett liv utan henne. Kan få ångest att det ska hända henne något. :crazy:Mitt hjärta!

Aprilia jag är alltid glad när jag rider henne!:D
SaraMara fy tusan så kul med en så lovande o fin unghäst! Det skulle jag också gärna ha, en liten påläggskalv.:love:

Tja! Passet var riktigt bra i höger varv men vet inte riktigt vad som är fel i vänster förvänd... Han blev lång och stretig. Kanske träningsvärk efter att han hoppade bana med medryttaren i söndags? Sedan är han ingen dröm på träns. Inte när han har fått smak på kandaret men nu är ju LA:3 på träns så det är bara att trimma på på tränset.

Högervolterna var fina men jag glömde att rida framåt så som jag hade tänkt. Minns att han var väldigt bärig dock, så jag var väl nöjd ändå. :p
Kan säkert vara träningsvärk.:)
Själv har jag tagit mitt förnuft till fånga och äntligen tagit till mig Patrik Kittels råd att värma upp i skittrav i minst 15 minuter o sen låta henne galoppera i 10 minuter i ganska låg, rund form. De där 15 minuterna i skittrav är så tråkiga att jag nästan smäller av men jäklar vilken skillnad det gör.
Hon blir som smör efter en sådan uppvärmning.
Har du provat?

Heddan rider jag faktiskt oftast med graman när jag rider med träns. Finns ngen anledning att hålla på med någon dragkampstjafs.:wtf:

*KL

Ny film på mig och Ninya idag:
http://www.youtube.com/watch?v=UNaT4aX9Fhs&feature=youtu.be

Känns som vi båda har en halvkass period just nu, hon är spänd och jag tycker jag sitter sämre än jag gjorde för typ en månad sen. Försökte i alla fall koncentrera mig på sitsen, speciellt skänklarna, och det var åtminstone lite bättre än förra passet. Ninya var spändare än på väldigt länge, men det lossnade ganska bra till slut i alla fall och det fanns många bitar jag var nöjd med trots allt. Försöker ta med mig de bra stunderna och hoppas de blir ännu fler i framtiden...
Provade ett galoppbyte idag. Ärligt talat vet jag inte exakt vad som hände, men jag satte tillbaka henne vid medellinjen och gav ny galoppfattning precis när hon var på väg att sakta av när jag bytte volt och voilá fick jag direkt en fin högerfattning med max ett travsteg emellan och utan att hon spände upp sig. De gånger jag provat förut har resulterat i mycket energiskt förvänd galopp eller korsgalopp.

För övrigt rider jag i min livs första Pikeur-tröja. J*vlar vad skön den är. Letade verkligen igenom varenda plagg på Eurohorse och Pikeur var de enda som hade något i rätt nyans för mina plommonlila lindor. Så jag gav till slut upp och köpte tröjan när jag hittade den på halva priset. Alldeles för dyrt ändå enligt mig men jag ångrar mig inte :p

Haha, ja, än så länge är det mest hästen som är duktig, jag sitter mest på och hojtar glada tillrop :D

Ja, det är skitkul!! :bump: Rekommenderas varmt, även om hon äter mig ur huset (nåja lägenheten), så är hon värd sin vikt i guld lillpricken. :love:

Kan säkert vara träningsvärk.:)
Själv har jag tagit mitt förnuft till fånga och äntligen tagit till mig Patrik Kittels råd att värma upp i skittrav i minst 15 minuter o sen låta henne galoppera i 10 minuter i ganska låg, rund form. De där 15 minuterna i skittrav är så tråkiga att jag nästan smäller av men jäklar vilken skillnad det gör.
Hon blir som smör efter en sådan uppvärmning.
Har du provat?

Heddan rider jag faktiskt oftast med graman när jag rider med träns. Finns ngen anledning att hålla på med någon dragkampstjafs.:wtf:

Jo, jag har provat skittrav jag också och det blir rätt så bra resultat. Men det viktigaste för min är "skitgalopp". ;) problemet är väl att ta sig tiden att vänta tills han självmant kommer upp i formen och är redo att jobba. Det kan jag bli bättre på. Formen i början är väldigt lång och låg om pålle får välja. Typ, chambonform, vilket han alltid går i självmant om jag ex longerar utan någon inspänning eller liknande. Själv vill jag helst ha honom rundare för då får jag bättre kontakt med bakbenen.

Graman har jag ridit väldigt lite på. Han blir starkare med den på. Fast nu har jag inte provat på länge. Kandar är det som fungerar absolut bäst. Men har jag ju anmält till LA:3 så... Fast har precis blivit uppflyttad till andra reserv i MsvC:1 så troligtvis blir det kandar också till helgen. Lite av ett i-landsproblem att välja vilket jag ska träna på i morgon.:grin: men jag är väl tvungen att ta tränset. Önskar mig lite fler tävlingar med två MsvC klasser häromkring.

iof kan jag väl känna att PKs råd är typ det man vetat bland alla kloka tränare i sig sen århundraden typ, dvs att hästen verkligen behöver komma igång och värmas upp ordentligt innan man sätter igång, om man vill ha resultat och kunna maxa ett effektivt arbetspass för att utvecklas och komma vidare och inte bara harva runt och försöka "lösgöra" hela passet.... Skillnaden är väl just att PK verkligen trycker på och envisas vid att poängtera detta stenhårt utan pardon, för att trycka in det som budskap.

Jag tror verkligen det är stötestenen för otroligt många ryttare, de skrittar runt 5 minuter sen kortar de tyglarna, joggar några varv på stora fyrkanten och sen sätter de sig och börjar krulla igång "mellan hand och skänkel" enligt sin uppfattning av vad det är.
men som du säger - det är ju aptråkigt i sig, fast inte om man verkligen förstått vad det ger och som du ju erfar - sen har resten av passet med otroligt bättre förutsättningar att verkligen rida. :)

Jag inleder ofta mina pass genom att ta hästen på töm en stund. Jag märker väldigt stor skillnad när man sedan sitter upp jämfört med om jag sitter upp direkt från start även om jag är noga med värmning.

Ja men jag blir så trött på mig själv.:meh: Jag har gjort precis det du beskriver. Försökt rida ihop henne alldeles för snabbt men en jäkla onödig kamp som följd.

Nu får hon hasa runt en kvart i den där trista traven o efter tio minuter börjar hon frusta o svinga mer genom ryggen. Blir i princip inget spjärn eller sånt tjafs när jag värmt upp sådär.

Jag har faktiskt tänkt på att göra så också.:) Nu går hon alltid först i skritten ca 20-25 minuter (med back on track skrittmaskinstäcke) o sen långsam trav en kvart. Men man kan ju variera o låta dem jogga igång på tömmen.:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka