###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

va kul att det fungerade!

Nu kommer jag med en skitdum fråga som säkert har ett självklart svar men hur gör man med en unghäst alt en häst under igångsättning som man inte ska rida så länge och mycket?

Ska man skittrava och skitgaloppera så är man ju uppe i nästan 30 minuter bara där samt är de inte starka så kanske balansen också är sådär och då kan ju ridning på lång tygel i långsamt tempo kanske ge det som ngn skrev tidigare. Häst på bogarna i framvikt?

Jag tänker när man är vanlig hobbyryttare?

Tycker att det är klokt med lång värmning men som sagt hur löser man det under igångsättning och med unga hästar?

Kl

Red skittrav och skitgalopp innan träningen och hästen har aldrig gått bättre! Knappast empiriskt bevisat med vi är något på spåren...;)

Vad kul! Hoppas att det kan fortsätta funka.:) Jag tänker bara för egen del att det är skitviktigt att hålla i sig på tex en framridning o inte forcera. Utan låta det ta den där tiden som krävs..
Red program för Svalling idag (msvB5) o fick 65.2%.
Nöjd med det men jag vette tusan om jag åker ner på lördag. Har mailat o bett om tidigare starttid. Får se hur det blir. Kommer hem mitt i natten annars.:wtf:

Kan nog enbart svara på hur jag gjorde i höstas när jag satte igång min efter hov o kotledsvrickning.
Henne jobbade jag i skritt i 30 minuter med fokus på att hon skulle bära sig. Sen la jag till kortare sekvenser trav o slutligen galopp.

Unghästar kortar man ju inte upp direkt när man börjar trava heller utan där handlar det väl mer om att hjälpa dem hitta en balans o sen rida dem runda och djupa för att de ska börja svinga ordentligt genom ryggen. Sen plockar man ju bara upp dem korta sekvenser.
Hmm..andra får fylla på mer:)

En unghäst behöver inte samma långa värmning enligt mina erfarenheter. Den behöver mera bli psykiskt lösgjord medan den äldre hästen behöver en mer fysisk lösgjordhet. Nu utgår jag från de unghästar som jag har ridit, det kan väl variera antar jag.

En äldre häst under igångsättning skulle jag skrittjobba mycket och sedan göra många övergångar till skritt under travvärmningen för att balansera upp. En unghäst gillar jag inte att skrittjobba mycket uppsuttet på banan mer gärna över stock och sten ute i skogen.

inte samma sak med en unghäst självklart. en outbildad häst får du ju rida i balans/söka balans i sig utifrån där den befinner sig helt enkelt. det har inte så mkt att göra med det vi diskuterat i övrigt, där handlar det ju om att värma en utbildad häst så att man sen kan samla ihop den och rida lite mer utöver det hela. dvs ett helt annat läge i fråga om förberedelse/förväntning/krav att åstadkomma ngt mer på vägen.

Fast vikten av värmning gäller väl även yngre hästar?

Jag har sett ngr clinics nu men missat unghästridningen tyvärr.

Vilken typ av trav vid igångsättningen Hedwig?

Väldigt intressant och tack för att ni svarar :)

Vilken typ av trav vid igångsättningen Hedwig?

Efter att ha jobbat henne länge i skritt så var hon ju tämligen uppvärmd så då kunde jag samla upp henne och rida en trav där hon la mer vikt bak och var mer samlad från början. Främst pga att hon hade vrickat sig fram och jag ville undvika onödig belastning fram.
Jag red 40 minuters pass där jag från början bara red 5 minuters trav och det på slutet.
I skritten jobbade jag med allt möjligt innan jag travade.:)

Som andra svarat så är uppvärmningen för den unga hästen mer psykisk än fysisk. En ung häst "arbetas" ju inte på samma sätt. Jag vill gärna longera den unga hästen en stund innan jag sitter upp, det blir uppvärmning men utan "klump" på ryggen. Sedan ligger fokus uppsuttet på att få hästen att hitta sin balans, söka bettet, mjuka övergångar mellan gångarter. Inte högre krav än så. Om vi nu pratar riktigt ung och "grön" häst?

Min äldre häst är under igångsättning nu och med henne lägger jag ned mycket tid på skrittjobb först. Sedan joggar vi och lägger in mycket övergångar trav-skritt-halt-skritt-trav och varierar tempot. När det är gjort så testar vi lite jobb nedsuttet några minuter och sedan joggar vi i lägre form igen. Ordentlig avskrittning som avslut. Beröm hela tiden och godis efter passet :)
Hon är överambitiös och överenergisk alltid och fokus med henne ligger på att hon ska vänta och ta sig tid att lyssna, inte hitta på egna övningar.

Tack!

Har ev en tant som ska igång sen så därför väldigt intressant att höra hur ni gjort.

-solis det är mkt energi i denna tanten också.

Men lite OT för tråden så jag ber om ursäkt för det. :)

Jag sätter fortfarande igång min 20åring efter mammaledighet.
Henne började jag skritta uppsuttet i december, varierat med avsuttna promenader och longering. I januari började jag lägga in även trav och galopp på raka spår i skogen, fortfarande mest korta och lugna pass.

Nu rider vi lite på banan men jag tar hänsyn till att hon inte orkar så mycket/ så länge. Kräver inte 100% och försöker inte trycka på utan mer fokus på lösgöra och mjukna. Varvar fortfarande med mycket uteridning och longering.
Jag tänker korta och inte samla tex.

Tack!

Idag har vi galopperat första ggn också, och gamla matte trillade inte av en enda gång. :D
https://www.facebook.com/SaraEMara/posts/10153980386720145

Jag tycker du är duktig Sara! Det är inte så lätt att rida unghästar.. jag märker själv hur mkt timing och balans jag tappat när jag knappt ridit något det sista året jämfört med tidigare.. min snart4åring är dessutom liten och kvick så man får fan passa sig ;)

Jag vet inte om du tänkt på att det är enklare för hästen om man fattar ur hörnet än på rakt spår? Ta upp traven lite i tempo innan fattningen så det är du som bestämmer och inte att hästen ökar upp traven innan fattningen.. det blir asenkelt sen..

Senast ändrad:

Vad fina ni har blivit:)

Ang uppvärmning så menade en tränare att ju mer muskelmassa en häst får desto längre uppvärmning behöver den o då mkt jogg.

kommer ihåg att Balkenhol manade till att sätta energi i hästen under senare delen av passet.

så en ung häst som har rört sig i hagen behöver mindre o en äldre otränad häst kan man med fördel skritta/ leda länge o de värmer även upp ledvätskan.

Vad fina ni har blivit:)

Ang uppvärmning så menade en tränare att ju mer muskelmassa en häst får desto längre uppvärmning behöver den o då mkt jogg.

kommer ihåg att Balkenhol manade till att sätta energi i hästen under senare delen av passet.

så en ung häst som har rört sig i hagen behöver mindre o en äldre otränad häst kan man med fördel skritta/ leda länge o de värmer även upp ledvätskan.

Tack!:)

Min går även alltid i skritten minst 20 minuter innan jag rider och tillsammans med den där långsamma joggen och galoppen i rund form så jag skulle nog säga att hon får ca 40 minuters uppvärmning sammanlagt.:)
Håller med om att sätta energi i hästen under senare delen av passet. Då kommer den också mer naturligt.

NinaP och Hedwig; vilken inspo!, :love:

Intressant att höra hur alla värmer upp.
Jag brukar skritta för hand i 10 min på asfalt och sen uppsuttet i 10 på banan, ibland lite mindre.
Kan inte trava lång och låg till att börja med för då får jag en häst på bogarna som stretar och tappar takten.
Så istället rider jag henne lite kortare, men bara runt fyrkanten och koncentrerar mig helt på att ha henne jämn i kontakten. Och så tänker jag bara "stilla händer, stilla skänklar" hela tiden.
Precis som pathOfClovers så behöver jag också värma upp mig och väcka kroppen. Är smidig som ett kassaskåp i början.
Är dålig på att värma upp i galopp så det borde jag börja med nu!

Att händerna och skänklarna får eget liv när man är klar med uppvärmningen är en annan historia :crazy: men då har man ju försökt iaf!

Tack för alla tips senast jag la upp en film.
Här kommer en till!
Det kändes så där när jag red men tränaren var ovanligt generös med berömmet och när jag ser filmen så är jag faktist nöjd med våra framsteg själv.
Även om det såklart finns mycket kvar att jobba på.

http://youtu.be/ovz384AM7G4

Hemläxa tills nästa gång är att böjja mer i svängarna och sluta luta mig frammåt i galoppen.
Tips uppskattas självklart.

Kort film från helgens tävling. Jag red LA:3 och MsvC:1. Vi klämde helt bort att filma LA:n men fick med travdelen i MsvC. Tyvärr var minneskortet fullt så galoppen fick vi inte med. Jag hade rejäla problem med bjudningen i travdelen vilket lär synas...

Vi fick 61,70% och det lära vara en poäng från att kvala men det kommer fler tillfällen. Jag är nöjd med min egen ridning även om jag inser att jag behöver ännu bättre ridkondis för att orka lotsa runt honom i traven. Jag har funderat en del på varför han tappade så mycket bjudning för på framridningen var han väl framme. I LA:n var det likadant med då var han tittig och spänd i början av programmet men i MsvC kändes han inte spänd av omgivningen. Jag funderar på om underlaget kan spela in? Eller så behövs det helt enkelt mer styrka.

Kommentera gärna! :p

http://youtu.be/jrerPrxdQEs

Vad synd att inte galoppdelen kom med. Tycker att travprogrammet ser riktigt fint ut och mycket mer energi än förra filmen. Det syns inte så mycket att han tappar bjudningen.:) Tycker ni är jättefina!

Vi kom sist igår:angel:
Hon var spänd på framridningen och älgade mest på..ingen långsam jogg där inte. :cautious:

Sen tvärdog hon inne på banan efter första travökningen och det kändes mest som att jag fick bära runt henne.:wtf:
Var inte alls förvånad över resultatet.:D

Men nu är det ingen tävling på minst en månad. Känns rätt skönt faktiskt.:)

Härligt gung hon har i traven! Galoppen behöver mer energi, du får rida på mer framåt:)
Hon kanske är litelite fluffig som du nämnde tidigare..:D

Tack! Jag är själv rätt så nöjd när jag ser filmen. Fick till och med sju på första ökningen och första öppnan! Fast den andra var ingen ökning alls. Precis som du beskriver så tog energin tokslut och jag baxade häst kändes det som. Jag skulle väldigt gärna ha velat se galoppdelen, speciellt som vi fick sju på den ökade galoppen och det har aldrig hänt förut inte ens på mellangalopp vad jag kan minnas. :) Jag kan bara instämma att formen är mycket bättre efter att ha jämfört filmerna. Hade med mig en tjej vars uppgift var att se till vilken stropp jag håll tyglarna på under hela framridningen. Efter vi joggat klart förstås!

Angående spänd häst så såg jag under dagen mycket av den varan. Vårkänslor hos de flesta pållarna kanske och det var ju rejält blåsigt!

Trist att få åka så långt och att det sedan blir lite pannkaka. Å andra sidan är det ju bra att träna på att åka också. Du tror inte att hon blev trött av den långa resan? Fast hon kanske är van? Jag resen Max en timme för att tävla med min. Vägrar att gå upp tidigare! ;)

För mig är nästa tävling den 30 mars så nu blir det styrketräning för oss båda.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka