###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Ser ut att vara lite sprutt i den hästen, det gillar jag! Snygga boots också. :d Men du........ det där är ju ingen ponny :sneaky:

Hur länge har du haft den nu?

Finns lite att jobba med där, men det är ju den roliga biten. Det ser ut som att nummer 1 skulle vara att få hästen fokusera mer på dina hjälper, allt annat blir lättare då. Fick träna mycket på det själv med min ångvält till häst :D
Han slår en del med svansen, är det för att du går på honom eller gör han alltid det?

Ser verkligen ut att vara en rolig häst... har alltid gillat hästar med lite fräs i. Som NinaP (tror jag det var?) sa, lite hastigt ibland. Tror han är lite omusklad just nu? Om han behöver gå fram en del för att orka galopp/trav just nu så är det okej, kraven måste passa utgångspunkten. Ett tips för att bygga muskler är skritt i upp/nedförsbacke och om möjligt skritt i vatten (första gången med min hade vi debatt i 20 minuter innanhon klev i det lilla vattendraget vi använde). Och som sagt, träna hästens fokus genom att ge små hjälper när det behövs, och blir det ingen respons på den lilla hjälpen får man ta i mer så man får repons, och sedan försöka med den lilla hjälpen igen tills hästen kommer på att det är mycket bättre att lyssna från början. Och emellan det så ska man själv "störa" så lite som möjligt =)
Tycker det är fint att se att du klappar. Beröm är mer effektivt än korrigering! Skulle lära min att byta, hon tyckte det var så bra med beröm att hon nästan slog knut på sig själv när hon direkt försökte byta i varje...

Sist men inte minst, grattis till en fin häst :)

Tack! :D haha ´tycker han ser ut som en liten ponny :) (ca 157 cm så en bit ifrån iförsig)

Jag har haft honom ca 1,5 månad nu och har nyligen börjat rida för tränare
Tusen tack för alla tips! Klättring hade jag tänkt börja med, ungefär hur länge är lagom i början?
Ja precis, han orkar inte riktigt samla sig ännu, mer än korta stunder, men riktigt så springig behöver han inte vara, lite mitt fel också att jag slarvade med övergångar och halvhalter som brukar få honom att samla upp sig mer.
Haha, min gillar också att få beröm :) Så försöker berömma så mkt jag kan.
Ska jobba vidare med mina hjälper! Är så van att rida sega hästar så håller på att ställa om mig till en häst med mycket motor, har dock märkt att det är så mycket roligare med en pigg häst!

*kl*

En film från träningen igår på stallägarens prickiga ponny. Jag red honom senast i november (också på en träning) och under förra året red jag honom kanske tre gånger. Så vi är inte direkt sammansvetsade och han kräver annan ridning än Barbie. Ser ju hur mycket fel som helst själv och var lite lätt gråtfärdig när jag såg videon, känslan var faktiskt lite bättre.

Tipsa och kritisera away!

http://www.youtube.com/watch?v=jBPbMvVehRU&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw&feature=c4-overview

kl

Ett kort litet klipp på min hoppkille som troligtvis kommer att skolas om till dressyrpojk detta år.
Har precis kommit igång lite "på riktigt", han blev utdömd i feb-13 för kraftig kissing spines, men skam den som ger sig! I somras opererades han på Strömsholm och idag känns han mer ridbar än någonsin :) :love:

http://www.youtube.com/watch?v=mrQnIOzcEYE

Jag har inga konkreta tips, jag är för dålig både på ridning och på att förklara ;) Men jag tycker du ser spändare ut i benen framför allt än jag är van vid att se dig. Inte så du sitter dåligt, men jag tycker du brukar sitta himla fint annars och du sitter inte lika bra här. Tycker det ser ut som att ni är på g med något riktigt trevligt och jag älskar ponnyn :D

Känner verkligen igen mig i "Ser ju hur mycket fel som helst själv och var lite lätt gråtfärdig när jag såg videon, känslan var faktiskt lite bättre.", mååånga gånger man känt så.

*KL

Ett par små klipp från dagens pass med Ninya:
http://www.youtube.com/watch?v=nLHXyOiPss8&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=75FaqITl0iY&feature=youtu.be

Första klippet är tidigare på passet, där är hon mindre loss men mer avslappnad. Andra klippet är senare då hon är lite mer loss men väldigt taggad då vi precis gjort flertalet galoppfattningar. Helt oklippt, bjuder på diverse misstag.

Blev ganska mycket galopp samt en del travlängningar på schemat idag. Tyckte jag satt sämre än vanligt idag, men passet var himla roligt och överlag bra känsla. Fick till flera sekvenser i alla gångarter som kändes riktigt bra. Försöker utmana oss själva speciellt i galoppen för att förbereda oss lite inför LA senare i vår. Speciellt vänster galopp inför de små volterna. Givetvis är det ingen galopp som fångats på film och heller inte några direkta höjdpunkter heller, men men :p Underbara grisen :love:

Kul att se er. Han är så fin! :)

+ mooi , tack :D känns skönt att "va tillbaka" eller vad man ska säga :p

Jag tycker att du ska fokusera på din handställning. När du hela tiden har din handled (vriden utåt) i den ställningen blir du väldigt stark och låst i handen. Du har inte heller ett jämt stöd (lång tygellängd och ryckig, hård hand) vilket gör hästen orolig i munnen. Släpp även spöt, det stör.
Du måste också tänka på resten av din sits (skänkeln ligger fel).

Det ser lite energilöst ut och glappkontakt. Tror att det kan vara din handställning, ser du hur du vrider handen? Hästen får ingen gummikänsla av tygeln,
utan det blir ta och ge hela tiden, ser ut som om den inte riktigt vågar ta ett ärligt stöd i handen? Väldigt söt liten ponny dock! :love:

Hej Fiorano, kul häst ,en riktig färgklick.
Du rider vårdat men jag håller med Ironwill om båda hennes kommentarer.
Du vinklar handleden och får på så sätt lite sämre kontakt med munnen, skälet är att du har för långa tyglar. Korta tyglarna så behöver du inte vinkla handleden.
Min andra kommentaren har att göra med att det ser energilöst ut, som IronWill med all rätt påpekar. Hästen måste jobba mer, varje steg måste ha mer aktivitet. Hur du når dit vet du nog själv.

+Miedo och IW

Tack för feedback!

Min vänsterhand lever alldeles uppenbart ett alldeles eget liv vilket gör mig ostadig. Sen är hela jag helt galet ostadig:(. Märks att jag inte ridit på riktigt i mer en tre månader nu. All styrka är som bortblåst och gamla fel kommer som ett brev på posten. Får hoppas att denna filmen får ses som en "före"film och att det bara blir bättre:p.

Det som ska jobbas på är iaf:
*handställning
*stabilitet i skänkeln och bålen
*mer aktivitet
*stadigare kontakt och med kortare tygel

Tack! Yes, det är lektionshästen, Fantasi. Hon som (tillsammans med sin ägare) lär mig allt... :D :love:

Tackar! Det var på Täby. Såg på din film att du känner LH, hon kom tvåa i klassen :)

Gissningsvis blir det svårt med takten i ett fyrspann med de fyra. Två st par känns naturligare på något sätt... ;)

hmm då tänkte jag på helt fel ridhus

vaddå tror du verkligen att dom hamnar i otakt :D;)

Jamen så trevligt med LH, med "unghästen" W? väl förtjänat, hon är superduktig :)

Fast du känner igen dig, var där Kyraclinicen var :)

Jag red förbi ridhuset just samma dag, bara en liten stund före alla ekipage måste ha trillat in. Världen är liten! :)

Hm, nu hittade lilla jag hit, jag är ingen renodlad dressyrryttare, mer allround, och har för tillfället bara hoppsadlar, men jag kanske kan få vara med ändå. :angel:

Jag har knappt aldrig nån som kan filma mig, men jag kan bjuda på två snuttar, en från när jag red min -10a, SWB e. Highcruiser i söndags. Det var första ridningen på flera veckor och underlaget är kasst, därmed trippig och spänd pålle. Vi har ingen paddock eller ridhus i närheten så min sambo har varit snäll och plogat upp en liten plan åt mig, den är kanske 15x35 och lutar, och nu har det börjat tina och allt är is... :(

För dagen blåste det också och nånting nere i skogen var farligt så där genade han, med tanke på underlaget tordes jag inte riktigt rätta honom. Men det var mest ett lättare känna-så-allt-finns-kvar-pass. Under förutsättningarna tyckte jag att han var duktig. :)

http://www.youtube.com/watch?v=k6YCsdJUbeA

Och här är en kort film på när jag red ponnyn (SWB/Welsh) igår. Det skulle varit träning men det blev inställt, vi åkte och red ändå. Ute går det mest bara att skritta nu så tänkte att jag iaf skulle få rasta av henne. Dock saknades framåtbjudning och hon kändes seg som smör hela tiden. Fick aldrig galoppen att funka så jag lade ner hoppningen och jobbade lite trav istället. Red lite slutor och provade på lite öppna, men det har vi inte riktigt fått kläm på än, fick till några steg här och var.

(Håll tillgodo, det är två skutt i början på filmen, sen travarbete.)

http://www.youtube.com/watch?v=_qclTlL_75Y

Väldigt nyttigt att se sig själv rida, önskar att jag kunde bli filmad oftare... Benen sprattlar upp mot flanken när det ska vara sidförande också är det ditt och datt mest överallt. O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka